Fel pappa till fölet, seminstation stäms.

KickiH

Trådstartare
Kopierat från Radio Blekinges hemsida

"Hästuppfödare stäms av kunder
Ett par från Småland stämmer en hästuppfödare i Blekinge på närmare 95 000 kronor.

Paret hade beställt betäckning av sitt häststo men något gick fel och fölet som föddes hade en annan fader än vad de avtalat om.

Blekingeföretagaren bedriver verksamhet med avelshingstar. Man lämnar stoet hos uppfödaren och får det betäckt.

När det togs DNA-prov på fölet för att kunna registrera det visade det sig att fadern var någon annan än den tilltänkta hingsten.

Paret kräver ersättning för de utgifter de haft i samband med insemineringen och under stoets dräktighetstid."
 
Sv: Fel pappa till fölet, seminstation stäms.

Här är ju ett praktexempel på varför man ska vara glad att DNA-analys görs numera.
 
Sv: Fel pappa till fölet, seminstation stäms.

Fullständigt riktigt....................det kunde dock har varit dyrare.

Vi sto ägare får betala mycket när vi lämnar iväg stoet på seminstationen eller hos en hingsthållare. Plus alla andra utgifter som tillkommer.

Jag själv hade varit vannsinnig, ledsen och otroligt besviken.:devil:
 
Sv: Fel pappa till fölet, seminstation stäms.

Jag har seminerat fel en gång. ;)

Vi hade vid det tillfället endast en hingst på gården.
Stoägaren lämnade över stoet innan fölning, eftersom han ville ha henne omseminerad redan på fölbrunst.
Stoet fölade, vi pratade om när det på ett ungefär skulle bli lagom att seminera osv.
Stoägaren sa inte ett ord om att han ville ha någon annan hingst än våran.
Jag seminerade och stoet blev dräktigt direkt.

När stoet varit dräktig ett tag kom det fram att han inte alls ville haft vår hingst, utan den som stod 2 mil bort. (Och de har också fölbevakning, så varför stoägaren lämnade hit henne alls är en gåta.)
I det fallet så fick stoägaren själv ta på sig skulden, men vi gjorde en deal ändå.
 
Sv: Fel pappa till fölet, seminstation stäms.

Vi köpte ett sto som efter ett tag fick nya papper då morfar byttes ut. Både den uppgivna morfadern och den som det nu står i papprena stod på samma station. Enligt vissa källor naturlig betäckning. Detta var i Blekinge.. Vårt sto är 6 i år.
Hrm ngn som vet vilka hingstar det gäller? PM:a isf.

Fast vi tyckte att det byttes på rätt håll :p
 
Sv: Fel pappa till fölet, seminstation stäms.

Vi köpte ett sto som efter ett tag fick nya papper då morfar byttes ut. Både den uppgivna morfadern och den som det nu står i papprena stod på samma station. Enligt vissa källor naturlig betäckning. Detta var i Blekinge.. Vårt sto är 6 i år.
Hrm ngn som vet vilka hingstar det gäller? PM:a isf.

Fast vi tyckte att det byttes på rätt håll :p

Finns det mer än en hingststation i blekinge ? Jag kommer i alla fall bara på en som har mer än en hingst, kanske missat någon (om vi nu pratar halvblod).
 
Sv: Fel pappa till fölet, seminstation stäms.

Enligt listan på ASVH finns det 2 stationer i Blekinge.
 
Sv: Fel pappa till fölet, seminstation stäms.

Framgår det någonstans vad det är för ras, eller har ASVH uppgifter på seminstationer för exvis varmblodig travare?

Ser nu när jag kollar att det inte har med några andra seminstationer trots att det är fullt godkänt att seminera halvblod på andra stationer.
 
Senast ändrad:
Sv: Fel pappa till fölet, seminstation stäms.

Ett av de mer kända exempel är väl Stonefire - som kollades när han visades på bruksprovet och då visade det sig att han inte alls var efter Levantos II utan efter D-Day.
 
Sv: Fel pappa till fölet, seminstation stäms.

Oops :cool: Fast jag blir mer nyfiken....nu vill jag ju veta vem som var den tilltänkta pappan och vem som blev pappa :D
 
Sv: Fel pappa till fölet, seminstation stäms.

Gör det? Trodde bara det fanns en med egna hingstar.

Man får ju hoppas att det handlar om ett missförstånd. I annat fall förstör man som station mest för sig själv i det långa loppet.

Jag blir också nyfiken på vilka hingstar det gäller:o:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp