Felmeddelande i win 7 installation

Nafayette

Trådstartare
Ska installera om win 7 pro 32-bit från början.
Ingen reparation utan ominstallation av win 7 på en win 7


Men stöter på patrull omgående.

Felmeddelandet lyder så här:
"En nödvändig drivrutin för cd- dvd-enheten saknas"

Ja. Försökte ju givetvis från en skiva först.
Testade enheten med både film och musikskivor plus bränning men det var inget fel så då gjorde jag en bootbar usb la dit win 7 och tänkte att det skulle fixa sig nu.

NÄ.
Samma meddelande igen trots att jag nu gick via USB.

Googlade på detta meddelande och såg att flera gått på denna nit.
Att uppdatering drivrutiner (firmaware) skulle lösa problemet.

NÄ. Samma j-a felmeddelande i alla fall.

Under tiden jag googlade så hittade jag massor med info på engelska men är inte så värst bra på det.

Någon som råkat ut för samma sak?

Datorn är en:
Dell Precision Mobile WorkStation M6400

Krångliga enheten är:
HLDS HLDS GS20N 9.5mm Slotload SATA DVDRW


Detta var ju för bövelen mer irriterande än när man installerade win 3.11 eller win 95 med 30 disketter..............ju....


Tack på förhand
AM
 
Sv: Felmeddelande i win 7 installation

Gammal tråd, men vill höra hur det gick...
Tänkte föreslå dig att koppla ur enheten och installera klart och sen koppla in den igen. Hur gjorde du?
 
Sv: Felmeddelande i win 7 installation

Ja. Kopplade ur enheten också.

Ändrade diverse i bios.. Köpte nya usb, provade att bränna om skivor, köpa andra skivor..felsöka brännaren ja. ALLT!

Fick till slut förslaget att "ta hem" en ny win 7.

Och det gjorde jag. Lite halvlagligt igentligen då.
Men i ren desperation så försöker man med allt. Har ju betalt en gång och anser att jag inte ska behöva betala en gång till för samma sak.

Så efter att ha tillverkat en ny bootbar usb med tankad version av win 7 så fungerade det smärtfritt.
Hade händerna för ögonen vid det kritiska skedet och vågade inte titta.:D

Min lagliga variant av operativsystemet funkade alltså inte men den andra gjorde det.
Sen var det bara att skriva in mitt licensnummer och så var det problemet ur världen.

Vet inte om det finns olika win 7 "av samma sort" men jag satsade på en som var så ny som möjligt.
Dom som var utlagda 2009 fungerade inte. Däremot en som var utlagd i december 2010...

Så vad felet var har jag ingen susning om. Men klart irriterande.
Och det finns hur mycket folk som helst som går på exakt samma fel.. :crazy:

Tillägga är väl att Microsoft supporten är lika kass som Telias.

AM
 
Sv: Felmeddelande i win 7 installation

:bow:

Bra jobbat. Skulle aldrig tänkt tanken att det var originalskivan som strulade.

fast om en originalskiva strular/är trasig så borde väl Microsoft byta ut den kostnadsfritt...
Jag skulle aldrig tanka ner ett operativsystem som pirat. Vill alltid kunna få de senaste uppdateringarna till operativsystemet. och ibland går inte det om man har pirattankat system....
 
Sv: Felmeddelande i win 7 installation

Rent allmänt skulle jag chansa på att det var/är själva DVD-spelaren som bråkar. Min mor skulle testa att installera Windows 7 när den fanns som testversion. Gick inte alls, men sedan köpte hon ny DVD-spelare av någon anledning. Därefter gick det utmärkt att installera.
 
Sv: Felmeddelande i win 7 installation

Fast så tänkte jag också. Fram tills jag gjorde en bootbar usb och fick exakt samma felmeddelande...

Och felmeddelandet försvann ju som sagt efter ny "version" av win7.

Själva dvd är det då inga fel på, även om jag i krångelstadiet kopplade ur den.


AM
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp