H

Hel

Hej alla!

Jag har fått fenröta i mitt 80 liters akvarium, troligen fick jag det vid inköp av nya gyppyhannar.

Och eftersom jag inte visste om det omedelbart så har jag ju även lyckats med att smitta 150 liters också.

Tror att jag har undvikt att få det i det andra 80 liters och i yngelkaret.

Men nu till min fråga.

Jag har inte så stor erfarenhet med mig i ryggen, utan får lära mig efter hand och se det som lärdom hela tiden (håller fortfarande på att repa mig efter den första chocken med det första nystartade akvariet som drabbades av höga nitrit värden och då två Guppy och en Silver Molly dog framför ögonen på mig, men nu vet jag hur jag skall undvika det och lägger det till handlingarna som en lärdom)

Men nu till min fråga, jag vill i möjligaste mån använda mig av preparat som inte tar död på nyttiga bakterier samt inte tar livet av växterna. För två dagar sedan så "saltade" jag akvarierna och höjde temperaturen något, vill förska med det först. Men jag skulle vilja ha lite råd om hur jag skall gå till väga och vilka preparat jag kan använda som har de krav jag ställer.
Eller måste det till de starka mördarpreparaten för att få bort bakterien som orsakar fenrötan?

Finns det någon av dessa fiskar som man kan säga INTE drabbas av fenröta: Fjärilciklid, Palettciklid, Black Ghoost, Scalarer, Pansarmalar, Segelfens Molly, Silver Molly (svårt att se, men mina Black Molly ser jag ju det tydligt), Kampfisk, Svärdbärare?
De jag har sett det på är ju mina fina ståtliga Guppyhannar och någon hona, och mina Black Molly.

Jag vore tacksam för att få ta del av era erfarenheter...
 
Sv: Fenröta

tyvärr vet jag inte hur man tar bort fenröta förutom att ta till Baktopur.

Alla fiskar kan utstättas men guppisar har blivit så känsliga genom all avel tyvärr.
 
Sv: Fenröta

Fenröta orsakas av bakterier och kan mig veteligen drabba alla fiskarter, även om de slöjfenade arterna som tex guppy troligen är känsligare för det. Jag använder Myxacin, vilket är ett vänligt preparat som inte förstör akvariemiljön, men har bra effekt mot rötan. Enbart salt är oftast inte nog.
 
Sv: Fenröta

Du kan behandla med akriflavinpreparat vid akuta fall, men förbättrad vattenhygien är nödvändigt om du ska lyckas med din behandling på lång sikt. Fenröta uppkommer dels av transportskador, dålig vattenhygien eller nedkylning av fisken...Dvs, det börjar som en skada som sedan blir infekterad...därav rötan. Fenröta orsaks av bakterien Flavobakterier.
 
Sv: Fenröta

Alla fiskar drabbas tyvärr av fenröta om det får vara så du bör åka till någon akvarist och köpa medicin. Fråga där vilken som passar bäst i ditt fall, det ska de veta.

Sen vill jag bara säga att pansarmalar inte tål salt så dem får du ta ut ur akvariet om du ska saltbehandla.
 
Sv: Fenröta

Just det med nerkylning är något som jag funderat på, då det var otroligt kallt när jag köpte de nya fiskarna. Jag var mycket försiktig och försökte på alla sätt att hålla värmen. Men jag hade inte en kylväska med mig som jag brukar ha för att hålla värmen och kanske nerkylningen blandat med stressen att flytta var den utlösande faktorn.

Men har nu införskaffat Baktopur som skulle ha de kraven som jag ställde, bara hoppas nu att det går vägen.
 
Sv: Fenröta

Jag har förstått att guppyerna numera är otroligt känsliga för det mesta, men när jag i min ungdom hade akvarier så var det den fisken som överlevde allt. Och jag blev förskräckt när det gått så utför för guppyfiskarna :( .
 
Sv: Fenröta

Jag blev upplyst om just det med pansarmalarna när det gäller salt, men det skulle visst finnas ett speciellt salt som man kunde använda även till dom, men vågar inte prova än.
Så jag flyttade de till det stora akvariet där jag enbart behandlar med medicin.

Men tack ändå för att du sa det, kunde ju varit något jag inte visste och tacksamt tagit emot den informationen.
 
Sv: Fenröta

Tack för informationen om ännu ett preparat som jag kan använda och har de egenskaper jag efterlyser :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp