Fiberavtal

iNHALE

Trådstartare
Finns det någon som är duktig på avtal och lagar här?

Vi håller på att koppla in fiber, eller rättare sagt, vi har väntat på att det ska bli gjort sen i sommars. I våras sa man att det skulle vara klart till sommaren, sen skulle det vara klart till hösten, sen skulle det ABSOLUT vara klart till jul/nyår. Det är inte färdigt än... Om jag förstått det rätt beror det på att markavtalet med en fastighetsägare inte är färdigt då personen tydligen inte går med på att låta dom gräva ned huvudledningen på den angivna platsen på dennas mark vilket såklart sinkar hela arbetet.

I avtalet står det såhär:
"4.2 Installationen av Fiberanslutningen ska vara
genomförd senast vid den tidpunkt som anges i Avtalet eller annan av [fiberföretaget] meddelad tidpunkt."

I själva avtalet man har skrivit på står det dock inte i text angivet ett datum utan det har varit muntliga besked via de utnämnda ombuden i området.

Vi är rätt många som är skapligt osugna på att betala fullt pris för detta nu efter mer än ett halvårs förseningar.

Frågan är om det är lönt att ta den diskussionen? Finns det ens en möjlighet att man skulle kunna vinna en sån debatt utifrån det man har på bordet? I avtalet står det inget om konsekvenserna för företaget att inte leverera i tid oavsett orsak till förseningen.
 
Finns det någon som är duktig på avtal och lagar här?

Vi håller på att koppla in fiber, eller rättare sagt, vi har väntat på att det ska bli gjort sen i sommars. I våras sa man att det skulle vara klart till sommaren, sen skulle det vara klart till hösten, sen skulle det ABSOLUT vara klart till jul/nyår. Det är inte färdigt än... Om jag förstått det rätt beror det på att markavtalet med en fastighetsägare inte är färdigt då personen tydligen inte går med på att låta dom gräva ned huvudledningen på den angivna platsen på dennas mark vilket såklart sinkar hela arbetet.

I avtalet står det såhär:
"4.2 Installationen av Fiberanslutningen ska vara
genomförd senast vid den tidpunkt som anges i Avtalet eller annan av [fiberföretaget] meddelad tidpunkt."

I själva avtalet man har skrivit på står det dock inte i text angivet ett datum utan det har varit muntliga besked via de utnämnda ombuden i området.

Vi är rätt många som är skapligt osugna på att betala fullt pris för detta nu efter mer än ett halvårs förseningar.

Frågan är om det är lönt att ta den diskussionen? Finns det ens en möjlighet att man skulle kunna vinna en sån debatt utifrån det man har på bordet? I avtalet står det inget om konsekvenserna för företaget att inte leverera i tid oavsett orsak till förseningen.
Ofta finns branschöverenskommelser, som de seriösa aktörerna iaf följer. Vissa fiberutbyggare är kanske inte fullt så seriösa och vissa har ju varit i rejält blåsväder om förseningar, inställda betalningar osv och då kan det bli svårt att få leverans alls - en googling kan vara bra alltså för att bevaka er rätt.

Typiskt sett skulle jag säga att just formellt prisavdrag kan bli svårt, men att möjligheten till att begära skadestånd borde finnas, alternativt möjligen rätt att häva - men då ska ni ju kunna visa att en leveranstid avtalats om än muntligt. Kolla tex telekomföretagen eller vad nu org heter. De har en del info.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp