Sv: Fick mig en chock imorse...
Jobbig grej! Känner igen mig lite, då jag alltid pendlar fem kg upp eller ned från min standardvikt (som jag haft i typ tio år nu), men ändå inte hamnar i smalfacket. Är dock aktiv och konditionstränar utöver ridningen, och kör två pass om dagen när jag är som bäst igång.
Hemligheten är således ingen diet. Visst kan man pyssla med sånt om man är intresserad, men matematiken är enkel:
Det du stoppar in får inte vara mer än det som går ut. Rent kalorimässigt. Normalt dagsintag: 2500 kcal/dag, ungefär. Dagsintag för ett halvkilos viktminskning i veckan: 2000 kcal. Gå en promenad på 5 kilometer varje dag, så förbrukar du 300 kcal/dag. Väljer du rätt saker att äta, och balansera upp kaloriintaget rätt uppdelat på tre stora och tre små mål om dagen, håller du dig mätt och förbränningen igång hela tiden.
Ett exempel på hur jag äter:
Morgon: Havregrynsgröt på 1 dl havregryn med frysta hallon och två matskedar linfrö, plus en kopp kaffe med mjölk= ca 200 kcal
Mellis: En banan= ca 116 kcal
Lunch: Sallad, tomat, kycklingfilé på 100 g, kokt bulgur 60g= 200 kcal
Mellis: Knäckemacka med cream cheese (light är ett smart val) och tomat el gurka= 120 kcal
Middag: Tomatsoppa på passerade tomater, buljong och grädde (ja, man får äta grädde, så länge ditt dagsintag inte övergår 2000 kcal) 250 kcal
kvällsmellis: Om jag kommer ihåg, men frukt, eller lite keso med frysta bär =150 kcal
Typ 1036 kcal/ dag. Är både skadad och sjuk nu, så är inte alls igång med träning, men ligger ändå på nästan 1500 kcal underskott/dag. Väger upp bra genom att äta snask och sitta still dock, så jag ligger inte i nån riskzon, men då ser du hur MYCKET man får äta för att komma upp i rätt mängd kalorier, om man bara väljer vad man äter med lite mer omsorg. Väljer du att äta en 200 grams marabou, eller en påse chips, så har du förbrukat 1500 kcal, och få således bara äta två bananer till under den dagen, på sin höjd. Det visar även hur kort stund man håller sig mätt på de där tomma kalorierna, för som sagt, jag hungrar inte ihjäl alls, jag bara väljer bort sånt som inte är bra energi. Vanligtvis, ähum. Sen tycker jag definitivt du ska ha en snaskdag, där du får välja nån favoritmat/godis och njuta. Det handlar ju inte om att bestraffa sig själv, mest disciplin. Första fyra veckorna rekommenderar jag en sockerdetox- det är lika pissigt som att sluta röka, säger de som vet (röker inte, men blev pmskossa första gången jag sockerdetoxade, hemskt. svettades och skakade dagligen och överkonsumerade kaffe istället, vilket inte hjälpte). Ät frukt istället, när du känner dig sötsugen/har lågt blodsocker. Hellre en extra frukt om dagen, än en extra chokladkaka.

Bra socker vs dåligt socker, osv.
Men som nån sa, shape up är en skitbra app för att hålla koll på kaloriintaget dagligen.