fick mig en tankeställare idag...

lady_vip

Trådstartare
Blev tillsagd på klubben att de hade fått klagomål om att mina hundar gick lösa, eller snarare att den lilla hunden gick lös när jag tränade den stora.
Självklart svalde jag det hela, jag hatar att bli tillsagd och beter mig som om jag gick på lågstadiet :crazy:

Sedan satt jag och funderade och frågade då vad som egentligen var klagomålet, för min hund rör ALDRIG en annan hund och vad jag kan minnas har det inte inträffat något som kunde uppfattas som stötande. Visst om hunden är störig, aggressiv, olydig eller liknande, men hon går i kanten och snusar på en rätt så enskild plan (självklart går hon inte lös och skrotar på appelplan), då och då passerar det någon och eftersom hon inte intresserar sig för andra så brukar jag inte kalla in henne, hon stör inte någon, resonerar jag.

Jag frågade iaf vad klagomålet gick ut på och de hade tyckt att jag skulle hålla min hund kopplad, eftersom hon kunde bli biten annars... Ursäkta..? Som om hon blir mindre biten om hon sitter i snöre??

Självklart blev jag stött, anser att det inte är mitt ansvar att hålla efter krokodilerna i detta landet, men jag kan ha fel....

OM deras djur hade slitit sig och bitit min hund och det hade blivut domstolsmål (för det hade det garanterat om vi inte hade gjort slut på saken på plats :devil:), kan de skylla det hela på att min hund var okopplad och på så sätt bli utan skuld?? För brukshundsklubb är ett av de få ställena där "kopplingstvång" inte gäller vad jag vet...

Snurrigt som vanligt från min sida, men jag vill ha kött på benen om jag hör fler klagomål.

Eller ge er verision på saken, kanske äger ni en hund som skulle kunna ge sig på min eller liknande??

//E
 
Den hund som biter är alltid skyldig oavsett vilken av hundarna som var lös.

Men visst tycker jag att du bör ha din hund som inte tränar, kopplad när du är på klubben. Då kan du ägna alla din koncentration på hunden du tränar.

Det kan vara katastrof för någon hundägare om din nu skulle få för sig att springa fram till dem. De kanske tränar platsliggning eller annat och de vill inte att det ska förstöras bara för att någon inte har koll på sin hund.
 
Jag kan självklart hålla med dig på den punkten, hon får ju inte störa, det är direkt olämpligt.

Men hon står på ungefär samma ställe, kopplad som okopplad, ber någon mig koppla hunden så gör jag det. Men att passera och tycka att min hund som knappt lyfter på örat för en annan hund ska kopplas känns onödigt... Faktiskt. Kan kännas långsint och envist av mig, men det har aldrig varit något problem.

jag är nog bara sur för tillsägelsen, strunt i tråden...

//E
 
Förstår dig också. :) Men för att inte få besvär och tråkiga kommentarer så är det kanske lika bra att ha hunden kopplad, om hon nu står på samma fläck så spelar det kanske henne ingen roll.
 
Om jag var där och tränade med min hund skulle jag nog känna mej störd. Skulle inte kunna rikta all min uppmärksamhet mot min hund och inte kunna hålla koncentrationen eftersom jag skulle hållt koll på din hund. För Jag vet ju inte att hon aldrig springer fram till andra hundar, osv.
 
Ha henne kopplad för syns skull. De andra kan ju inte veta att hon inte kommer framspringande till deras hund. Har man dessutom en hundilsk hund kan det vara nog så obehagligt och irriterande att se en lös hund sådär.
Det är ju samma sak i andra situationer där det vistas okänt folk - att ha hunden kopplad visar på ansvar och hänsyn, hur mycket man än litar på sin hund.
 
Jag får nog faktiskt hålla med de andra som tycker att du bör ha din hund kopplad... Om den nu ändå går på samma ställe så kan den ju lika gärna vara kopplad där. Då kan alla koncentrera sig på sin hund och det dom tränar på. Man får ju faktiskt rätta sig efter vad andra tycker när man inte är på sin egen tomt. :)
 
min första tanke var "vilka gnällspikar!" och jag hade också blivit stött om någon sagt åt mig sådär (som om jag hade en lydig hund :angel:) och jag kan ärligt säga att jag inte hade blivit störd, min hundilskna tik till trots. jag menar, det är ju många lösa hundar på klubben, inte minst agilityhundarna! fast så läste jag de andras insändare och jag får nog hålla med lite, du kan ju binda henne i ett långt snöre eller nåt?
 
När jag var på hundkurs med våran Golden så hade våran tränare sin hund alltid lös, en dobberman på träningsplanen, han lade ner sin STORA hund på planen och sa till han att ligga kvar och där låg han under hela kurstillfället den dagen. ;) Gissar på att han ville stila lite oxå pga att han hade verkligen pli på denna hund. Vi sprang runt med våra valpar och hunden rörde inte en fena, vid ett tillfälle när vi tränade inkallning så smet en hund till dobberman hunden och hunden gjorde som förut ingenting, rörde inte en fena denna gång heller. Jag tyckte inte att det var några som helst problem att koncentrera sig på min hund när han var lös. Tyckte snarare att det var bra med lite "störningsmoment" så vovven och jag fick jobba lite. ;)
 
Sånt där tycker jag är tråkigt att höra/läsa. Låta en hund ligga plats en hel dag :( Det tycker jag är fel, även om han ville stila eller inte.

Ang ämnet och trådskrivaren... Jag tycker man har sin hund kopplad när man tränar sin andra hund. Många verkar tro att bara för man är på en brukshundklubb så ska hunden vara lös.
Även om nu din hund inte springer fram till andra hundar så vet inte "jag" att den inte gör det. Det är inte kul att komma med sin egna hund och inte veta om den lösa hunden kommer springa fram eller inte.
Och vad ska vi göra som kommer med våra hundar. Ska vi undvika att gå förbi din hund för du ska ha den lös? Ska vi gå omvägar eftersom vi inte vet om den kommer komma fram? Kan vi gå förbi nära utan att din hund kommer?
 
Jag håller helt och hållet med dig Grana.

Tränar jag min hund vill jag koncentrera mig på den och inte behöva kasta ett öga då och då på den lösa hunden för att se var den befinner sig.

Måhända att trådskrivarens hund är så lydig att den ligger stilla okopplad, men vad skickar detta för signaler till andra klubbmedlemmar? Vad händer den dag en som inte har lika god ordning på sin hund (fastän den tror det) lägger hunden lös och den t.ex. rusar in på plan? Även om det inte händer något, kan den förstöra för någon.

Så jobbigt är det inte att sätta ett koppel på hunden.
 
Jag håller helt och hållet med Granas och Springers inlägg.

Varför chansa i onödan och ha hunden okopplad? Det kan ju hända en olycka. Vems felet är spelar ju egentligen ingen roll.

Sen så blir det lätt dåligt stämning på klubben om personer går runt och retar sig på att din hund är okopplad. Sätt på hunden koppel och se glad ut så blir alla nöjda och glada ;) :)
 
jag har en stor vovve på snart ett år som jag är osäker på på det planet, om hon är kopplad och det kommer en annan hund skäller hon som en galning och om hon är lös hälsar hon försiktigt. det har hänt 1 gång att hon har "lagt ner" en hund men hon bet den inte. Borde jag ha henne kopplad jämt då? för hon är i trotsåldern nu så hon kommer inte alltid när man ropar, tror att hund klubben kanske syftade på liknande hundar?! kanske borde skapa en tråd med frågan i stället.
 
Ja, du ska ha din kopplad. Bara för din hund hälsar försiktigt så är det inte säkert att den hon hälsar på är intresserad av att hälsa.
 
Ok då vet jag det, men hon hälsar bara om den andra vill, om den andra går iväg eller liknande bryr hon sig inte
 
Du kan ju fråga ägaren till den andra hunden om de får hälsa. Men om någon frågar mig det, då räknar jag med att den hunden är snäll och inte ställer till bråk.
 
Det kan ju vara så att den andre hunden vill, men att ägaren inte vill. Jag vet inte hur många gånger min hund har blivit smittad av noskvalster då andra släppt fram sina hundar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp