boccia

Trådstartare
Har en gammal benjaminfikus som ser rent ut sagt bedrövlig ut nu (några grenar med blad längst upp i toppen bara), och jag funderar över om man kan göra något för att rädda den till ett vackrare yttre.
Kan man klippa ner den? Kommer den nerifrån igen då?

Min man tycker att det enklaste är att bara slänga den o köpa en ny, men min fikus har affektionsvärde för mig (fick den av en för mig väldigt viktig person för många år sedan...) och jag vill inte göra mig av med den.

Någon blomexpert????
 
Sv: Fikusar

Hej!
Har hört att just dessa är det många som blir allergiska emot, fast de tycks så "snälla", men det är en parentes :angel:

Här om beskärning:
http://www.blomsterlandet.se/wpc/forums/ShowPost.aspx?PostID=1049
http://www.uk.gardenweb.com/forums/load/sverige/msg0405155811524.html
så tja?
http://www.coop.se/includefiles/MOD...iMappeID=181&sSideNavn=Krukvaekst&planteid=17
http://www.blomdatabasen.se/website/plant.php?id=918&timestamp=1158400274

Så visst det kan nog vara idé att testa, men jag skulle nog själv ha kastat den - tanken finns ändå kvar och vill du ha en kan du skaffa en ny - du har juh ändå dina tankar om den du fick tidigare - men det är jag det. God tur!
 
Sv: Fikusar

Tack för länkarna. :bow:
Måste bara ge den en sista chans, så det blir till att leta fram sekatören...
 
Sv: Fikusar

Stopp och belägg nu, rör inte era fikusar!!!

Sanningen är att fikusar fäller löv när det blir mörkt och vinter. Och så mörkt som vi haft det så ... Dom kommer igen när det blir ljusare! Så bort med sekatörer och annat! Låt dem vara.

Vår salig vilade på vintern och frodades på sommaren. Bäst trivdes den att bo ute på altanen på sommaren. Tillslut dukade den dock under, antagligen efter att ha övergödslats en längre tid av en av våra katter som använde krukan som kattlåda :o
 
Sv: Fikusar

Men min fäller löv konstant, året om... :(
Den är ca 1 meter hög, men har bara blad i de översta 20 centimetrarna, och bara i topparna på grenarna...
 
Sv: Fikusar

...
Så visst det kan nog vara idé att testa, men jag skulle nog själv ha kastat den - tanken finns ändå kvar och vill du ha en kan du skaffa en ny - du har ju ändå dina tankar om den du fick tidigare - men det är jag det. God tur!

KASTA!??? :eek: :eek: En levande blomma? Du är galen!!

Jag har en blomma som min mor fick när hon låg på BB med mig. En blomma jag fick på en arbetsplats med det gulliga kortet "Tack ska'ru ha, det gjorde du bra!"
Blommor, växter, träd, har magi i sig. Låter man dem dö dör även banden till dem som gett dem.

Nej, klipp in, duscha, plantera om och ställ ljust. Sköt om!
 
Sv: Fikusar

Men min fäller löv konstant, året om... :(
Den är ca 1 meter hög, men har bara blad i de översta 20 centimetrarna, och bara i topparna på grenarna...

Mera ljus??

Var står den idag? Ställ den vid ett stort fönster. Låt den stå ute till sommaren. Ofta ställer man kanske en sån blomma en bit in i ett rum.
 
Sv: Fikusar

Går det så ställ den ljusare.

Fikusar tappar ofta sina blad på vinterhalvåret.
Min mamma hade alltid sin fikus ute på glasverandan om sommaren,då brukade den ta sig ordentligt.
 
Sv: Fikusar

Står i det ljusaste rummet, ca 50 cm från fönstret. Sol morgon-eftermiddag. Har alltid fått vara ute sommartid.
Kan inte ställa den mkt ljusare än så, om jag inte ska skaffa solarie.. :p
 
Sv: Fikusar

Står i det ljusaste rummet, ca 50 cm från fönstret. Sol morgon-eftermiddag. Har alltid fått vara ute sommartid.
Kan inte ställa den mkt ljusare än så, om jag inte ska skaffa solarie.. :p

Tja, då går jag nog bet är jag rädd... hoppas det löser sig.
 
Sv: Fikusar

Jag slänger ett öga på min fikus, som var med i en julgrupp på åttiotalet och sen har levt som krukväxt med varierande bladantal... Jag tänkte också slänga den ett tag, den tappade så otroligt mycket blad, men den har repat sig och ser faktiskt helt fantastiskt fin ut idag.

Jag är mest imponerad över förmågan den har att få nya blad på kvistar som ser totalt döda ut. Därför tror jag inte att beskärning är en nödvändig lösning, om man inte vill förändra utseendet radikalt.

Jag har den i ljusaste fönstret, och vattnar den lite försiktigt på vintern. För mycket vatten och för lite ljus är ingen bra kombination, då faller bladen direkt.

Hoppas din fikus repar sig också, när ljuset återvänder.
 
Sv: Fikusar

Mer vatten! Många fikusar tappar livsviljan och bladen av inte bara för lite ljus utan även av för lite vatten. Ge den näring och vattna den när jorden är torr, en rejäl rotblöta ska det vara. :idea: Har du möjligheter så ställ ut den under sommarhalvåret, när risken för frost är över, bränns den i solen så kommer det nya blad som tål solen bättre. Mina har varit som björkar efter en sommar på balkongen/verandan. :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 958
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Wille
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 765
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp