Bukefalos 28 år!

Film på nya hästen, kommentarer om hennes modell, rörelser m.m.?

mwrangst

Trådstartare
Lite spinoff på den här tråden. Ny sadel och lite bättre förutsättningar, min hand är fortfarande usch men det känns lite bättre i alla fall. Vad tycker ni? Om hästen och hennes modell, rörelser m.m. speciellt?

Hon är en Tysk Sporthäst född 2006, e. Samba Hit I ue. Kolibri (och ee. Sandro Hit). Haft henne i ett par veckor. Gått 1,10 hoppning innan och osäker på dressyr, men hon känns väldigt fin i alla fall. :)

Länk till filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=a5opGfwUTZc

och till gamla filmen, som jag laddade upp i förra tråden:
http://www.youtube.com/watch?v=r7HvCYz1nQs&feature=relmfu

Och sen måste ju självklart den här upp, bara för att båda två är så söta... :angel:

553679_10151071405756651_740602143_n.jpg


Tack på förhand! :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Film på nya hästen, kommentarer om hennes modell, rörelser m.m.?

Jag tycker att det är en mycket trevlig modell på häst.
 
Sv: Film på nya hästen, kommentarer om hennes modell, rörelser m.m.?

Oj vilken skillnad på din sits! :) Tycker du rider fint och prydligt med bra hjäpler. (handen vet du om) Hästen är jättefin och som jag sa i tidigare tråd tycker jag ni passar bra ihop. Du rider den i en endamålsenlig form såhär från början men försök få mer tryck frammåt! :) Rid mycket tempoväxlingar i trav och galopp och gärna lite upphöjda cavaletti för lite mer energi! Skritten är väldigt bra. Grattis till din nya fina häst :)
 
Sv: Film på nya hästen, kommentarer om hennes modell, rörelser m.m.?

Stor skillnad mot förra filmen :) tycker hon ser jättetrevlig ut, enda jag hade önskat hade varit något mer fram. Men som sagt, trevlig häst :)
 
Sv: Film på nya hästen, kommentarer om hennes modell, rörelser m.m.?

Upp med hela frampartiet om du vill att hon ska hålla i frambenen.
Hästen framför dig.

Verkar vara en snäll häst.
 
Sv: Film på nya hästen, kommentarer om hennes modell, rörelser m.m.?

Gjorde stor skillnad bara av sadelbyte!

Du vet att din hand 'är usch'? men mer specifikt, eftersom hon är riden ordentligt med graman så duckar hon konstant, hon har lärt sig att ge efter totalt (knäcka av) för handens inverkan.. Så det är superviktigt att när du tar tyglarna så tar du inte mer än att du precis får kontakt, du får inte alls påverka hennes form med handen, utan att hon måste få förtroende för den igen. Handen måste hela tiden gå mot bettet. Du kan med fördel rida på enhandsfattning, bara ta båda tyglar i ytterhanden och rid framåt, det brukar bli aha för både ryttare och häst. Tänk fri form, rid ut halsen framåt, gör den längre och få henne bära huvudet mera stolt. Om hon backar av så handen mot bettet och rid framåt. Hon får inte stoppa huvudet mellan frambenen mera utan måste skaffa muskler för att bära sig.

Överlag så kan du rida på i ett lite friskare tempo, det är bättre mot slutet av filmen, men tryck på lite till ändå, du ska känna att hon bjuder fram själv (som om hon suger tag i ett hinder).

Rid ute så mycket som möjligt och mycket bommar och så när ni är på banan, så att hon får upp blicken, börjar jobba med ryggen, bjuda framåt och får kontakt med handen.

Tycker det är en väldigt trevlig häst!
 
Sv: Film på nya hästen, kommentarer om hennes modell, rörelser m.m.?

Tycker att hon har ett trevligt schwung i steget och hon verkar väldigt trevlig. Som andra innan sagt så söker hon sig väldigt mycket ner och knäpper av och blir lite på framdelen.
Nu skulle jag inte fokusera alls på huvudets position, utan jobba henne uppåt/framåt, så hon trycker på ordentligt bakifrån och bär dig mer med sina bakben, då kommer en mer ärlig form tror jag.

Jag minns inte från förra tråden, har du en bra tränare som hjälper dig? Det är GULD värt.
 
Sv: Film på nya hästen, kommentarer om hennes modell, rörelser m.m.?

Håller med vad andra sagt. Supertrevlig häst verkligen. En häst som lärt sig att gå avslappnat i låg form utan att stupa framåt, det gillar jag. Se till att få lite tempoväxlingar i den där formen, trycka på med fart från bakbenen, och sen samla upp. Sen är det bara att fortsätta :) En sån häst kan jag tänka mig. :)
 
Sv: Film på nya hästen, kommentarer om hennes modell, rörelser m.m.?

Det enda jag tänker på är att det är ett evigt smackande, driv hästen med kroppen istället :D
 
Sv: Film på nya hästen, kommentarer om hennes modell, rörelser m.m.?

En häst som lärt sig att gå avslappnat i låg form utan att stupa framåt, det gillar jag.

Du måste skoja eller? Och om du inte gör det så vill jag nog påstå att ditt uttalande är totalt uppåt väggarna!:confused: Denna häst är så avknäckt, troligtvis gramanriden att hälften kunde vara nog! Dens smala lycka är väl att TS har köpt den o verkar iaf medveten om att en häst INTE ska gå o hänga med huvudet mellan bena....

Till TS: som flera skrivit till dig så måste du bort från denna form fort så hästen kommer upp i framkärran. Den hänger ju på bogarna och det märker du ju själv i galoppen där du driver på framåt men hästen går kvar med huvudet mellan benen...Det är säkert en snäll o trevlig häst men rid den inte i den låga formen alls tills den lärt sig att bära sig själv.
 
Sv: Film på nya hästen, kommentarer om hennes modell, rörelser m.m.?

Jättesöt bild :)

Vad bra att du köpte henne , hon verkar vara riktigt trevlig! Ha kul med hästen, bra att du filmar! Ut i skog och lek, låt henne få ta upp skallen och titta, verkligen en bedårande söt häst!

Jag tycker du gör rätt att låta henne gå i den form som hon är lärd att gå, men uppmuntra henne när hon börjar få självförtroende och vill jobba i en annan form...för det kommer hon att vilja senare och då kommer hennes steg att bli helt annorlunda :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Här kommer en till video från mig:) Jag har varit i Sierra Leone i fyra månader (kom hem igår) och det här var sista passet...
Svar
1
· Visningar
1 118
Senast: Leoni
·
Kropp & Själ Jag såg den här filmen för ett litet tag sedan. Vad tror ni, ligger det något i det hela? (Filmen utgår ju främst från ett amerikanskt /...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 184
Senast: Borttaget konto
·
Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 416
Senast: Philosophia
·
Ridning Jag har analyserat min ridning och min kropp och inser att mina problem med högergloppen beror på min egna snedhet. Jag ger hjälperna...
Svar
12
· Visningar
1 470
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp