Göra egna småbalar med hö, utbruten från "Vi med egen gård/stall"

Capybara

Trådstartare
(Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.)

Hur många här tillverkar egna småbalar med torrhö? Jag skulle gärna vilja höra mer om det. Jag är relativt nybliven ägare till en gård i norra delen av landet, med några hektar vall/åkermark varav en del är utarrenderat i nuläget. I fjol lejde jag hjälp att göra storbalar torrt hösilage av ett par hektar och fick mer än nog för mina egna två hästars vinterbehov.

Att ta in hjälp kostar förstås också, och storbalar är inte optimalt för mig mer än de kallaste vintermånaderna, så jag har börjar fundera på möjligheterna att göra egna småbalar och sälja det jag själv inte behöver. Under de 1,5 år jag bott här har jag haft en del svårigheter att få tag i småbalshö, särskilt av god kvalitet, och jag uppfattar att många andra också letar.

Det jag har är tid, traktor och förvaringsutrymme (och ev viss hjälp + erfarenhet av äldre släkting med koll). Det jag inte har är resten av utrustningen, dvs. åtminstone slåttermaskin, hövändare och balpress, så jag behöver ju göra en investering även om jag inte tänker mig de allra nyaste finaste grejorna.

Jag fattar att det inte kommer att bli någon strålande vinst, men jag vill gärna höra hur andra gjort och om det öht är värt att fundera på att skaffa utrustning eller om jag ska fortsätta köpa in foder och ha min egen åkermark utarrenderad. Mina hästar och övrig djurhållning är förstås ren hobby.
 
(Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.)

Hur många här tillverkar egna småbalar med torrhö? Jag skulle gärna vilja höra mer om det. Jag är relativt nybliven ägare till en gård i norra delen av landet, med några hektar vall/åkermark varav en del är utarrenderat i nuläget. I fjol lejde jag hjälp att göra storbalar torrt hösilage av ett par hektar och fick mer än nog för mina egna två hästars vinterbehov.

Att ta in hjälp kostar förstås också, och storbalar är inte optimalt för mig mer än de kallaste vintermånaderna, så jag har börjar fundera på möjligheterna att göra egna småbalar och sälja det jag själv inte behöver. Under de 1,5 år jag bott här har jag haft en del svårigheter att få tag i småbalshö, särskilt av god kvalitet, och jag uppfattar att många andra också letar.

Det jag har är tid, traktor och förvaringsutrymme (och ev viss hjälp + erfarenhet av äldre släkting med koll). Det jag inte har är resten av utrustningen, dvs. åtminstone slåttermaskin, hövändare och balpress, så jag behöver ju göra en investering även om jag inte tänker mig de allra nyaste finaste grejorna.

Jag fattar att det inte kommer att bli någon strålande vinst, men jag vill gärna höra hur andra gjort och om det öht är värt att fundera på att skaffa utrustning eller om jag ska fortsätta köpa in foder och ha min egen åkermark utarrenderad. Mina hästar och övrig djurhållning är förstås ren hobby.
Mycket jobb, svettigt, väderberoende och svårt att lagra. Men väldigt skönt att ha sina egna balar.

Vi köpte in begagnade maskiner, utom en nytillverkad rotorslåttermaskin från Polen. Efterfrågan är stor så det är lätt att sälja överskottet, upplever jag. Vi byggde också om ett loft för att ha bättre förutsättningar att lagra. I och med att vi inte har egen tork så måste vädret vara lagom rätt många dagar i sträck (gärna fem-sex, men är det lite tunnare strängar kan fyra dagar räcka) för att torka tillräckligt i fält, men det brukar alltid vara någon vecka som funkar. Gubben här brukar ta en dag för att slå, sen vänder vi en gång per dag tills det är tillräckligt torrt, sedan strängas och pressas det.

Stor fördel om man kan vara några stycken som hjälps åt när det är dags att pressa och lasta in. Vi har två traktorer, ett ekpiage som kör pressen med en balvagn efter, det är bra att ha en eller två ”packare” i vagnen som staplar balar så man utnyttjar utrymmet. Hårdpressade balar är lättare att stapla och stadigare att balansera på, så vi brukar försöka pressa hårt.

Det andra ekipaget hämtar fyllda vagnar och kör ner till ladan för urlastning. Här är också bra att vara ett par-tre personer som lastar av, en på vagnen o två i ladan. Vår hölada har luckan i lagom höjd för att lasta ur direkt från vagnen in i ladan, annars kan man behöva en baltransport eller hiss som kör upp balarna, då behövs någon som har koll på detta. Det _går_ ju att göra själv men blir mycket mer tidskrävande.

Ja det är nog ungefär så vi gör!
 
Mycket jobb, svettigt, väderberoende och svårt att lagra. Men väldigt skönt att ha sina egna balar.

Vi köpte in begagnade maskiner, utom en nytillverkad rotorslåttermaskin från Polen. Efterfrågan är stor så det är lätt att sälja överskottet, upplever jag. Vi byggde också om ett loft för att ha bättre förutsättningar att lagra. I och med att vi inte har egen tork så måste vädret vara lagom rätt många dagar i sträck (gärna fem-sex, men är det lite tunnare strängar kan fyra dagar räcka) för att torka tillräckligt i fält, men det brukar alltid vara någon vecka som funkar. Gubben här brukar ta en dag för att slå, sen vänder vi en gång per dag tills det är tillräckligt torrt, sedan strängas och pressas det.

Stor fördel om man kan vara några stycken som hjälps åt när det är dags att pressa och lasta in. Vi har två traktorer, ett ekpiage som kör pressen med en balvagn efter, det är bra att ha en eller två ”packare” i vagnen som staplar balar så man utnyttjar utrymmet. Hårdpressade balar är lättare att stapla och stadigare att balansera på, så vi brukar försöka pressa hårt.

Det andra ekipaget hämtar fyllda vagnar och kör ner till ladan för urlastning. Här är också bra att vara ett par-tre personer som lastar av, en på vagnen o två i ladan. Vår hölada har luckan i lagom höjd för att lasta ur direkt från vagnen in i ladan, annars kan man behöva en baltransport eller hiss som kör upp balarna, då behövs någon som har koll på detta. Det _går_ ju att göra själv men blir mycket mer tidskrävande.

Ja det är nog ungefär så vi gör!
Stort tack för svar, jätteintressant att höra. Hur många hektar tar ni hö på, ungefär?

Vi tog torrhö när jag var liten och jag har en del minnen av det, men bara just som minnen, så min kompetens är låg. Det höet blev inte heller balar utan förvarades som löshö på höloft hela vintern.
 
(Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.)
Det är alltid bättre att ställa frågor i en egen tråd. (skrivit i egenskap av moderator)

Sen svar på tråden:
Vi gör det inte regelmässigt, men efter några somrar med svår torka och foderbrist i min landsände har vi hittat ett system som funkar för oss för att få in åtminstone en del av årets behov.
Vi slår gräset med motordriven slåtterbalk, låter det torka på marken och vänder det namuellt innan vi sedan hänger upp det på krakstörar för att det ska torka klart. Sen kör vi in det löst, på en liten 4-hjulig ponnyvagn som fått extra höga sidoväggar för ändamålet. (oftast draget av sonen istället för med ponny, dock...)
Mycket jobb, tungt arbete. Men det kostar inte många pengar och känslan av att ha gjort det själva är obeskrivlig!
1716456956431.png
 
Det är alltid bättre att ställa frågor i en egen tråd. (skrivit i egenskap av moderator)

Sen svar på tråden:
Vi gör det inte regelmässigt, men efter några somrar med svår torka och foderbrist i min landsände har vi hittat ett system som funkar för oss för att få in åtminstone en del av årets behov.
Vi slår gräset med motordriven slåtterbalk, låter det torka på marken och vänder det namuellt innan vi sedan hänger upp det på krakstörar för att det ska torka klart. Sen kör vi in det löst, på en liten 4-hjulig ponnyvagn som fått extra höga sidoväggar för ändamålet. (oftast draget av sonen istället för med ponny, dock...)
Mycket jobb, tungt arbete. Men det kostar inte många pengar och känslan av att ha gjort det själva är obeskrivlig!
Visa bifogad fil 145917
Tack för svar! Jag har funderat en del på om några moment skulle gå att göra manuellt, åtminstone i början i liten skala.

(Jag förstår att det kan vara bra att göra egen tråd; samtidigt tycker jag mig ha sett att man då också får fler helt irrelevanta svar från folk som gissar.)
 
Det är väl inte så mycket som går att göra "för hand" annat än att lasta på balar, lasta av balar, och stapla balar?

Om man har oändligt tid, och tunt med gräs, så kan man ju använda räfsa för att vända och stränga, men är det så att säga "några hektar" som ska hanteras, med hotande väderomslag, så gör man det nog en gång och aldrig mera.

De maskiner som är billigast att köpa i fungerande begagnat skick, brukar vara just vändare och strängare.
En bra press (som inte krånglar och tjafsar och har rackliga knytare) är relativt sett dyrare och svårare att hitta i bra begagnat skick.

Har man tur, som finns det någon granne som har en undanställd, komplett, maskinkedja för småbal i godtagbart skick, som man kan få köpa till ett rimligt pris. Det står så mycket "bra-att-ha" saker på folks logar....

Skaffa så bra maskiner som budgeten tillåter, och lägg tid på att lära dig att köra och sköta maskinerna är mitt råd.

Bygg också gärna en trapetstork på ditt loft, utan att skaffa torkfläkt till att börja med, funkar bra utan fläkt om man tar upp lagom stora luftningsluckor på loftet. Beskrivningar på hur man bygger enkla hötorkar på loft, finns i äldre läroböcker om lantbruk, från 1950-1960-talet.

Så mitt råd är: skaffa maskinerna, lägg tid på att lära dig att använda och serva dessa, och konstruera en enkel tork.
 
Är du i fyrkanten-trakten kommer ditt överskott sälja som smör. Extrem brist på torrhöproducenter här.

Jag kan till och med vara villig att lägga arbetstimmar för att få paxa några (plus betala för dom såklart) 😛
 
Det är väl inte så mycket som går att göra "för hand" annat än att lasta på balar, lasta av balar, och stapla balar?

Om man har oändligt tid, och tunt med gräs, så kan man ju använda räfsa för att vända och stränga, men är det så att säga "några hektar" som ska hanteras, med hotande väderomslag, så gör man det nog en gång och aldrig mera.

Jag tänker på @ameo s variant, med en del manuella inslag. Det skulle ju i så fall vara en prova-på-grej, där jag testar att ta en del av mina egna hästars vinterbehov. Köper jag maskiner och tar hö på hela ytan kommer jag nog att kunna sälja en del.

Men oavsett vilket förstår jag ju att det är tungt och tidskrävande, och mer ett sätt att få visst kontroll över det egna fodret. Vi får se.
 
Är du i fyrkanten-trakten kommer ditt överskott sälja som smör. Extrem brist på torrhöproducenter här.

Jag kan till och med vara villig att lägga arbetstimmar för att få paxa några (plus betala för dom såklart) 😛

Jag tror att vi bor i åtminstone samma landsända, men i olika län. Jo, jag har också upplevt småbalsbrist och extremt varierande kvalitet. Tänker att jag (kanske) hellre lägger en del tid på sommaren åt att fixa själv än att hålla på att jaga och hämta hö över hela länet.
 
Stort tack för svar, jätteintressant att höra. Hur många hektar tar ni hö på, ungefär?

Vi tog torrhö när jag var liten och jag har en del minnen av det, men bara just som minnen, så min kompetens är låg. Det höet blev inte heller balar utan förvarades som löshö på höloft hela vintern.
Drygt fem hektar, om vädret tillåter så försöker vi dela upp det så att vi pressar och kör in på två eller tre dagar.
 
Jag tänker på @ameo s variant, med en del manuella inslag. Det skulle ju i så fall vara en prova-på-grej, där jag testar att ta en del av mina egna hästars vinterbehov. Köper jag maskiner och tar hö på hela ytan kommer jag nog att kunna sälja en del.

Men oavsett vilket förstår jag ju att det är tungt och tidskrävande, och mer ett sätt att få visst kontroll över det egna fodret. Vi får se.
Vi brukar slå en mindre yta ängsmark, ca 0,5 hektar, med motordriven slåtterbalk, och sätta upp "ett par hässjor" (av typen med flera störar och ståltråd) de flesta år.

Vi gör det för att använda som "godis"/berikning till våra får.

Men det är väldigt mycket arbete, det är inte så romantiskt som det låter, och det är ofta väldigt stressigt.
 
...

De maskiner som är billigast att köpa i fungerande begagnat skick, brukar vara just vändare och strängare.
En bra press (som inte krånglar och tjafsar och har rackliga knytare) är relativt sett dyrare och svårare att hitta i bra begagnat skick.

...
Rackliga knytare kan ge vem som helst totalt frispel!!! ;)
Jag jobbar av en del av kostnaden för min hästs småbalshö (hos halvproffsig krav-bonde som har köttdjur men även kontorsjobb) genom att hjälpa till vid slåttern och de två första åren var knytarna på pressen sisådär, men gick att leva med. Till tredje året kände han att det inte gick att svära över dem längre och försökte få tag i nya.
Svindyrt och de verkade komma från en tveksam tillverkare och det var osäkert om de ens skulle hinna fram i tid.
Då åkte han till en 85-åring i byn som han visste hade en likadan press och köpte den, lyckades övertala honom om att han inte skulle slita med fler höskördar. :D
 
Vi brukar slå en mindre yta ängsmark, ca 0,5 hektar, med motordriven slåtterbalk, och sätta upp "ett par hässjor" (av typen med flera störar och ståltråd) de flesta år.

Vi gör det för att använda som "godis"/berikning till våra får.

Men det är väldigt mycket arbete, det är inte så romantiskt som det låter, och det är ofta väldigt stressigt.
Jag har varit med och hässjat på somrarna sedan tidigt 80-tal tills 2005 ungefär och räknade ut att om en fodrar med hässjat hö lyfter en samma grässtrå åtta gånger innan det är ute på gödselstacken. :D
 
Har tagit eget hö i många år, men gjorde det (förmodligen) för sista gången för fyra år sen. Jag är uppvuxen med det, så är van vid arbetet och har maskinparken och marken, men vi kom till ett läge där det inte var värt det längre. Maskinerna krånglar alltid när det är som mest stressigt, svårt att få tag i reservdelar, hela sommaren försvinner i väntan på det perfekta vädret.

Det är dyrt att köpa foder istället, men då får jag värden som är perfekt anpassade för de djur jag har och jag slipper både stressen och arbetet. För mig är det lätt värt det och jag skulle inte rekommendera någon att införskaffa maskinparken för endast två egna hästar.
 
Vi gjorde det under några år, är väldigt smidigt när det väl är inne. Dock är oftast de äldre balpressarna inte alltid så bra. Att köpa en nyare som funkar bättre är svindyrt så efter ett par år av svärande så körde vi i storbank istället
 
Vi tar in torrhö i småbalar på ca 10 ha. Håller med svaret ovan om att det gärna förstör hela sommaren att gå och vänta på perfekt väder. Här i Jämtland är det sällan så många soldagar på raken att höet hinner torka helt och man behöver därför ha en tork och blåsa höet torrt för att det ska vara hygienisk kvalitet på det. Men det är ju skönt att ha hela eller delar av sitt behov täkt med eget hö.
Jag tar in för mina två hästar men det beror på att grejorna redan fanns på gården då mina föräldrar hade jordbruk och att min bror och pappa hjälper mig och numer kan även sonen hjälpa till.
Du behöver även vara duktig på att meka eller ha hjälp av kunnig för gamla maskiner krånglar ofta. Särskilt höpressen och det är ju då man har som mest bråttom att få in höet. ☺️
 
Det finns flera tvåhjulstraktorer med olika redskap för bl a egen hösilage tillverkning. Googla så ska du se att det kommer upp flera alternativ. Finns balare, slåtterredskap och en massa annat.
 
Dök upp en reel alldeles nyss med en som gjorde småbilar helt för hand med lie, räfsa och en låda. Tänkte genast på denna tråden. Men han skulle he det till o stödfodra sina getter, vill inte veta hur många timmar det skulle gå åt för att få ihop till en häst. 🙈

Däremot vart jag väldigt sugen på att ta en liten plätt i sommar och prova på och göra bara en lr två pytte balar för skojs skull.

Har en liten barndoms dröm om en liten, liten äng som sköts med häst och redskap, inte för att på något sätt ersätta köpe höet utan mer för att det vore kul och lära sig om brukskörning och jobba med ponnyn på det sättet. Misstänker att det inte alls är lika romantiskt i verkligheten men drömma kan man ju 😂
 
Vi har tagit eget hö så länge jag kan minnas, är 35 år nu. "Hemma" körde vi in det löst med hösvans. Hässjade de regnigaste somrarna. Sen jag träffade min man som också är uppväxt med att ta hö varje sommar så har vi köpt in egna lite bättre grejer (jämfört med det vi hade i min barndom alltså) och har åkrar nära där vi bor och utformat ett sätt där vi kan köra hö själva utan hjälp utifrån, utan vi klarar oss själv vi två bara.

Det är beroende på vädret hur många åkrar vi slår samtidigt, oftast delas det upp så inkörningstiden inte hamnar på samma dag för då hinner vi inte. Vi brukar vända i det direkt efter vi slagit och sen vända två ggr per dag tills det är inkörningstorrt. Då strängas det och vi kör in med självlastarvagn och har höpressen stående utanför loftet och pressar direkt från självlastarvagnen och upp på loftet. Oftast skottar maken in i pressen och jag tar emot på loftet och staplar där.

Ska vi sälja och leverera pressar vi i balvagnar direkt på åkern.
 
har höpressen stående utanför loftet och pressar direkt från självlastarvagnen och upp på loftet.
Nyfiken fråga. Hur driver ni pressen hemmavid? Jag har tänkt tanken att hitta något sätt att driva pressen med el, för att lyckas lagra det som balar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har en hästgård på 13 ha varav 8 ha åkermark. Jag är singel och har två hästar. Första året jag bodde här hägnade jag in 2 ha till...
2
Svar
25
· Visningar
4 913
Senast: Favina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp