filmhjälp - Adobe Permiere pro CS3

BallsOfSteel

Trådstartare
Hejsan!
Jag har ett problem, eller ja, snarare två. Håller på att göra en fotofilm som skolprojekt och har tyvärr inte arbetat så mycket med film. Det programmet jag använder är "Adobe Permiere pro CS3" (engelska versionen), nu till frågorna

1) Hur får jag in en låt i filmen? Vill inte sabba mitt projekt så jag vågar inte testa
2) Hur gör jag en svart ruta som man kan skriva i innan bilderna, eller hur man ska säga, tillexempel "förtext"

Sen allt utöver det så behöver jag bra och lätta tips/knep på hur jag kan göra filmen bättre.
 
Sv: filmhjälp - Adobe Permiere pro CS3

1) Hur får jag in en låt i filmen? Vill inte sabba mitt projekt så jag vågar inte testa
När du är osäker på något så spara en kopia av projektet, så vet du att du alltid har något fungerande att gå tillbaks till.
För att lägga till en låt så börjar du med att importera den (Ctrl-I), då hamnar den bland övriga resurser i listan uppe till vänster. Dra sedan filen ned till timelinen och lägg den på rätt ställe i ett ljudspår. Ljudmixer för att justera uppspelningsnivån mellan de olika ljudspåren hittar du på en egen flik i player-fönstret.
2) Hur gör jag en svart ruta som man kan skriva i innan bilderna, eller hur man ska säga, tillexempel "förtext"
Det finns (minst) två sätt. Antingen kan du tillverka en enkel textskylt med svart bakgrund i något bildredigeringsprogram (Paint, Photoshop, whatever) och spara på lämplig plats, och importera på samma sätt som låten ovanför. Eller så använder du Premieres egen "Title"-funktion, som låter dig göra animerade texter av olika slag. Mycket mer komplicerat, men mycket större möjligheter.:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp