###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Jag tror att hon är ostadig därför att du är det. Eftersom du blir så "svajig" i din mellandel och ditt överliv, så blir även din hand väldigt ostadig. Det märks mest i övergångar då du tippar över och därmed rycker henne i munnen. Jag menar absolut inget illa med detta, men jag tror att enda sättet för dig att få henne att ta stöd är att bli stadigare själv, så att hon får möjlighet att söka ett stabilt, mjukt stöd. Sitsträna, helt enkelt! :) Himla söt häst!!! :)
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Men jag håller helt med att hon måste mer framåt.

Bästa bjudningen får man inte genom att gasa framåt, utan genom små tempoväxlingar. Om man bara gasar blir hästen lätt stressad och då blir ingenting ärligt. Om du från det tempo du har, minskar lite (skänklarna pyttelite bakåt) och släpper fram/ökar (skänklarna pyttelite framåt) utan att tappa/kasta bort framdelen, så kommer dun häst att börja trampa bättre under sig och vila bättre i steget. Då den gör det är framåtbjudningen där :) Tar tid, men är effektivt. Rid gärna lätt.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Det håller jag helt med om:). Har precis kommit på just den övningen med mitt yngel som har kass bjudning. istället för att försöka jaga på framåt så bromsar jag honom till "nästanskritt" och tar fram honom ur det-det gjorde senaste passet att jag fick honom betydligt mer självgående.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Det kan vara svårt att gasa framåt med en häst som inte bjuder, då får man ta till andra knep. När min unghäst inte bjöd på banan så tog vi ut han i skogen med sällskap och galopperade på honom framåt på raka sträckor. Sedan tog vi upp träningen på ridbanan igen och red en del tempoväxlingar.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

istället för att försöka jaga på framåt så bromsar jag honom till "nästanskritt" och tar fram honom ur det-det gjorde senaste passet att jag fick honom betydligt mer självgående.

...och man behöver inte ens ta ner dem till "nästanskritt". En liten temopväxling räcker också.

Kul att du hittat ett bra (och långsiktigt) knep! Lycka till!
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Tro mig, vi är ute och galopperar i skogen både med och utan sällskap. Hästen före kan bränna iväg ordentligt och det gör inte att Juno vill gå ett dugg fortare. Det som fungerar bäst för att få till bjudningen ute är att rida samma sträcka fram och tillbaka några gånger, vi har en rakbana där jag gör det och han galopperar på rätt friskt där:). Han är väldans mycket tjuren Ferdinand min åsna. Jag provar lite olika trick och letar efter vad som fungerar bäst. Nåt rätt måste jag göra eftersom han hela tiden utvecklas även om även det går i långsam takt.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Låter lite som pappan till min unghäst, han var av det virket också :D Lämnade honom hos en AR tränare som sa att det lättaste sättet att få igång bjudningen på ridbanan på den hästen var att rida små åttvolter i trav, alltså väldigt små åttvolter så bakdelen svingades igång hela tiden. AR tränaren gjorde honom lite kvickare med galoppfattningarna också genom att lära honom ett pussljud som hästen tog till sig. Det väckte upp bjudningen lite på honom. Han va inte heller den typ av häst som kunde speedas igång. Han fick bjudning som vuxen, men det var bara lagom och inget mer.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

http://www.videofy.me/moaphl/3861489

En liten del av dagens träning. Jag har inte ridit på någon dag för jag varit sjuk. Vet att jag spänner mig och händerna vägrar vara stilla. Jobbar på det.. Annars ni som sett oss innan kanske ser någon förbättring?
Första filmen med nya sadeln :)
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Eftersom du inte verkar komma ned ordentligt i sadeln, får du inte heller något bra nedtramp. Testat att korta läderna lite? så att din skänkel blir lite mer stabil tänker jag, iaf till en början, sen när du börjat komma ned bättre kan man ju länge mer efter hand :) Varför rider du inte lätt?

Tycker det är bra att du inte lyssnar på morsan dig, vet inte vad hon står och gormar om. Men när din häst börjar "springa iväg från dig" hade jag gjort en halv halt (alternativt en halt om halv halten inte går igenom)

Hästen ser iaf betydligt mycket piggare ut!:) och det syns att du tagit till dig råden du fått.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

http://www.videofy.me/moaphl/3861489

En liten del av dagens träning. Jag har inte ridit på någon dag för jag varit sjuk. Vet att jag spänner mig och händerna vägrar vara stilla. Jobbar på det.. Annars ni som sett oss innan kanske ser någon förbättring?
Första filmen med nya sadeln :)

Tycker du rider i onödigt högt tempo. Hästen travar inte - den springer och då har den ingen chans att jobba rätt i detta stadie.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Nä har inte riktigt vant mig vid sadeln! Men ska testa korta ett hål och se hur det blir. Rider lätt då och då(även i filmen) när jag tycker det blir för hoppigt..

Jo jag jobbade lite så idag också. Hon är ju så stark så om hon inte svarade på halvhalten gjorde jag en halt.
Hon är verkligen pigg och har ett helt annat framåtdriv än innan!
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Kanske det.. Men hon är så fruktansvärt pigg! Ska nog testa longera henne så hon får springa lite innan jag rider nästa gång!

Hon jobbade iallafall, hon var helt plaskvåt på de ställen hon har päls. Och hon är inte en häst som svettas sådär för minsta lilla arbete. Så matte var nöjd efter träningen :)
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Kanske det.. Men hon är så fruktansvärt pigg!

Då gäller det att ta vara på energin - inte så hon springer utan så hon använder kroppen.

"Pigghet" kan också ibland vara lättja. Det är lättare att springa på och inte behöva jobba med musklerna än att vara fokuserad och jobba med musklerna.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

och det syns knappt att du rider lätt, så skadar nog inte med lite kortare läder :D
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Jag tycker att det ser mycket trevligare ut än din förra film och att det syns att du har lyssnat på råden :bow:. Även om det ser lite överilat ut, tycker jag det är bättre att du tänker framåt än i sirapstempo med handbroms i som förra gången. Jag tycker fortfarande att du skulle rida lätt i stället för att sitta ner så mycket, i och med att hästen inte är lösgjord och igång i ryggen. Det gör det ännu svårare för dig att sitta bra. Dina flaxande händer ser ut att bero på att du inte kommer ner och är stilla i sadeln. När du flaxar med händerna blir det omöjligt för din häst att söka en ärlig kontakt med bettet. Hon piskar också rätt mycket med svansen, vilket tyder på att hon är irriterad. Om det är att hon inte får vara ifred i munnen eller något annat vet jag inte, men hon är inte helt nöjd.

Jag är verkligen ingen expert, men jag tror att jag i dina skor hade fokuserat på att få hästen att slappna av och tänka ärligt framåt utan att springa. Mycket lösgörande arbete i skritt - där du är suuuupernoga med att följa huvudrörelserna med armarna så att du inte låser huvudet och därigenom skapar spänningar i hästen - och i trav lättridning. Lek med travtempot genom att korta och länga steget. Gör samma sak i skritt. Volter, serpentiner och skänkelvikningar är jättebra.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Vad kul att det ser lite bättre ut :)

Att hon slår med svansen kan ju vara munnen.. Men hon kan bli irriterad när man kräver något utav henne. Som jag nu gjorde. Samma sak när man nuddar vissa punkter med skänkeln så kickar hon med bakbenet. Hon måste lixom visa lite att hon tycker att det är jobbigt. Samma sak med svansen. Hon piskar mycket när hon tycker att det är jobbigt! Sen kanske det ser ut att vara extra mycket nu när den är flätad.

På något sätt har jag lättare att rida och hålla henne när jag sitter ner. Jag är fortfarande i väldig obalans i sadeln när jag rider lätt.

Sen är hon ju stel, och hon får en riktig oärlig form. Hon kan gå jätte fint och jobba rätt, i nästa stund är hon stel som en planka igen. Hästen kan inte slappna av, just nu är hennes arbetstrav som mellan trav. Kanske ska kolla ryggen trots allt..

Men ser ni något med benet nu när jag rider? Hon såg ju ofräsch ut, på hö bak. Men jag tycker inte jag ser något. Hon är/har varit svullen under kotan, alltså mellan kotan och hoven. Men har inte varit varm eller öm..
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Måste bara skriva att jag tycker du är oerhört modig och "vuxen" som fortsätter lägga ut filmer här. Jag flöjt dina tidigare inlägg och vet hur diskussionerna kan gå här på forumet. Många är dem som tar det hela personligt, går i försvar och missar att ta del av den enorma källan till kunskap som Buke är. Du gör istället precis så som man ska göra, tar åt dig av de bitar som gynnar dig och fortsätter kämpa. Det finns många exempel på användare som gjrt (och gör) exakt likdant och numera får himlastormande applåder varje gång de lägger upp något. Folk älskar att se utveckling, oavsett om det handlar om att komma över 70% i GP eller ta sig runt LC på godkända poäng.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Ja jag vill ju utvecklas och bli duktig! Så tar åt mig så mycket som möjligt :D
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Håller med övriga om att det ser jättemycket bättre ut än förra filmen - bra jobbat!! =)

Men först och främst tycker jag att du hela tiden har hela foten inne i stigbygeln - då får du ingen chans att komma ner med hälen knäna och kunna sitta ordentligt, så tänk på det! Ha stigbygeln under trampdynorna och foten parallell med marken :) Sen som sagt om du kortar ett hål blir det nog lättare (så länge dina ben får plats innanför stödet).
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Tack så mycket!

Jag ska testa korta stigläderna ett hål. Jag har jätte problem med att jag drar upp knäna och kommer för långt in med fötterna. Dock så går det när jag tänker på det hela tiden.. Men det ska man ju inte behöva göra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp