Finansiera hus köpet & allt runtomkring

GulleTrollet

Trådstartare
Jag & sambon går i husköpar tankar. Just nu tittar vi mest bara på hemmet & försöker ta reda på så mycket information vi kan. Våran plan är att spara så mycket vi klarar för att ha så mycket kontant. Hur har ni finansierat era huslån? Vad är det som kostar när man köper hus förutom själva kostnaden av huset (med allt vad lån innebär). Pantbrev, lagfart etc? Är det sådant man vill betala kontant utan lån? Vad tycker ni är en rimlig buffert? Vi tittar på hus i klassen 1.4-1.7 miljoner cirkus. Vi vill ha 4 sovrum, trädgård, garage & inte allt för mkt renoveringsobjekt. Vi bor i en liten stad
 
Ja, man bör kunna betala 15% + ev. pantbrev och lagfart. Tar man lån utöver de 85% som huset får belånas till hamnar det som blancolån och då är räntan mycket högre. Men har man inte så att man kan betala det brukar det alltid lösa sig med lån ändå om man har inkomster som klarar av det. Så i teorin kan man nog få låna 100% plus mer ändå.

Men eftersträva att klara lägga 15% + ev. pantbrev och lagfart så kommer det kännas mycket bättre.
Som buffert skulle jag vilja ha runt 10-15% av husvärdet. Detta för att klara de flesta oförberedda utgifterna. Men den kan man bygga upp när man flyttat.
 
Kan man betala 20-30% av köpesumman (beroende på bank) kontant slipper man ta ett topplån, vilket ju blir en fördel ekonomiskt. Skulle även räkna med pantbrevskostnader och lagfart, flyttkostnader och alla överföringsavgifter för abonnemang osv bland saker jag vill ha råd att betala kontant.

100 000 tycker jag känns som en bra buffert. En trasig bergvärmepump (eller vad det nu än är) kostar ju lika mycket att reparera oavsett hur dyrt huset var liksom. Och för 100 000 så kan man åtgärda de flesta saker som kan bli akuta. Sen skulle jag personligen inte tycka att det var världens katastrof att flytta utan att ha hela den bufferten, om jag inte tagit fulla lån på huset. Utan då är det någon man kan spara ihop till efter hand och blir det väldigt akut har man ändå lite låneutrymme.
 
Kan man betala 20-30% av köpesumman (beroende på bank) kontant slipper man ta ett topplån, vilket ju blir en fördel ekonomiskt. Skulle även räkna med pantbrevskostnader och lagfart, flyttkostnader och alla överföringsavgifter för abonnemang osv bland saker jag vill ha råd att betala kontant.

Det beror på bank. Vissa banker har inga topplån utan allt upp till 85 % är bottenlån till samma ränta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp