Finnigare än i tonåren

Cattis_E

Trådstartare
Min stackars hy.
jag har alltid haft väldigt fin hy. Sminka mig har jag aldrig förstått vitsen med just för att den är slät, fin och har enligt mig trevlig färg.
Men NU. Någon sorts vuxenacne?
Små finnar. De allra flesta inte av typen klämbara. Och om någon skulle vara det är det väl ytte pyttelite gult däri.

Framförallt i pannan, där är det som mindre finnar på rad. Mitt i och längs hårfästet på båda sidor.
Vad i hela världen kan man göra?

Det jag normalt gör har inte fungerat.
Brukar tvätta med face wash (skumtvätt) i samband med dusch, ibland nån gng emellan.
Tvätta av med facetoner så gott som varje dag.
För ett antal veckor sedan köpte jag också basiderm att använda i stället för min natuevie kräm när det behöver smörjas. Måste att man ska undvika vegetabiliska oljor vid vuxenacne.

När jag tänker efter så började det nog finnas tendenser i vintras. Kunde få som små utslag runt hårfästet efter en dag i mössa.

just nu önskar jag att jag sminkade mig. I hopp om att det skulle synas mindre iaf. Samtidigt vill man väl inte lägga smink på, för det lär det ju inte må bättre av.
Hjälp!!
 
Skulle precis fråga hur gammal du är, och så ser jag tårtan. Grattis :) ! Hur som, man kan få "ny" akne pga hormonfärändringar när man börjar bli lite äldre (kan börja i 30-40-årsåldern). Kanske något sådant på gång för dig?
 
Jo. Förmodligen ä. Men hur får mn hyn att se någotsånär vettig ut igen? Och hur länge tror vi eländet kan hålla i sig?
Tycker nog det pågått mer uttalat än i vintras i två månader kanske. Men vafa några dagar när det "toppat" med många. Sedan läkt ett tag och minskat till ännu mindre och färre. Och sen *poff* fler igen.
Annars får man väl hoppas det skärper sig när jag tar mig i kragen o fixar den där hormonspiralen jag skulle vilja prova.
 
Har inget att komma med..så sätt.

Har samma bekymmer men utöver småbleppor får jag bölder....i ansiktet o på väldigt osköna ställen. ;(
 
Jag hade aldrig en finne som tonåring men i 30 års åldern fick jag plötsligt finnar särskilt en nedanför munnen där det var som mest synbart. Fick den vid mens och om jag åt feta saker som chips. Mycket irriterande. Försökte inte heller dölja med smink förutom i undantagsfall. Det hjälpte att sluta äta feta saker för mig i alla fall.
 
Min stackars hy.
jag har alltid haft väldigt fin hy. Sminka mig har jag aldrig förstått vitsen med just för att den är slät, fin och har enligt mig trevlig färg.
Men NU. Någon sorts vuxenacne?
Små finnar. De allra flesta inte av typen klämbara. Och om någon skulle vara det är det väl ytte pyttelite gult däri.

Framförallt i pannan, där är det som mindre finnar på rad. Mitt i och längs hårfästet på båda sidor.
Vad i hela världen kan man göra?

Det jag normalt gör har inte fungerat.
Brukar tvätta med face wash (skumtvätt) i samband med dusch, ibland nån gng emellan.
Tvätta av med facetoner så gott som varje dag.
För ett antal veckor sedan köpte jag också basiderm att använda i stället för min natuevie kräm när det behöver smörjas. Måste att man ska undvika vegetabiliska oljor vid vuxenacne.

När jag tänker efter så började det nog finnas tendenser i vintras. Kunde få som små utslag runt hårfästet efter en dag i mössa.

just nu önskar jag att jag sminkade mig. I hopp om att det skulle synas mindre iaf. Samtidigt vill man väl inte lägga smink på, för det lär det ju inte må bättre av.
Hjälp!!

Basiron från apoteket hjälper mig snabbt när jag får finnar! Finns både som 5% och 10% som de brukar ha bakom disk på mitt apotek. På mig blir det väldigt tydligt beroende på var jag är i min menscykel och om jag äter mycket socker, då poppar det upp finnar direkt.
 
Det kan bero på om du ätit något nytt du inte tål, hormonförändringar, stress ?
Tänk om du gjort någon förändring ?
Jag har också fin hy men har då och då fått stressfinnar , samt finnar av jordgubbar (många)!!!
 
Jag älskar choklad. Men chokladen gillar inte mig. Jag får alltid fullt med finnar när jag äter choklad, så jag undviker det för det mesta. Har du ätit något som du kanske kan härleda finnarna till?
 
Min stackars hy.
jag har alltid haft väldigt fin hy. Sminka mig har jag aldrig förstått vitsen med just för att den är slät, fin och har enligt mig trevlig färg.
Men NU. Någon sorts vuxenacne?
Små finnar. De allra flesta inte av typen klämbara. Och om någon skulle vara det är det väl ytte pyttelite gult däri.

Framförallt i pannan, där är det som mindre finnar på rad. Mitt i och längs hårfästet på båda sidor.
Vad i hela världen kan man göra?

Det jag normalt gör har inte fungerat.
Brukar tvätta med face wash (skumtvätt) i samband med dusch, ibland nån gng emellan.
Tvätta av med facetoner så gott som varje dag.
För ett antal veckor sedan köpte jag också basiderm att använda i stället för min natuevie kräm när det behöver smörjas. Måste att man ska undvika vegetabiliska oljor vid vuxenacne.

När jag tänker efter så började det nog finnas tendenser i vintras. Kunde få som små utslag runt hårfästet efter en dag i mössa.

just nu önskar jag att jag sminkade mig. I hopp om att det skulle synas mindre iaf. Samtidigt vill man väl inte lägga smink på, för det lär det ju inte må bättre av.
Hjälp!!
Tror du inte snarare att det är det här? http://www.hudguiden.se/hudproblem/rosacea/ en kollega fick det. Läkare kunde hjälpa. Enligt länken verkar det inte finnas någon riktigt bra hjälp, men hon är i alla fall av med det såvitt jag kan se. (kanske var reaktion på ngn hudprodukt)

Information från reklamsite, men med bilder http://www.rozex.se/sv/rosacea/rosacea-bilder/

Nåja folk brukar aldrig klicka länkar
Tillståndet liknar den välkända tonårsaknen, men skiljer sig från denna på flera viktiga punkter. Både akne och rosacea innehåller inflammerade knottror som ömmar och är rodnade, ibland med varblåsor. Rosacea saknar dock de pormaskar (komedoner) som oftast finns vid akne. Komedonen är en talgkörtels utförsgång som mer eller mindre har stängts av och fyllts ut av talg och hudcellsrester. Vid akne inflammeras denna talgpropp och bildar en "finne". Vid rosacea uppstår inflammationen i porer utan att dessa först har täppts till. En ”finneliknande” knottra eller liten varböld bildas. Dessutom drabbas i första hand de centrala delarna av ansiktet vid rosacea, medan akne brukar finnas i hela ansiktet och ofta även på bröst och rygg. Åkommorna är inte besläktade. Den vanligaste skillnaden är dock att rosacea nästan undantagslöst förekommer från 20-30-årsåldern, medan akne kan finnas i denna ålder, men är vanligast under tonåren.
http://www.netdoktor.se/hud-har/artiklar/rosacea/
 
Nej stämmer inte på rosacea, läste på om det i vintras.
Inte torr hy.
Beror säkert på hormoner på något vis. I vintras verkade det förvisso bara ge ökad känslighet.
Såklart värre i delar av menscykeln (men allt som är lite nedsatt tycker jag förvärras då).

idag har åtminstone den senaste omgången lugnat sig, men snyggt är det inte.
 
Tillägger att jag varken har rodnad eller ytliga blodkärl där, alltså det är klart finnarna har lite annan färg men inte så.
 
Att få acne så pass sent är inte så vanligt. Hade det varit jag hade jag först gått till Apoteket och bett dem att rekommendera bra produkter. Fungerar inte det så kanske det är läge för VC-besök eller en hudmottagning. Jag hade nog funderat på det om vanliga produkter inte hjälper då det kan vara tecken på t ex hormoniella förändringar.
 
Att få acne så pass sent är inte så vanligt. Hade det varit jag hade jag först gått till Apoteket och bett dem att rekommendera bra produkter. Fungerar inte det så kanske det är läge för VC-besök eller en hudmottagning. Jag hade nog funderat på det om vanliga produkter inte hjälper då det kan vara tecken på t ex hormoniella förändringar.
Fast jag tror det är vanligare än du tror?

En del får akne först i vuxen ålder, eller har kvar sin akne ända upp i 50-årsåldern. Sådan akne kallas för akne tarda och blir allt vanligare utan att forskarna vet varför.

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Akne/

Just nu är jag just under fasen prova den behandling som rekommenderas.
Skrev ju ovan hur jag gör nu, men emottar ju gärna tips här om det finns nån "mirakelprodukt" vad det gäller förebyggande ;)
 
Vet inte vad man kan göra åt acne eftersom jag varit förskonad från det själv, men ville bara säga att sminka inte över. Dels ser det inte snyggt ut alls och sen täpper ju smink till över huden och det tror inte mitt logiska tänkande hjälper om man har problem med acne.
 
det som hjälpt mig är ansiktsskrubb, dvs rengöra porerna ordentligt varje dag och skrubba bort all död hy. använder bodyshops microdermabrasion och facial cleansing polish, micro grejen är grov och tar ordentligt, speciellt då man tar den på torr hud och masserar länge länge :p.
den andra är mildare men skrubbar ändå rent samtidigt som den gör huden super mjuk och len :).

har fortfarande inte perfekt hud men den är många gånger bättre än innan, mycket mindre röd och knappt några finnar eller pormask.
 
Det är väldigt sällan man får Acne enbart av saker man äter. I sådana fall är det oftast om man inte tål någonting eller om man äter så illa att man rubbar hormonbalansen.
Personligen säger jag hudvårdsserie med aha/bha syror (paulas choice och md formulations är mina favoriter men många är även nöjda med exempelvis exuviance och jan marini) och eventuellt besök hos hudläkare om det inte hjälper. De receptfria grejerna på Apoteket är inte mycket att hänga i granen.
Var även noga med vilken solskyddskräm du använder, vissa är fruktansvärda på att täppa till porerna.
 
Det är väldigt vanligt med akne när man kommer upp i 30-40 års åldern. Jag hade max en finne i taget som tonåring, någon mer som gravid. Det var verkligen inte ofta, men sen kom de. Det som fungerar för mig är neutrogenas blackheads eliminating toner en gång/dag i hela ansiktet och eliminating sos cleanser duttar jag direkt på finnarna efter att jag har smörjt in ansiktet. Är det någon som är riktigt illa duttar jag flera gånger/dag. Det gör att de läker snabbt. Jag tvättar också ansiktet med neutrogenas visibly care pink grapefruit facial wash en gång/dag. Huden behöver också en helt annan typ av ansiktskräm. En bra ansiktskräm ger tillräckligt med fukt så att huden aldrig blir torr. Jag behöver också en fetare kräm vintertid. Det viktiga i all aknevård är att se till att huden inte behöver producera en massa fett själv utan att man verkligen smörjer in sig med en ansiktskräm som passar ens hudtyp och helst att man gör det två gånger per dag och alltid efter tvätt.
Jag kan rekommendera att använda en BB kräm över den vanliga ansiktskrämen, det gör att finnarna inte syns lika tydligt och täpper inte igen porerna. Idag finns det så bra smink att det inte täpper igen porerna och vill du dölja ibland så tycker jag att bareminerals har bra puder. En dutt med ett täckstift typ clearasils täckstift så syns det minimalt. Bareminerals finns som provförpackningar och är inte så dyrt. Det är dessutom drygt och räcker länge.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp