Finns det hopp om att kunna rida broncomärr?

R

racerkorv

Jag har ett så underligt problem, och komplicerat. Jag är rätt gammal och tål inte vad som helst längre. Jag har ridit sgs hela livet med uppehåll och kunnat rida de flesta hästar. Jag har en 12 år gammal underbar kallblodsmärr, ett muskelberg som rör sig som en katt, kortryggad och stark som en oxe. Vi har haft duster om det mesta men nu efter ett år är vi igenom den fasen;-)
Jag rider henne på ridbana många gånger i veckan och hon är en pärla på öppnor, slutor, samlad trav början till passage och jag rider henne främst med vikt och tanke, hon är mjuk och följsam och riktigt riktigt rolig. Hon gillar ridpassen och vi gör framsteg hela tiden. Hon är lydig uppmärksam och följsam som smör på marken och uppsuttet. Så länge vi stannar på ridbanan.

Gå på promenader är jättekul, hon är nyfiken och tycker det är spännande, blir lite upphetsad men mest PÅ inte skvättig och rädd, hon är den där sorten som hellre springer rakt på saker som är läskiga än undviker dem.

Men om jag rider ut på henne så går hon så fint de första femtio metrarna och hon lunkar på som om inget i världen bekymrar henne och sedan helt utan minsta förvarning gör hon det mest fantastiska fyrfotahopp så att jag flyger upp HÖGT över ryggen på henne och samtidigt som hon är på väg ner svingar hon sig runt 180 grader. Därefter stoppar hon ner mulen i gräset och kikar på mej i ögonvrån medans jag kravlar mej upp från rygglandningen. Ofta gnäggar hon lite och kommer fram och kollar hur illa det gick;-)
Sen kan jag sitta upp och rida hem om jag kan stå över huvud taget....jag har oftast så ont att det är slut på ridturen för min del.

Det är ingen bockning, det är ett fyrfota broncohopp med ryggpåskjut med tillhörande lappkast på 180 grader, jag är chanslös och eftersom hon inte är under mej längre när jag ramlar ner så landar jag på ryggen eller arslet med olika resultat, sist kunde jag rida dagen efter, gången innan kunde jag inte gå på två veckor.

Jag har liksom inte RÅD med att testa mer;-) Nästa gång kanske jag slår mej så illa så gammal jag är att jag aldrig mer kan rida, så alla råd om att prova igen på olika sätt är liksom meningslösa. Har funderat på att binda fast mej i sadeln;-)

Alltså meddelandet är ju egentligen helt klart: Ge fan och rid på mej utanför ridbanan, men jag VILL ju rida ut också;-)

Hon har ingen hjärtklappning, andas inte ens flåsigt och är helt cool och väldigt avslappnad efteråt. Vi har samma utrustning som på ridbanan och där gör hon ALDRIG sånt...

Finns det någon som har någon listig ide? Eller liknande erfarenheter? Eller tröst att ge;-) Jag älskar hästfan....så knasig hon är ;-)
 
Sv: Finns det hopp om att kunna rida broncomärr?

Låter som en häst med humor.

Jag ser hela händelsförloppet framför mig uppritat på ett kåseriaktigt sätt á la Mulle i farten! :D

Utgår ifrån att du redan idag använder säkerhetsväst?

Om du istället för att "lunkar ut" verkligen rider ut och ser till att hon arbetar/är upptagen med annat än att hitta på hyss? Märker du nån skillnad då?
 
Sv: Finns det hopp om att kunna rida broncomärr?

Om du istället för att "lunkar ut" verkligen rider ut och ser till att hon arbetar/är upptagen med annat än att hitta på hyss? Märker du nån skillnad då?

Detta märker jag kan funka ibland på mitt sto, att helt enkelt jobba hela tiden och hitta på något. Ibland blir hon dock så tossig så det funkar inte det heller.

Men en häst med humor, absolut!

TS

Jag har en likadan bruksnordis, dock handlar det inte om ett ivägskjut på henne, utan snarare en kaskad av flera sådana. Har aldrig ridit en så smidig häst vad gäller detta :crazy: Kallblod=klumpiga? åh nej.
 
Sv: Finns det hopp om att kunna rida broncomärr?

Ja, det låter faktisk som att hon har skitkul:D

Fast också som ett farligt sätt att ha roligt på...

Men eftersom du nu är förberedd på det borde du kunna lura henne. Är det på exakt samma ställe varje gång?

Vad om man backar henne förbi den punkten? Rider ett annat håll?

Det verkar svårt att träna bort från marken, för det roliga för henne ligger ju bl.a. i att du ramlar av, så hon försöker väl inte äns om du går bredvid???

Är det samma om du promenerar förbi det stället där hon brukar göra det och sen sitter upp?
 
Sv: Finns det hopp om att kunna rida broncomärr?

Jo hon går fint ända tills jag slappnar av.... det blir inte nåt vidare avslappnande och skogsmulligt av det hela liksom..;-)

då kan jag ju lika gärna stanna på banan där hon inte tar kål på mej... jag är ju en gammal tant för bövelen.

Hon ÄR verkligen otroligt rolig, en riktig märr;-) Jag längtar efter en snäll valack ibland.

Och kallblod klumpiga? nix pix, som en gummiboll i alla riktningar...gärna på en gång

Jag misstänker egentligen att jag får skaffa en annan häst att rida ut på.... en utan, vad är det man säger..."ponnyfasoner" va?
 
Sv: Finns det hopp om att kunna rida broncomärr?

Ja harmoniska avslappande skogsmulleturer kan du nog inte räkna med att få till på den damen utan en massa jobb. Däremot är hon nog superkul för en yngre (mer slagtålig) person med samma typ av humor att rida ut på, någon som vill hålla igång henne och se till att ridturen ut blir riktigt händelserik.
Kanske blir hon lugnare för dig att rida ut ibland om hon får "fräsa ur sig" med jämna mellanrum med någon annan?

Red en kallblodsvallack med lite liknande humor, hans favorit var att vända på en femöring och braka rakt in i skogen för att kolla om man "var med". :p
Jag började dock se till att ridturen blev roligare för honom och då minskade hysset. Red långt, klättrade, han fick springa av sig, plaska i vatten, välja väg ibland m.m.
 
Sv: Finns det hopp om att kunna rida broncomärr?

Fast min har samma humor även om det är en valack:D

Iofs är inte hans lekar så farliga. Tror inte att han skulle försöka slänga av mig, för han älskar ju sina skogsturer. Men han tycker inte att det finns något roligare än att se att han kan lura mig. Dom märker direkt när man slappnar av...

Det går inte att lura henne till att du slappnar av? Eller göra någon tillfällig anordning på sadeln, som du kan hålla i?
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det hopp om att kunna rida broncomärr?

Låter som en bra idé med en som kan rida av henne lite ibland. En som inte är så rädd att ramla av och som gärna tar skogsturer som kräver arbete.
 
Sv: Finns det hopp om att kunna rida broncomärr?

Jaa. jag köpte häst med hjärtat och då blev det en sån som jag skulle ha haft när jag var liten så klart;-) Hjärnan är så tråkig att lyda.

Tack för alla tankar!
 
Sv: Finns det hopp om att kunna rida broncomärr?

Du skriver att du rider mycket på banan,
det kan inte vara så att hon helt enkelt rids för ofta där?
Så när hon kommer ut på uteritter blir alldeles för glad att göra annat än gå på banan att det slår över. Skulle tipsa om att rida ut oftare eller skaffa en medryttare som kan rida ut på henne
 
Sv: Finns det hopp om att kunna rida broncomärr?

Din häst låter underbar på många sätt, så du kanske ska nöja dig med promenader ute?

Annars får man ju försöka bryta mönstret, om jag spånar så kan du kanske leta upp en "självmordspilot" som är van vid unghästar och kan få henne på andra tankar? Promenera ut henne varje dag efter att du har varit på banan så att det blir "vardag" att vara ute? Tömköra ute för att vänja henne vid att ute är också jobb? Kräva att hon jobbar så fort du sitter på ute, absolut ingen skritt på lång tygel? Lära henne one-rein stop, använder det inte själv men vet andra som gör det - man tar i ena tygeln och böjer in halsen helt, och då ska hästen stå still. Men din smidiga "unghäst" kanske kan vränga till sig även då :-)
 
Sv: Finns det hopp om att kunna rida broncomärr?

Vad händer om du har en halsrem (tex martingalens) och håller stadigt i den hela tiden, och/eller är beredd att dra upp hennes huvud hela tiden. Det är när de får ner huvudet det blir svårt.......
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp