Finns det nåt jag kan göra??

fiaskurken

Trådstartare
Bor i ett litet hus på en gård sedan ett år tillbaka. Påtalade tidigt i våras att jag hittat rått/musbajs i garderoben och att textilier blivit ätna på.
Fäste inte så stor vikt vid det, möss finns ju på landet.
Efter någon månad gick tvättmaskinen sönder, den lämnades in någon månad senare och får besked först nu att den inte går att laga. Är hänvisad till maskinen i stallet. Sent igår kvällhörde jag av misstag hur hyresvärden pratade skit om mig, det var ju helt makalöst hur nån kunde tvätta så mycket.

De senaste nätterna har vi varit vakna då det tuggar i väggarna i köket. En stor vidrig brunråtta satt inatt i köksfläkten och har tuggat sönder. Jag har hittat mängder med råttbajs i bastun, bakom spisen och i ett skåp. Det känns ohyggligt vidrigt att laga mat när jag inte vet om det har sprungit råttor över hela diskbänken.
Har givetvis meddelat hyresvärden om detta,men har inte direkt fått nån respons.

Ska flytta 1/12, men känner att jag vill härifrån direkt.
Vad har jag för skyldigheter och ansvar? Kan jag kräva att få flytta nu pga rådande omständigheter? Eller är det bara att gilla läget, ligga sömnlös, sanera köket varje gång man ska bre en macka och vara nervös att dom ska komma kravlande över barnens ansikten?
 
Sv: Finns det nåt jag kan göra??

De kommer ju in nånstans. Se till att det inte finns springor.
Sen har jag haft bra erfarenhet av såna där "råttskrämmare", som sänder nåt högt ljud, som råttor inte gillar.
 
Sv: Finns det nåt jag kan göra??

Fällor och gift utlagt givetvis. Det kan knappast ligga på hyresgästen att täta springor och hål i huset. Såg nu att den/de även gnagt på en lampsladd.
 
Sv: Finns det nåt jag kan göra??

Nej, det är inte din uppgift att hålla huset rent från skadedjur. Det är hyresvärdens uppgift att hålla undan skadedjur och sanera om så krävs.

Sedan ska självklart hyresgästen följa hyresvärdens regler vad gäller att förebygga att dra till sig skadedjur.

Kontakta hyresgästföreningen och be om råd. Har du påtalat att det finns skadedjur och hyresvärden inte gjort något är det kanske möjligt att du har rätt till hyresnedsättning eller till att säga upp kontraktet och slippa betala hyra för uppsägningstiden.
 
Sv: Finns det nåt jag kan göra??

Nej fy fan vad vidrigt. Jag hade flytt. Hoppas du kan komma därifrån så fort som möjligt!
 
Sv: Finns det nåt jag kan göra??

Kan jag kräva att få flytta nu pga rådande omständigheter?

Du är fri att flytta när du vill, hyresvärden kan inte hålla dig kvar. Däremot kan du ju vara betalningsskyldig även om du inte bor där.

Låter dock som sanitär olägenhet, och då ska du absolut diskutera med Hyresgästföreningen. Du är väl medlem?
 
Sv: Finns det nåt jag kan göra??

Har du skaffat gift av annan sort? Har du katt?

Jag utfodrade mina möss med olika sorters gift och bara matade hela tiden. de dog en efter en till slut. Fäller klarar jag inte, de är för grymma för mig att se (det man inte vet/ser har man inte ont av i det här fallet). Jag hade ingen katt men skaffade och ,mössen flyttade omedelbart. Helt underbart!! Har råttor under huset på vintern, som grannens katt slåss med men de tar jag inte tag i, kan inte lägga ut gift pga grannens katter tyvärr.

Kan du låna katt av nån?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp