Finsk lapphund pälsskötsel

sofiafii

Trådstartare
Hej! Jag har en Finsk lapphund på lite över två år som jag adopterade i vintras. Har läst på mycket om rasen både innan och efter adoptionen men blir inte riktigt klok på hur mycket man ska jobba med pälsen på honom. Han har en mjuk, ullig underpäls som täcks av en längre, blank, sträv och fin päls. Problemet är att jag märkte nu när han fällde i våras att han hade stora tussar av underullen som stack upp genom den finare pälsen och som lossnade bara han sprang runt lite. Därför tog jag en karda och borstade och stora tussar lös päls flög runt i luften. Jag vill tro att detta är bra för honom då det låter luft tränga ner i pälsen så att det inte bildas eksem, men har läst om andra som inte borstar sina finnar alls och tycker att det är nästintill brottsligt att borsta en finsk lappis. Hur gör ni andra?

För övrigt måste jag säga att det är den bästa hund jag haft, har haft en Cavalier och föräldrarna har en Sheltie men de är inte i klass med honom, min ögonsten. ;)
 
Nu har jag ingen mer erfarenhet av lapphundar mer än att bekanta haft sådana, meeen om pälsen lossar lätt bara du borstar, ja då lossnar den nog oavsett borstning eller inte och då kan det ju vara skönt om allt lossnar på en lämplig plats istället för att spridas ut i hela hemmet :p
 
Jag har ägt en finne och känner flera uppfödare av rasen. Dom som inte borstar brukar vara rädda för att hunden ska dömas ut på utställning med motiveringen "dåligt med underull". Men självklart ska du borsta hunden! Det är för sjutton djurplågeri att låta bli i denna värmen ;)
Han får ny ull till hösten och jag kan garantera att han gärna slipper den nu i sommar.
 
Brottsligt att borsta hade jag aldrig hört förut, däremot tycker många att det är helgerån att klippa pälsen på dem.

Men jag säger som de andra, borsta på! Lossnar det ändå tussar så är det skönt för både hunden och dig att du borstar ur ordentligt. Var inte rädd för att du kommer ha två hundar när du borstat klart :p de fäller så mycket under sommaren för att klara värmen. Och du, grattis till att ha skaffat en av de bästa raserna som finns ;)
 
Grattis till ett bra hundval!
Självklart tänker du rätt, så ta bort den lösa pälsen och du kan också hjälpa till genom att borsta ur din hund så går fällningen lite snabbare.

Jag umgås med många lapphundsägare/uppfödare och alla sköter om pälsen på sina hundar. Jag har aldrig stött på någon uppfödare/ägare som anser att man skall låta pälsen vara helt. Pälsen är självrenande, men inte självborstande :-)

Texten nedan är från lapphundsklubbens hemsida under rubriken finsk lapphund.
“Dess kraftiga päls är både vacker och lättskött.”
“Det skall finnas rikligt med mjuk och tät underull. Trots den rikliga pälsen så krävs inte någon omfattande pälsvård. Pälsens struktur gör att det inte bildas tovor och normalt fälls underullen bara två gånger per år.”

Däremot så vet jag att det finns personer som ställer ut ofta som är lite extra rädda om underullen och de tycker att man skall röra pälsen så lite som möjligt. De både kammar och borstar sina hundar men absolut inte lika mycket när de fäller då de vill behålla så mycket underull som möjligt.

Att vara lite urfälld är naturligt för en lapphund vid denna årstid och hellre skulle jag borsta ur min hund och ställa den senare än att låta den gå med lös päls bara för en massa utställningar under sommarhalvåret, men det är min personliga åsikt det. Men standarden säger att de skall ha en tät underull och är hunden urfälld med lite underull kvar så blir det ju inga fantastiska placeringar, så jag förstår lite hur de resonerar ändå även om jag inte delar deras åsikt om pälsvården.

Jag har själv två finska lapphundshanar och de borstas och kammas vid behov, vilket oftast blir en “snabbkamning” varannan vecka vid kloklippningen och en grundligare genomborstning ungefär en gång i månaden, Vid fällning så borstar jag ordentligt under några dagar och får på så sätt bort den gamla pälsen snabbt.

Mina hundar har bra underull oavsett hur ofta jag borstar och så fort de fällt klart så kommer ny ull tillbaka. Det är endast under fällningsperioderna som det kan uppstå tovor i underullen på mina hundar. När de då släpper pälsen runt nacken/kragen och byxorna på bakbenen så fastnar den i den andra pälsen och är det då fuktigt ute så bildas det då lätt tovor där om jag inte tar bort den lösa pälsen.

Nu under sommarmånaderna så åker däremot borsten/kammen/kardan snabbt igenom mina hundars pälsar efter varje promenad, detta för att få bort krypande fästingar, kardborrar och gräsfrön.

Vår grannes lapska vallhundstik däremot borstas nästan aldrig, så när den hunden fäller så ramlar tussarna bort bara av sig själv så fort hon skakar sig, en snabb genomgång med kardan och voila, så är hon fin i några månader till.

Så borsta du på och få en välskött frisk hud och päls!

/ kayoba
 
Jag har haft en isländsk fårhund, och han krävde två rejäla genomborstningar om året, vår och höst när han fällde underullen. efter ett bad lossade underullen jättebra, och ny växte ut på nolltid, tunnare på sommaren och tjockare på vintern.

På äldre dagar (han blev 13 år) lossade inte underullen på samma sätt. Då var vi lite lata och lämnade honom på hundtrim för bad och genomborstning. De har ju bättre grejor än man har hemma.
 
Jag har en finsk lapphund och han borstas 2 perioder/år. Resten av tiden när han inte tappar underull så rör jag i princip inte pälsen och enda gången han får duscha är om han har rullat sig i något äckligt eller varit dålig i magen.
 
Jag brukar vara hundvakt åt en finsk lapphund, som jag då brukar borsta. Speciellt nu på sommaren skulle jag göra allt i min makt för att få bort all underull, de blir ju vansinnigt varmt åt dom stackarna!
 

Liknande trådar

Katthälsa Lukas fäller sinnessjukt mycket. I början kammade jag ur hysteriska mängder gammal underull. Men han har fortsatt fälla hysteriskt, och...
2
Svar
20
· Visningar
2 537
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 291
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Som diskuterats lite här på forumet är det svårt att skaffa sig en ärlig bild av hur pälsen är på en viss ras eftersom att...
Svar
5
· Visningar
1 386
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp