Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

Lupino

Trådstartare
Jag vill hemskt gärna köpa en cykel till min dotter. Den bästa barncykeln som finns vad jag har kunnat läsa mig till. Företaget är engelskt och skickar (sen en tid tillbaka) inte cyklar till andra länder i Europa längre (det är inget jätteföretag och de säger sig vilja serva sin hemmamarknad i första hand vilket är förståeligt).

Finns det något att göra? Jag tyckte jag läste någonstans om att det finns firmor som inriktat sig på sånt här (att beställningen levereras till dem och sen skeppar de vidare till Sverige). Någon som hört om det eller har något annat förslag?
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

ryan air + en kortsemester o cykeln checkas in som bagage
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

ryan air + en kortsemester o cykeln checkas in som bagage

Det var ett kreativt förslag :D. Men det gör nog cykeln lite väl dyr (för vad jag känner till är Ryan air duktiga på att ta ut ordentliga avgifter på allt utom flygstolen och cykeln utgör inte direkt ett litet paket;)). Tror cykelaffären ligger ca 3 timmars bilresa utanför London också.
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

Nyfikna jag undrar vad tösen ska göra med sin cykel? Tävla?
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

Ett alternativ är ju att leta redan på någon "bekant" som bor i England och be denne att köpa cykeln och skicka hit den.
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

Nyfikna jag undrar vad tösen ska göra med sin cykel? Tävla?


Haha, nejdå, inget annat än att cykla som andra ungar :). Men jag har en historik av att gå noga in för uppgifter och fann då denna cykel som väger flera kg mindre än vanliga svenska cyklar vilket självklart gör cykling roligare.

Sen tycker jag att det är lika bra hon går över till enbart handbroms så snart som möjligt eftersom många vettiga cyklar för vuxna saknar fotbroms (hon har bara cyklat utan hjälp i en säsong och det syns tydligt att barn helst sätter ner fötterna när det blir vingligt t.ex). Själv har jag nyss köpt min första handbromsade och har ganska svårt att lära om.
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

Ett alternativ är ju att leta redan på någon "bekant" som bor i England och be denne att köpa cykeln och skicka hit den.

Ja, det har jag tänkt på men har inga bekanta där och inga "bekanta" heller, tyvärr!
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

Finns det ingen ÅF i Sverige då?
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

Men så unik kan väl inte cykeln vara? Leta vidare!
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

Är det hennes första cykel alltså? Då spelar vikten ingen större roll.
Det viktigaste är att du kan hålla i på något vettigt sätt.
Att det finns ett bra ställe att fästa eventuella stödhjul eller "pinnen" som nu finns för föräldrar att stötta med.
På våra barns förstacykel var stödhjulsfästena kassa och flyttade sig. Jag sprang dubbelvikt och det var jobbigt.
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

Det var ett kreativt förslag :D. Men det gör nog cykeln lite väl dyr (för vad jag känner till är Ryan air duktiga på att ta ut ordentliga avgifter på allt utom flygstolen och cykeln utgör inte direkt ett litet paket;)). Tror cykelaffären ligger ca 3 timmars bilresa utanför London också.

Köp en 100:-biljett då, åk över, köp cykeln och posta den till dig själv och åk sen hem. Frakt skulle du ju fått pynta ändå.
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

För några år sedan skulle jag köpa en iPhone från macstore i UK (för de var de enda som sålde olåsta iPhones) och de skeppade bara inom UK.

Lösningen jag hittade var Borderlinx. Googla på det så hittar du dem.

Det går ut på att du reggar dig, skriver in din adress och får då en adress i UK av borderlinx som du uppger som leveransadress dit där du beställer det du ska köpa. När grejerna sedan skickats till borderlinxadressen så skickar de vidare dina prylar till din adress. De skickar med DHL.

Fungerade alldeles utmärkt, tog inte så värst lång tid och kostade inte särskilt mycket heller :)
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

Nej inte första cykeln, detta är en 24" (hon är 7). Men oavsett håller jag inte med om att vikt är oviktigt.

Jag hoppas hon ska orka cykla med på lite turer och det är ingen stark tjej vi pratar om (varken fysiskt eller i viljan ;)) så lätt(-are) vikt och växlar kan nog underlätta.
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

För några år sedan skulle jag köpa en iPhone från macstore i UK (för de var de enda som sålde olåsta iPhones) och de skeppade bara inom UK.

Lösningen jag hittade var Borderlinx. Googla på det så hittar du dem.

Det går ut på att du reggar dig, skriver in din adress och får då en adress i UK av borderlinx som du uppger som leveransadress dit där du beställer det du ska köpa. När grejerna sedan skickats till borderlinxadressen så skickar de vidare dina prylar till din adress. De skickar med DHL.

Fungerade alldeles utmärkt, tog inte så värst lång tid och kostade inte särskilt mycket heller :)

Tack, det var något sånt jag letade efter, ska kolla in dom!
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

Jag har aldrig haft en cykel med enbart handbroms. Inte ens då bockstyre var populärt på, 90-talet och alla skulle ha racing-liknande cyklar.
Vet inte som cyklar med fotbroms är så mycket sämre, men det kanske beror på hur man använder sin cykel. Jag har min till kortare förflyttningar, några kilometer som mest, och inte till motion eller nöje. Men cyklade under studietiden till och från mitt sommarjobb en mil bort utan större bekymmer på en vanlig cykel.

Har någon gång dessutom hört att barn inte bör ha enbart handbroms då de inte har samma kontroll som vuxna. Risken är att bromsar för hårt när det går snabbt i t ex en nerförsbacke och att de då riskerar att fara över framhjulet då det tvärstannar. Har dock inget mer än hörsägen för detta:p
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

Jag har aldrig haft en cykel med enbart handbroms. Inte ens då bockstyre var populärt på, 90-talet och alla skulle ha racing-liknande cyklar.
Vet inte som cyklar med fotbroms är så mycket sämre, men det kanske beror på hur man använder sin cykel. Jag har min till kortare förflyttningar, några kilometer som mest, och inte till motion eller nöje. Men cyklade under studietiden till och från mitt sommarjobb en mil bort utan större bekymmer på en vanlig cykel.

Har någon gång dessutom hört att barn inte bör ha enbart handbroms då de inte har samma kontroll som vuxna. Risken är att bromsar för hårt när det går snabbt i t ex en nerförsbacke och att de då riskerar att fara över framhjulet då det tvärstannar. Har dock inget mer än hörsägen för detta:p

Tja, inte vet jag, men när jag letade cykel till mig själv så hade alla (?) cyklar med lite fler växlar enbart handbroms.

Jag läste ett svar från trafiksäkerhetsverket om varför fotbroms rekommenderas på barncyklar och enligt det svaret berodde det mycket på att många barncyklar är billiga och även en billigt gjord fotbroms fungerar tillfredställande, medan en billigt gjord handbroms kan fungera dåligt (och kräver mer underhåll).

I många länder finns bara handbromsade cyklar.

Man får inte likställa handbroms med frambroms - då kan det bli den effekten du skriver med framåtvolt. Handbromsade cyklar har en broms för framhjulet och en för bakhjulet och man använder båda samtidigt. Som jag skrev så ser jag många barn som lär sig cykla som instinktivt sätter fötterna i backen (i farten) när de blir osäkra och då saknar de helt broms.
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

Du gör självklart som du vill och jag hittar inte studien nu men jag läste en studie när mina barn var små där man absolut inte rekommenderade enbart handbroms till barn under tolv år. De klarar helt enkelt inte av att hantera handbromsar när de är yngre än så. Att lära om i vuxen ålder om det skulle bli aktuellt är en petitess i sammanhanget om man räknar med vilka olyckor det kan bli om barnet inte minns vilken handbroms som går till vilket hjul eller tar i så att cykeln svänger i hög fart eller helt enkelt inte är tillräckligt stark i händerna för att kunna bromsa tillräckligt hårt. Det var det problemet man såg i undersökningen att barnen mindes inte vilken hand de skulle bromsa med för att bromsa med bakhjulet och för barn är det helt enkelt överkurs att klara av att bromsa med båda händerna samtidigt. De är dessutom inte tillräckligt starka i händerna för att klara av att bromsa ordentligt med handbroms.

Här står det lite om det: http://www.ntf.se/konsument/default-2013.asp?RecID=24859 och här: http://www.ntf.se/vasternor/default.asp?RecID=27864 och här: http://www.gp.se/konsument/konsumentguider/1.185317-cykel-barn-09?m=print

Hoppas att du inte blir irriterad över mitt svar. Jag tänkte precis som du när det var dags att köpa ny cykel men tänkte om när jag hade läst den undersökningen.
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

Du gör självklart som du vill och jag hittar inte studien nu men jag läste en studie när mina barn var små där man absolut inte rekommenderade enbart handbroms till barn under tolv år. De klarar helt enkelt inte av att hantera handbromsar när de är yngre än så. Att lära om i vuxen ålder om det skulle bli aktuellt är en petitess i sammanhanget om man räknar med vilka olyckor det kan bli om barnet inte minns vilken handbroms som går till vilket hjul eller tar i så att cykeln svänger i hög fart eller helt enkelt inte är tillräckligt stark i händerna för att kunna bromsa tillräckligt hårt. Det var det problemet man såg i undersökningen att barnen mindes inte vilken hand de skulle bromsa med för att bromsa med bakhjulet och för barn är det helt enkelt överkurs att klara av att bromsa med båda händerna samtidigt. De är dessutom inte tillräckligt starka i händerna för att klara av att bromsa ordentligt med handbroms.

Här står det lite om det: http://www.ntf.se/konsument/default-2013.asp?RecID=24859 och här: http://www.ntf.se/vasternor/default.asp?RecID=27864 och här: http://www.gp.se/konsument/konsumentguider/1.185317-cykel-barn-09?m=print

Hoppas att du inte blir irriterad över mitt svar. Jag tänkte precis som du när det var dags att köpa ny cykel men tänkte om när jag hade läst den undersökningen.

Nej, jag blir inte irriterad :). Den cykeln jag pratar om har dock särskilda handbromsar speciellt utformade/inställda för barns händer.

Huruvida de eventuellt inte är mogna kan jag inte prata emot annat än att jag har svårt att se att hon inte snabbt skulle kunna lära sig bromsa med båda händerna samtidigt.

Det är inte så att jag är den första svensken som får för mig att detta är en bra cykel, utan på cykelforum är det denna cykel som gäller och utifrån vad jag läst mig till har de svenska barnen (yngre än mitt) inte haft några problem med tekniken med den.

Men jag förstår att inte alla håller med!
 
Sv: Firma i UK säljer bara inhemskt. Finns någon lösning?

Hej! Det smartaste är väl att börja med att ringa till cykelförsäljaren och fråga om de kan tänka sig att göra ett undantag?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp