Fissur i skenben

Kingsland89

Trådstartare
Någon som haft häst med fissur, alltså en spricka i skenben på häst som kommit tillbaka och tävlat igen? Framförallt i ett framben.

Hur lång tid tog det för skadan att läka, hur lång rehab hade era hästar och hur såg erat rehab-program ut?
Åkte ni iväg på vattenträning i tidigt stadie och isf hur tidigt för att avlasta skadan men ändå komma igång. Fick ni isf remiss av vet till det om rehab ingått i försäkringen?

Förstår att det ser olika ut för varje individ. Men jag vill kunna diskutera alternativ med min vet.

Min häst fick en spricka i början av februari och det läker fint efter senaste återbesöket.
Men det är 5 veckor kvar till nästa återbesök och han har otroligt mycket energi som sätter sig i hanteringen. Så då börja tankarna snurra om vattenträning kan vara ett alternativ för att få ut lite energi utan större belastning på skadan när det snart gått 8 veckor sen sen skadan uppstod.
 
Min hade en spricka i kronbenet. Diagnostiserad två veckor efter det hände. Sedan två veckors boxvila innan igångsättning. Kom tillbaka helt. Gick 120 hoppning och msv A dressyr.
 
Vår hade en spricka i hö fram/överarmsben våren 2 år sedan. En rak spricka, säkert en dm lång men helt rak och gick inte ut genom benhinnorna/kanterna av själva rörbenet vilket nog anses som bättre utgångsläge än om sprickan blir mer genomgående. Diagnosticerades c.a 2 v efter skadetillfälle, vi hade ridit på precis som vanlig fram till dess då han inte var halt och "bara" sprungit in i en skottkärra och fått ett sår på benet.

Skritt uppsuttet totalt 6-8 veckor tror jag? Fick gå i mindre sjukhage (ej sjukruta) hela tiden. Igångsättning under sommaren successivt och började även hoppa lite smått samma sommar (det här hände i mars/april). Inte varit något som helst problem med det benet efteråt, inga bakslag. I dag tränar vi på LA-MSV C nivå och hoppar på 1 m nivå. Men det är pga hästens utbildningsstatus innan och inte pga skadan. :)

Vår höll sig dock relativt lugn i hanteringen under rehaben. Han var rätt odräglig ja, väldigt pillrig och hittade på massa bus med att naffsa, ha ut saker på gången etc. men han blev inte explosiv i den bemärkelsen. Vi skrittade även utomhus/red ut på plant underlag typ hela tiden under rehaben (med graman på!) då det var då han skötte sig som bäst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 007
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 297
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 625
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp