Fixa taket på transporten?

-Remont-

Trådstartare
Jag håller på och går över min transport och har nu slipat insida och utsida av "trä"ytorna så de är klara att målas efter en tvätt.

Men jag funderar på hur man gör med taket (utvändigt). Det är vit glasfiber, sånt som är standard på äldre transporter.
Allra helst hade jag velat slipa och sen målat det silverfärgat istället för vitt.

Så jag velar nu mellan:
1. Slipa och måla om i annan färg
2. Polera och vaxa den som den är

Men då till frågan...kan man göra på dessa sätt med glasfiber (alltså om det är fysiskt möjligt) och om det går: hur gör jag?
Gärna väldigt detaljerat. ;)

Med en pojkvän som är snickare och en svärfar som är plåtslagare så har vi det mesta täckt när det gäller transporten, men detta är vi lite osäkra på.

Taket är just nu tvättat noggrannt med högtryckstvätten, jag försökte tvätta med medel efter detta men det gav ingen effekt alls (inte med såna medel man har ståendes hemma iaf).

Sv: Fixa taket på transporten?

De äldre taken är oftast i glasfiber. På insidan är den obehandlad och på utsidan används en färgblandning som kallas gelcoat. Det är samma ytbehandling som används på båtar. När man lackar gelcoat lägger man oftast ett väldigt tjockt lager. Fördelen med det är att man kan slipa på ytan för att fixa till den.

Som steg ett kan du testa att våtslipa hela taket med mycket fint sandpapper, det finns speciella våtslippapper 800, 1000, 1200. Är ytan väldigt sliten får du nog köra med 800 och sen några vändor med de andra, eventuellt torka av taket med aceton på en trasa.

Därefter så tvättar du av taket ordentligt och sen kan du polera upp glansen igen. Det finns olika sorter av polermedel. Jag brukar köra en snabb veva med ett lite grövre och därefter noga med ett finare polermedel.

Glöm inte att lägga på ett lager vax efteråt så ytan håller sig bra länge och som skydd för att det tränger in skit i porerna.

Lycka till!

Sv: Fixa taket på transporten?

Om du väljer att lacka taket är det viktigt att du gör rätt med underarbetet, annars finns det risk för att färgen flagnar och spricker eller att det hamnar fukt mellan gelcoaten och lacken vilket kan resultera i att det blir andra skador när det blir vinter och kylan bildar sprickor där fukten trängt in.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka