Fjällen utan snövana

escodobe

Trådstartare
När jag fick hem STFs medlemskort nu inför årets fjällvandring och de hade tryck med norrsken så började jag fundera på om man inte skulle åka upp till fjällen på vintern. Jag har upplevt norrländsk vinter för sådär tio år sedan, när jag var på körkortskurs i en månad och det var hur häftigt som helst (Extra tack till en viss bukefalist!).

Jag försökte sälja in idén igår med argumentet "Du har aldrig sett norrsken och det är häftigt att ha upplevt -30!" vilket kanske inte var det klyftigaste sättet men helt avskräckt blev han inte. Frågan är bara vad GÖR man när man väl är där?
Många åker ju till fjällen för att åka skidor. Så vad gör man om man inte kan åka skidor?
Åka nedför vill inte sambon göra, men åka på tur skulle kanske vara ett alternativ.
Är det rimligt att tro att man helt utan erfarenhet kan hyra sig långfärdsskidor och försöka ta sig runt till olika leder? Snöskor? Att vinterfjäll är farligt har jag förstått men ut i naturen vill vi ju ändå komma, men helst på ett säkert sätt. Har någon varit på kurs eller någon guidad tur? Ska man satsa på att bo en fjällstation eller bara hyra en stuga någonstans och prova sig fram själv?
Vad gör man med hunden, han är bara drygt 40 cm hög så vad händer när man går utanför plogade vägar?
 
När jag fick hem STFs medlemskort nu inför årets fjällvandring och de hade tryck med norrsken så började jag fundera på om man inte skulle åka upp till fjällen på vintern. Jag har upplevt norrländsk vinter för sådär tio år sedan, när jag var på körkortskurs i en månad och det var hur häftigt som helst (Extra tack till en viss bukefalist!).

Jag försökte sälja in idén igår med argumentet "Du har aldrig sett norrsken och det är häftigt att ha upplevt -30!" vilket kanske inte var det klyftigaste sättet men helt avskräckt blev han inte. Frågan är bara vad GÖR man när man väl är där?
Många åker ju till fjällen för att åka skidor. Så vad gör man om man inte kan åka skidor?
Åka nedför vill inte sambon göra, men åka på tur skulle kanske vara ett alternativ.
Är det rimligt att tro att man helt utan erfarenhet kan hyra sig långfärdsskidor och försöka ta sig runt till olika leder? Snöskor? Att vinterfjäll är farligt har jag förstått men ut i naturen vill vi ju ändå komma, men helst på ett säkert sätt. Har någon varit på kurs eller någon guidad tur? Ska man satsa på att bo en fjällstation eller bara hyra en stuga någonstans och prova sig fram själv?
Vad gör man med hunden, han är bara drygt 40 cm hög så vad händer när man går utanför plogade vägar?

Nu bor jag vid kusten men i Norrbotten iaf. Längdskidor kan du prova på egen hand i ungefär vilken kommun som helst, i princip alla har anlagda spår i fler eller färre antal mil. Fjällen har jag ingen direkt erfarenhet av vintertid men häromkring är det inget som är direkt farligt i naturen på vintern (om man klär sig rätt och håller reda på var man befinner sig). Snöskor har jag bara testat värdelösa varianter av men det finns säkert bättre än de jag provat.

Om det är lössnö (vilket det oftast inte är ända ner till marken så att säga) så kan hunden få det jobbigt. Beaglar är rätt populära här uppe som harhundar och de har ju korta ben, en del tycker att de har de lättare än de långbenta stövarna. Mestadels är ju snön packad och då har hunden inget problem, om du åker längdskidor i ospårad snö så kan hunden springa i dina spår.

Skoteråkning kan ju också vara något att prova. Eller om ni kommer på våren så prova att pimpla och sitta i en snödriva och sola :)
 
När jag fick hem STFs medlemskort nu inför årets fjällvandring och de hade tryck med norrsken så började jag fundera på om man inte skulle åka upp till fjällen på vintern. Jag har upplevt norrländsk vinter för sådär tio år sedan, när jag var på körkortskurs i en månad och det var hur häftigt som helst (Extra tack till en viss bukefalist!).

Jag försökte sälja in idén igår med argumentet "Du har aldrig sett norrsken och det är häftigt att ha upplevt -30!" vilket kanske inte var det klyftigaste sättet men helt avskräckt blev han inte. Frågan är bara vad GÖR man när man väl är där?
Många åker ju till fjällen för att åka skidor. Så vad gör man om man inte kan åka skidor?
Åka nedför vill inte sambon göra, men åka på tur skulle kanske vara ett alternativ.
Är det rimligt att tro att man helt utan erfarenhet kan hyra sig långfärdsskidor och försöka ta sig runt till olika leder? Snöskor? Att vinterfjäll är farligt har jag förstått men ut i naturen vill vi ju ändå komma, men helst på ett säkert sätt. Har någon varit på kurs eller någon guidad tur? Ska man satsa på att bo en fjällstation eller bara hyra en stuga någonstans och prova sig fram själv?
Vad gör man med hunden, han är bara drygt 40 cm hög så vad händer när man går utanför plogade vägar?

Oj oj oj... De finna massor att göra!
Hyra en skoter?
Gräva en solgrop, lägga sig på ett renskinn och bara njuta!
Elda, och grilla korv?
Pimpelfiska?
Gå långpromenader på skoterspår, eller på skaren.
Snöskor är ett jävulens påhitt, men hasa fram på skidor är okey.
Vinterfjäll är inte farliga, men givetvis får man kolla ev. varningar. Vädret slår om fort här.

Måste ni nödvändigt ut i vildmarken?
Vi som bor här har ju vägar, affärer och bor i hus ;) här finns både hotell och vandrarhem. Men vi har fjällen runt knuten.

* Jenny *
 
Det är skillnad på turskidor och längdåkning, med en turskida behöver ni inte preparerade spår utan ni kan åka skoterleder eller ut i terrängen, alternativt tolka efter en skoter som är skitkul. Tolka upp på fjället till någon tjärn, pimpla, grilla korv, lapa sol i en snödriva och sen åka skidor ner igen. :)
 
Fast å andra sidan, om man vill se norrsken och uppleva -30 är ju inte våren bästa tiden för att åka upp (även om det är den finaste tiden).

Det man kanske bör tänka på om norrsken och -30 är det man vill prova på är att det i januari-februari inte är ljust särskilt många timmar. En del aktiviteter måste med andra ord genomföras i mörker. Men det kanske också är annorlunda och kul att prova på? Tar man en lite för lång sovmorgon så har man ju missat den dagens dagsljus :)
 
Det är skillnad på turskidor och längdåkning, med en turskida behöver ni inte preparerade spår utan ni kan åka skoterleder eller ut i terrängen, alternativt tolka efter en skoter som är skitkul. Tolka upp på fjället till någon tjärn, pimpla, grilla korv, lapa sol i en snödriva och sen åka skidor ner igen. :)
Är det möjligt att bli såpass bra att man kan skida en mil eller två om dagen Om man i princip inte stått på skidor innan?
 
Oj oj oj... De finna massor att göra!
Hyra en skoter?
Gräva en solgrop, lägga sig på ett renskinn och bara njuta!
Elda, och grilla korv?
Pimpelfiska?
Gå långpromenader på skoterspår, eller på skaren.
Snöskor är ett jävulens påhitt, men hasa fram på skidor är okey.
Vinterfjäll är inte farliga, men givetvis får man kolla ev. varningar. Vädret slår om fort här.

Måste ni nödvändigt ut i vildmarken?
Vi som bor här har ju vägar, affärer och bor i hus ;) här finns både hotell och vandrarhem. Men vi har fjällen runt knuten.

* Jenny *
Det är ju vildmarken som lockar:)
 
Fast å andra sidan, om man vill se norrsken och uppleva -30 är ju inte våren bästa tiden för att åka upp (även om det är den finaste tiden).

Det man kanske bör tänka på om norrsken och -30 är det man vill prova på är att det i januari-februari inte är ljust särskilt många timmar. En del aktiviteter måste med andra ord genomföras i mörker. Men det kanske också är annorlunda och kul att prova på? Tar man en lite för lång sovmorgon så har man ju missat den dagens dagsljus :)
Mörker är inga problem. Jag var i Arjeplog i januari och även utan sol var det betydligt ljusare än vad Göteborg brukar vara i november;)
 
Är det möjligt att bli såpass bra att man kan skida en mil eller två om dagen Om man i princip inte stått på skidor innan?
Det beror ju helt på föret, terrängen, vilken kondition man själv är i och om man som i mitt exempel tolkar upp och skidar ner. Har man aldrig stått på ett par kidor kan det vara si och så med balansen och tekniken, men det går rätt snabbt att öva upp om det inte är så brant. Är man osäker kan man ju alltid gå nerför backarna och ha skidorna på axeln. ;)

Tolka är skitkul så det kan jag absolut rekommendera. :)
 
Mörker är inga problem. Jag var i Arjeplog i januari och även utan sol var det betydligt ljusare än vad Göteborg brukar vara i november;)

Jag ska med andra ord inte besöka Göteborg i november :) Räcker fint med mörkret här hemma då, är ju som tråkigast då innan snön kommit ordentligt.
 
Åk inte söder om snögränsen vintertid om du vill slippa mörkret, fy fan rent ut sagt vilken mörk och trälig vinter vi hade senast, med en massa regn och skit. :yuck:
 
Men är det norrsken du vill se så behöver du ju inte komma ut i vildmarken. Vi såg norrsken när vi var på späckhuggarsafari i Nordnorge i januari månad för några år sedan. Där hade vi massor med aktiviteter på dagarna.

Har ni ingen stram budget kanske ni ska åka till Ishotellet i Jukkasjärvi och bo där i några nätter och göra alla tillhörande aktiviteter, hundspann, skoteråkning, etc.

Längdskidor tycker jag är svårare än utförsåkning. Men det finns ju massor med annat man kan göra i fjällen om man åker till något större ställe. Riksgränsen har ju tex massor med aktiviteter.

För ska ni se norrsken behöver ni ju komma upp i landet. Sälen funkar ju inte.
 
Norrsken går att se ända nere i Tyskland, fast det är inte lika vanligt. Kravet är dock att man är ute på landsbygdenutan en massa störande ljus som förorenar himlen. ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Tänkte här försöka samla tips på vad man kan göra tillsammans. Sånt som inte kostar en förmögenhet. De flesta småbarnsfamiljer har ju...
Svar
11
· Visningar
1 117
Senast: Flyttfogel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp