Bukefalos 28 år!

Fjällvandring

I fjällstugorna tänker du?

Jag får vrida och vända lite på detta tror jag. Kanske planera till nästa år och vara ute ännu längre i förväg, för alla varianter av övernattning. Införskaffande av allt för att kunna tälta, vilket jag gärna gör, kräver ju också sin planering tänker jag. Tänkte bara inte köra på den varianten det första jag gjorde.
Det finns ju himla trevliga vandringar även utanför fjällen, där många stopp har vindskydd att sova i, kan det vara nåt kanske? Behöver inte bokas ;) och så slipper du släpa på ett tält!
 
Det finns ju himla trevliga vandringar även utanför fjällen, där många stopp har vindskydd att sova i, kan det vara nåt kanske? Behöver inte bokas ;) och så slipper du släpa på ett tält!
Haha, jo jag vet. Bor i ett vandringsledstätt område där jag promenerat en del. Nu vill jag till fjällen. :)
 
Det finns väl några fjällvandrare här? Har tänkt att göra min första vandring lite längre fram här och efter lite rekande verkar det vara värre planeringsmässigt sett än någon annan resa jag gjort. Jag som trodde fjällvandring var tämligen mañana.

Ett av ställena jag tänkt stanna vid är redan fullbokat (att man ens behövde boka var en chock för mig) hur funkar det om man kommer ändå? Kan man bli nekad boende mitt ute i fjällen? Jag förstår att det inte blir lyxboende då men en madrass under en bänk funkar för mig.

Någon som vet? Jag trodde som sagt att fjällvandring var chill, ta dagen som den kommer men nu verkar det vara väldigt uppstyrt med trerätters med vinpaket och hela köret. Säkert inte så överallt men ändå.
Inte läst igenom tråden så kanske någon som redan skrivit det här.
Sovplats kan vara svårt speciellt om det blir dåligt väder, men på många fjällstationer kan man iaf betala för att få använda kök, dusch, toalett och bastu, så det underlättar ju lite iaf ☺️.

Ska upp och fjällvandra i Jämtlandsfjällen om 1,5 vecka. Vi kommer sova i tält och sen nyttja dusch, toalett och kök på fjällstationerna så blir det mindre att släpa på. Plus skönt toalett och dusch. Ganska spontant att vi kom på det, men fanns fortfarande tågbiljetter kvar iaf.
 
Det finns väl några fjällvandrare här? Har tänkt att göra min första vandring lite längre fram här och efter lite rekande verkar det vara värre planeringsmässigt sett än någon annan resa jag gjort. Jag som trodde fjällvandring var tämligen mañana.

Ett av ställena jag tänkt stanna vid är redan fullbokat (att man ens behövde boka var en chock för mig) hur funkar det om man kommer ändå? Kan man bli nekad boende mitt ute i fjällen? Jag förstår att det inte blir lyxboende då men en madrass under en bänk funkar för mig.

Någon som vet? Jag trodde som sagt att fjällvandring var chill, ta dagen som den kommer men nu verkar det vara väldigt uppstyrt med trerätters med vinpaket och hela köret. Säkert inte så överallt men ändå.
Mitt råd är att gå via stugor tex vålåfyrkanten i sådant fall. Stugorna kan ju inte förbokas.
Vilket datum var det du skulle vara ute?

Vi har ju tält med oss Men jag har nog aldrig råkat på att någon station varit fullbokad de gånger vi velat få något rum trots att vi tom har hund.
 
I fjällstugorna tänker du?

Jag får vrida och vända lite på detta tror jag. Kanske planera till nästa år och vara ute ännu längre i förväg, för alla varianter av övernattning. Införskaffande av allt för att kunna tälta, vilket jag gärna gör, kräver ju också sin planering tänker jag. Tänkte bara inte köra på den varianten det första jag gjorde.
Naturkompaniet och en del andra ställen hyr ut tält.
 
Mitt råd är att gå via stugor tex vålåfyrkanten i sådant fall. Stugorna kan ju inte förbokas.
Vilket datum var det du skulle vara ute?

Vi har ju tält med oss Men jag har nog aldrig råkat på att någon station varit fullbokad de gånger vi velat få något rum trots att vi tom har hund.
Början av sep var planen så det ihop med att jag började reka i början av maj och det då var fullbokat gjorde mig lite förvånad.
 
Början av sep var planen så det ihop med att jag började reka i början av maj och det då var fullbokat gjorde mig lite förvånad.
Var tänkte du vandra? Jag tycker också det är förvånande att det är fullt i början av september, då börjar ju det värsta mattas av tycker jag. Är det något speciellt event där du tänker vandra just då?

Fjällstugorna kan du inte förboka (och ingen annan heller då), så om du går tidigt på dagen borde du få sängplats längs vägen. Fjällstationerna är det värre med, men jag har nog aldrig varit med om att det varit så fullt att en bädd i sovsal eller en plats på soffa/golv med eget liggunderlag inte har gått att fixa. Men visst, det blir mer och mer trångt i fjällen för varje år nu...
Nu har jag mest erfarenhet av området Abisko/Keb/Nikka, vet inte hur det är längre söderut?

Ett tips är att skaffa ett uppblåsbart liggunderlag, det finns jättebra lättviktare 🙂
 
Räcker det inte med att gå dagsturer? Här i Stekenjokkfjällen kan man köra bil ända upp på kalfjället, och sedan vandra på bäst man vill. De finns också stugor lite varstans som inte behöver bokas.
Många som kommer hit tar in på något boende, och går sedan till olika mål, för en eller ingen övernattning.
Målet kan ju vara en fjälltopp, eller en speciell sjö, men de behöver inte vara längre än att man kan gå tillbaka igen om det kniper.

* Jenny *
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp