Bukefalos 28 år!

Flaskmatning och amning

Retro

Trådstartare
Jag behöver nu alla tips jag kan få kring flaskmatning i allmänhet och att kombinera flaska med amning i synnerhet!

Vår dotter är två nu två månader, när hon var yngre provade vi ett par gånger att ge henne flaska och det var inga som helst problem!
Tyvärr var vi sedan klantiga nog att inte upprätthålla det här utan vi tog en paus från flaskan, helt enkelt för att den inte behövdes.

Nu när vi försöker flaskmata lite igen vill hon verkligen inte! Det vi matar med är utpumpad bröstmjölk så det borde vara ungefär samma smak som vid amning.

Jag, och hennes pappa, blir naturligtvis väldigt ledsna av det här. Pappa för att han känner sig otillräcklig när barnet bara skriker och inte vill, och jag för att jag inte ser fram emot av att hon ska vara så beroende av mig i ett halvår ... Ett halvår är ju inte lång tid av en människas liv men jag är trött nu och skulle behöva lite vuxentid utan att behöva oroa mig.

Dottern vill inte heller ta napp om det spelar roll i sammanhanget? Vi har försökt men det är inte poppis alls. Däremot har hon börjat få in fingrarna i munnen så det blir väl en tumsugare till slut.
 
Testa olika flaskor.
Min dotter gillar Philips avent och har nu på senare tiden gått över till Esska (finns att köpa i vanliga matbutiker)
Testa att ge ersättning i flaskan, bebisen kan tycka det är "fel" när det kommer fel mat från fel ställe liksom ;)
Min dotter äter tex bara ersättning ur flaska, ger jag i en mugg smakar hon och kollar på mig som att jag är helt koko :laugh:
Testa ge flaska vid olika tillfällen, hungrig, trött, mätt osv.
Låt bebisen leka med flaksan med en liten slurk ersättning i, ofta hottar dem nappen och snuttar/grejar lite och det kan bli lite kul och därför accepterar dem flaskan.

Och framförallt.. Ha tålamod!
 
Vi har också främst Philips Avent, men min bebis dricker typ vad som helst ur vad som helst. (Han vägrade däremot amma de första tre veckorna i livet.)

En del bebisar gillar inte flaska alls, utan föredrar att dricka ur kopp. Det kan kanske vara värt ett försök att testa?
Medela har små plastkoppar för koppmatning. De finns i 10-pack på Apoteket och kostar typ 80 kronor.
 
Jag behöver nu alla tips jag kan få kring flaskmatning i allmänhet och att kombinera flaska med amning i synnerhet!

Vår dotter är två nu två månader, när hon var yngre provade vi ett par gånger att ge henne flaska och det var inga som helst problem!
Tyvärr var vi sedan klantiga nog att inte upprätthålla det här utan vi tog en paus från flaskan, helt enkelt för att den inte behövdes.

Nu när vi försöker flaskmata lite igen vill hon verkligen inte! Det vi matar med är utpumpad bröstmjölk så det borde vara ungefär samma smak som vid amning.

Jag, och hennes pappa, blir naturligtvis väldigt ledsna av det här. Pappa för att han känner sig otillräcklig när barnet bara skriker och inte vill, och jag för att jag inte ser fram emot av att hon ska vara så beroende av mig i ett halvår ... Ett halvår är ju inte lång tid av en människas liv men jag är trött nu och skulle behöva lite vuxentid utan att behöva oroa mig.

Dottern vill inte heller ta napp om det spelar roll i sammanhanget? Vi har försökt men det är inte poppis alls. Däremot har hon börjat få in fingrarna i munnen så det blir väl en tumsugare till slut.

Jag har exakt samma problem och ska börja jobba på måndag... :/ Vill bara varna för att de tydligen lätt kan bli förvirrade av att äta ur flaska/bröst. Vissa väljer då hellre flaska eftersom att mjölken rinner rakt igenom och de inte behöver anstränga sig för att få ut maten.

Därför använda vi Calmaflaska från Medela till vår bebis, den funkade... Tills vi slutade använda den. Pipen funkar ungefär som ett bröst, de måste suga rejält och joxa med tungan för att det ska komma något.
 
Jag behöver nu alla tips jag kan få kring flaskmatning i allmänhet och att kombinera flaska med amning i synnerhet!

Vår dotter är två nu två månader, när hon var yngre provade vi ett par gånger att ge henne flaska och det var inga som helst problem!
Tyvärr var vi sedan klantiga nog att inte upprätthålla det här utan vi tog en paus från flaskan, helt enkelt för att den inte behövdes.

Nu när vi försöker flaskmata lite igen vill hon verkligen inte! Det vi matar med är utpumpad bröstmjölk så det borde vara ungefär samma smak som vid amning.

Jag, och hennes pappa, blir naturligtvis väldigt ledsna av det här. Pappa för att han känner sig otillräcklig när barnet bara skriker och inte vill, och jag för att jag inte ser fram emot av att hon ska vara så beroende av mig i ett halvår ... Ett halvår är ju inte lång tid av en människas liv men jag är trött nu och skulle behöva lite vuxentid utan att behöva oroa mig.

Dottern vill inte heller ta napp om det spelar roll i sammanhanget? Vi har försökt men det är inte poppis alls. Däremot har hon börjat få in fingrarna i munnen så det blir väl en tumsugare till slut.
Prova lite olika typer (du har fått några förslag från de andra).
Prova lite då och då. Ibland kan det bara rätt som det är fungera.

Annars är det bara att ställa in sig på att bebis dikterar villkoren. De brukar vara ganska så duktiga på det.

Hennes pappa behöver inte bli ledsen över det här. Det är inget personligt från bebisens sida det är bara så det är ibland och det blir oftast lättare ju äldre bebisen blir.

Visst kan några månader kännas som en evighet när man är mitt uppe i det. Men om ett år när du tittar tillbaka så kommer du undra vad tiden tog vägen. Hur kunde den lilla bli så stor så snabbt?

Nu är hon två månader. Ge det bara en månad till så kommer dina chanser till egentid bli större och om en månad efter det ännu större och en månad till efter det ännu större och en månad........

Var sak har sin tid här i livet och ibland är det en liten bebis som bestämmer åt en när tiden är inne för vissa saker :)

Men som sagt, fortsätt prova (helst när barnet är lugnt och inte skriker risken är stor att det låser sig helt annars). Har du tur så fungerar det snart eller om du har riktig otur så är din bebis som min yngsta och vägrar nappflaska kategoriskt tills hon är nästan ett år gammal :meh:
 
Testa olika flaskor.
Min dotter gillar Philips avent och har nu på senare tiden gått över till Esska (finns att köpa i vanliga matbutiker)
Testa att ge ersättning i flaskan, bebisen kan tycka det är "fel" när det kommer fel mat från fel ställe liksom ;)
Min dotter äter tex bara ersättning ur flaska, ger jag i en mugg smakar hon och kollar på mig som att jag är helt koko :laugh:
Testa ge flaska vid olika tillfällen, hungrig, trött, mätt osv.
Låt bebisen leka med flaksan med en liten slurk ersättning i, ofta hottar dem nappen och snuttar/grejar lite och det kan bli lite kul och därför accepterar dem flaskan.

Och framförallt.. Ha tålamod!
Intressant det du skriver om ersättning, tyvärr provade vi med ersättning häromdagen och det var då hon började tvärvägra, därav ville jag prova bröstmjölk igen eftersom det var det som funkar innan. Ska klura lite på det här och testa lite!
 
Jag har exakt samma problem och ska börja jobba på måndag... :/ Vill bara varna för att de tydligen lätt kan bli förvirrade av att äta ur flaska/bröst. Vissa väljer då hellre flaska eftersom att mjölken rinner rakt igenom och de inte behöver anstränga sig för att få ut maten.

Därför använda vi Calmaflaska från Medela till vår bebis, den funkade... Tills vi slutade använda den. Pipen funkar ungefär som ett bröst, de måste suga rejält och joxa med tungan för att det ska komma något.
Med tanke på att mina bröst har en förmåga att spruta in maten i munnen på henne skulle problemet nästan kunna bli tvärtom... Vi har såna flaskor du nämner men har inte provat ännu, fick den av en kompis. Vi har pratat om att testa men jag är rädd att hon är för otålig och bara kommer att bli skitförbannad av det...
 
Tack för alla tips!

Kan rapportera att hon till sist sög i sig en flaska i går, fråga inte hur det gick till för jag höll mig undan... Pappan funderade på om det kan bero på att han fick en bättre temperatur på den?

Pappan tar det inte personligt så när hon skriker men det är naturligtvis jobbigt för honom när hans dotter ligger gallskrikande i hans knä.

Vi kommer fortsätta försöka och fixa lite med olika förutsättningar och sen får vi se hur det går. Kommer ni på fler tips så hiva in dem bara, det här är en viljestark unge så man kan behöva lirka lite med henne :-)
 
Jag behöver nu alla tips jag kan få kring flaskmatning i allmänhet och att kombinera flaska med amning i synnerhet!

Vår dotter är två nu två månader, när hon var yngre provade vi ett par gånger att ge henne flaska och det var inga som helst problem!
Tyvärr var vi sedan klantiga nog att inte upprätthålla det här utan vi tog en paus från flaskan, helt enkelt för att den inte behövdes.

Nu när vi försöker flaskmata lite igen vill hon verkligen inte! Det vi matar med är utpumpad bröstmjölk så det borde vara ungefär samma smak som vid amning.

Jag, och hennes pappa, blir naturligtvis väldigt ledsna av det här. Pappa för att han känner sig otillräcklig när barnet bara skriker och inte vill, och jag för att jag inte ser fram emot av att hon ska vara så beroende av mig i ett halvår ... Ett halvår är ju inte lång tid av en människas liv men jag är trött nu och skulle behöva lite vuxentid utan att behöva oroa mig.

Dottern vill inte heller ta napp om det spelar roll i sammanhanget? Vi har försökt men det är inte poppis alls. Däremot har hon börjat få in fingrarna i munnen så det blir väl en tumsugare till slut.

Prova Tommee Tippee, den hade vi, fungerade jättebra med att använda någon gång varannan vecka om bebin blev hungrig när jag red. Den ska vara väldigt bröstliknande i sugteknik, och utseende ;) och ger inte kvävande mycket mjölk på en gång utan det tar lite ansträngning för bebin att suga i sig mjölken i de minsta hålen (så de inte ratar bröstet sedan). Den ser helt annorlunda ut än de andra flaskorna som Avent osv, (som verkar gjorda för att ge mycket mjölk på liten tid) liten tipp på en stor rund yta som ett bröst.http://www.babyland.se/tommee_tippee/baby vi var väldigt nöjda.

Vi började med den allra minsta flaskan och sedan när han var fyra månader så fick han en större. De dricker inte så himla mycket i början. Vi körde de minsta hålen hela tiden eftersom de stora det bara rinner rakt hur flaskan in i barnet, här måste barnet suga och det är mysigare för barn och pappa om det tar lite tid att dricka också. Tyckte inte det rann ut mjölk om jag höll flaskan upp och ned.

Mina bröst kunde också spruta, men det är en smal stråle, det är just spruta, inte hälla.
 
Ett tillägg till mitt förra inlägg:
Vi har använt Dr Brown, Philips Avent, MAM och Tommee Tippee och alla har fungerat, men Avent var favoriten här.

John var och är väldigt positiv till flaska, men alla bebisar är olika. Vi försökte heller aldrig göra flaskan så lik bröstet som möjligt, utan det passade oss bättre att det var skillnad. (Vi upplevde att en tydlig skillnad mellan flaska och bröst var minst förvirrande för honom, helt enkelt.)

Jag vill fortfarande slå ett slag för koppmatning om det fortsätter krångla med flaskmatningen. :)
 
Min dotter gjorde precis som din i samma ålder, vi använde också flaskan ett par gånger när hon var nyfödd för att sedan glömma av den. Kände också att "jaha... hej då egentid" när hon skrek så fort vi ens närmade oss med flaskan. Vår upplevelse var att hon tyckte mjölken kom för långsamt, så vi testade att göra ett par extrahål i nappen vi hade, Philips avent, samt värma upp nappen precis innan servering, vilket hjälpte. Köpte sedan hem MAM-flaskor som vi tyckte det såg ut att rinna bra igenom och det fungerade. Esska har provats sedan dess och också fungerat.
Tyvärr ett bakslag senast i helgen då mormor passade henne ett par timmar och hon ratade MAM-flaskan, däremot hade det fungerat med kopp.
Hoppas ni hittar någonting som fungerar! :)
 
Följer detta, har ungefär samma problem. Sonen är 12 veckor, helammas. Vi försökte börja med flaska (calma) med utpumpad mjölk för ca en månad sedan, ffa för att jag skulle kunna åka till stallet ensam och även avlasta lite på natten (och bonda lite med pappa). Han hatar det :( Eftersom det varit semester har vi inte drivit det så mycket, jag har lirkat lite och pillat in flaskan i munnen när han håller på att somna efter amningen och då har han iaf accepterat att ha den i munnen. Att bara låta pappan köra ensam kändes hopplöst, barnet eldade upp sig mer och mer och var till sist hysteriskt, nu när han vant sig lite vid själva flaskan verkar det dock gå bättre. Han gillar för övrigt inte heller vanlig napp utan tar den bara när han är riktigt trött. Tummen börjar dock slinka in lite mer nu..

Jag har inte velat prova nån annan dinapp eftersom amningen faktiskt fungerar klockrent, vill inte förstöra det eftersom det mest handlar om bekvämlighet för mig, egentligen kan vi ju skippa flaskan, det blir bara lite meckigare eftersom jag behöver finnas tillgänglig ständigt. Förstår dock @Blueberry s resonemang om att göra stor skillnad för tydlighetens skull. Känns bara som det skulle vara snopet om han började dissa bröstet direkt sen...

Jag har också rejäl utdrivningsreflex, funderar på om sonen får jobba hårdare med calmanappen än med bröstet pga det, kanske en lite villigare napp är enklare, typ en sån tommee tippee. Nu ser det ut som att han får suga ordentligt och nästan sätter i halsen när det väl kommer nåt.

Har fått en kopp, ska prova den men det förutsätter ju att barnet inte gallskriker eftersom de ska lapa snarare än få hällt in i munnen.

Hoppas du får några bra tips och att det löser sig, sorry för trådkap men skönt att höra att vi inte är ensamma om problemet :crazy:
 
Tack för alla tips!

Kan rapportera att hon till sist sög i sig en flaska i går, fråga inte hur det gick till för jag höll mig undan... Pappan funderade på om det kan bero på att han fick en bättre temperatur på den?

Pappan tar det inte personligt så när hon skriker men det är naturligtvis jobbigt för honom när hans dotter ligger gallskrikande i hans knä.

Vi kommer fortsätta försöka och fixa lite med olika förutsättningar och sen får vi se hur det går. Kommer ni på fler tips så hiva in dem bara, det här är en viljestark unge så man kan behöva lirka lite med henne :-)

Plötsligt händer det! Temperaturen är väldigt viktig för vissa ungar, och som Lime tipsade om kan det funka att värma nappen så den också har rätt temperatur. En termometer kan vara

Jag är personligen väldigt förtjust i Medelas Calma-napp så om ni inte känner att ni får till det fortsättningsvis med det ni har tipsar jag om den.

Skulle ni vilja testa ersättning igen så har jag smakat igenom en del sorter ( :D ) och den som jag tycker smakar bäst är den från Hipp (ekologisk dessutom :up: ).
 
Plötsligt händer det! Temperaturen är väldigt viktig för vissa ungar, och som Lime tipsade om kan det funka att värma nappen så den också har rätt temperatur. En termometer kan vara

Jag är personligen väldigt förtjust i Medelas Calma-napp så om ni inte känner att ni får till det fortsättningsvis med det ni har tipsar jag om den.

Skulle ni vilja testa ersättning igen så har jag smakat igenom en del sorter ( :D ) och den som jag tycker smakar bäst är den från Hipp (ekologisk dessutom :up: ).

Skrev visst inte klart en mening, men det kanske framgick ändå att en termometer kan vara bra att ha i början så man får ett hum om vad ungen gillar. :)
 
Vet inte om detta hjälper egentligen, men ändå... Min dotter (nu snart 15 år) var ett sånt barn som vägrade flaska, vägrade ersättning, vägrade välling... Hon har aldrig druckit en droppe ur flaska och heller aldrig en droppe ersättning eller välling. Och jag har faktiskt fått egentid ändå, och hjälp av barnets far ändå! De första fyra månaderna var det jag och bara jag som stod för maten. Vilket dock inte hindrade mig från att åka till stallet ett par timmar (jodå, bebis överlever två timmar utan mat, oftast överlever pappan det hela också :D) eller lämna över dottern till hennes pappa för annat än mat - blöjbyte, lek, gosa osv... När hon var fyra månader började hon få gröt på kvällarna, vilket hon älskade och dessutom höll henne mätt längre. Och då blev det både mer egentid och mer sömn! Så det är inte "kört" för att barnet inte dricker ur flaska!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 700
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 593
Senast: cirkus
·
Småbarn Jag sitter fast i ett dilemma jag skulle vilja ventilera. Jag bor på en mellanstor ort med sambo och en dotter, snart två år. Saken...
Svar
14
· Visningar
2 688
A
Gravid - 1år Hej! Som rubriken säger behöver jag svar på frågor och råd och tips vid flaskmatning. Förra sonen ammade i 1,5 år och denna kan inte...
2
Svar
27
· Visningar
6 292
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp