Fläta runt pannband

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare diny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 244
D

diny

Tänkte höra om någon kan påminna mig hur man gör. Gjorde det när man var liten men det var 300 år sedan :D . Hittade en bild på ett pannband på Tradera och skulle vilja ha ett men utan rosetterna på sidorna. Det påminner om flätningarna man brukade göra med plastband.

PICT0005.JPG

Sv: Fläta runt pannband

OJ, det där var avancerat, men jag minns hur man gör med plastband, men det brukar ta en stund... Fats jag kan bara med två olika och få zickzack-mönster, men det är ju lätt, bara att ta en uppifrån och en nerifrån och låta dem överlappa snyggt, du minns när du börjar pyssla med det!

Köpte en bok som heter "Make your own horse equimpment" av Jean Perry. I den kan man bland annat se hur man flätar på pannband (både text och bild).

Har en gammal bok med någon liknande titel (kan vara samma) liggande i någon låda i förrådet. Tack för tipset. Ska leta tag på den

diny skrev:
Tänkte höra om någon kan påminna mig hur man gör. Gjorde det när man var liten men det var 300 år sedan :D . Hittade en bild på ett pannband på Tradera och skulle vilja ha ett men utan rosetterna på sidorna. Det påminner om flätningarna man brukade göra med plastband.

PICT0005.JPG

Tycker det var snyggt:love: Haha du kan inte göra ett till mig och skicka sedan?

Kommer inte ihåg. men GUD va nostalgisk man blev.:p
Är nog snart 30 år sedan jag gjorde ett.
Gammal känner man sig helt plöts:crazy: ligt................

Tyckte oxå det om man bortser från rosetterna. Skulle vara roligt om man lyckades men de 2 färgade man gjorde till travarna var lite enklare :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

hmm tvåfärgat lyckades jag få till för ett tag sedan men jag har aldrig sett ett trefärgat... måste nog prova.
jag brukar knyta ihop banden och gömma knuten i öglan på pannbandet. Sen får man lägga runt det ena bandet, sen det andra och vika upp för att ge plats till det första bandet igen, sen lägga över det bandet man vek upp och vira runt ett varv, vika upp igen, osv... förstod nån?? nehej trodde inte det heller men jag kan inte förklara bättre.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 383
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Squie
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
363
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka