Fleecebandage vs Benlindor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pyrusan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 408
P

Pyrusan

Nu får ni gärna förklara för mig VAD som är skillnaden på dessa?
Jag använder pad och benlindor när jag longerar och tömkör i ridhuset. Men har nu sett att många använder dessa sk Fleecebandage (finns på www.hooks.se).
Så, ger dessa lika bra stöd som de klassiska benlindorna gör? Eftersom de kallas bandage gör det mig tveksam?

Skillnaden mellan benlindor och fleecebandage är att benlindorna är elastiska medans fleecelindorna inte är det.

Fleecelindorna föredrar jag att använda som stallbandage och då hellre ha vanliga elastiska lindor med paddar under, då de sistnämnda är mycket lättare att linda stadigt och bra medans fleecebandagen tycker jag är svåra att rulla på rätt, har tendens att glida ner och är direkt otympliga i vissa fall.

Jo, precis. Det var därför jag tänkte att det var lite konstigt att vissa använder fleecebandagen som benlindor.
Jag menar, ger de verkligen något stöd?? :confused:

Varför inte prova själv och känn skillnaden direkt?

Rulla upp en elastisk linda med padd runt ena ankeln och en fleecelinda runt andra ankeln. Skillnad blir det, men vilken ger exakt passande stöd är frågan? Fleece ligger som man lindat dom, är dom riktigt stela så släpper de inte efter en endaste centimeter. Otympligt om du frågar mig, då jag ibland gillar att linda de elastiska lindorna så att de ger skydd och stöd för kotorna också, gör jag om samma veva med fleecelindorna så får jag nog inte ens ut hästen ur boxen :crazy:

Någon mer som vill prova på sig själv och komma med synpunkter?

elastiska lindor ska man ha padd under, de ger stöd under ridning, träning osv. Fleece- eller yllelindor är egentligen bandage, de är värmande men inte stödjande. Visst kan du ha dem när du rider då de är värmande och skyddar något mot slag, men stöd ger dem inte. Sen behöver du inte ha padd under fleecelindor. Antar att många tycker det är bekvämt med fleecelindor och lindar för att det ser snyggt ut.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 399
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 337
Senast: Lycan
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn: 4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 765
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 724
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka