Flera föl dödade av vargar

Finns det varg i området ser man till att ha vargsäkra stängsel, vad är svårt att förstå?
I princip håller jag med!

Men med tanke på kvaliteten på många befintliga häststängsel, så är det både en kunskapsmässigt (hur bygga stängsel), och ekonomisk (det är dyrt med kvalitativa stängsel) uppförsbacke innan de flesta/alla häststängsel har uppgraderats till rovdjursavvisande.

Nu har vi vargrevir nästan överallt i hela landet, utom i renbetesområdet, så mycket stängsel är det...
 
Inte om man frågar alla vargentusiaster 😜
Har varit bekräftade vargattacker på häst i både Tyskland och Danmark.
För egen del är jag inte orolig. Jag kan bygga hagar säkra mot rovdjur och kan ha djur som skyddar andra djur mot rovdjur.
Mer risk att allemansrätten ligger pyrt till för min syn på vad som är rovdjursavvisande är betydligt mer än vad länsstyrelsen rekommenderar.
 
Har för tillfället en eller flera strövargar som visat sig i Mölndal, Partille och Kungsbacka som är ganska oskygga men känner än inget behov av rovdjursavvisande till hästarna då det vimlar av rådjur än så länge.
 
I princip håller jag med!

Men med tanke på kvaliteten på många befintliga häststängsel, så är det både en kunskapsmässigt (hur bygga stängsel), och ekonomisk (det är dyrt med kvalitativa stängsel) uppförsbacke innan de flesta/alla häststängsel har uppgraderats till rovdjursavvisande.

Nu har vi vargrevir nästan överallt i hela landet, utom i renbetesområdet, så mycket stängsel är det...
Visst är det ett stort projekt men folk verkar lite ovilliga att ens börja trots att de går och oroar sig. Det finns ändå hjälp och råd att få, både ekonomiskt och praktiskt i flera län.
 
Visst är det ett stort projekt men folk verkar lite ovilliga att ens börja trots att de går och oroar sig. Det finns ändå hjälp och råd att få, både ekonomiskt och praktiskt i flera län.
Nej, man kan inte få bidrag till rovdjursavvisande stängsel för häst.

Det är endast för får och get, som det i dagsläget går att söka bidrag, alltså inte heller för nöt.

Hjälp i form av rådgivning finns tillgängligt, via både Länsstyrelserna och Viltskadecenter.
 
Nej, man kan inte få bidrag till rovdjursavvisande stängsel för häst.

Det är endast för får och get, som det i dagsläget går att söka bidrag, alltså inte heller för nöt.

Hjälp i form av rådgivning finns tillgängligt, via både Länsstyrelserna och Viltskadecenter.
Ah, sådärja, det visste jag inte! Tack för info. Jag antar att de anser risken för anfall vara för liten.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två shetlandsponnyer har dött efter att ha blivit attackerade av varg norr om Norrtälje i Stockholms län under onsdagen, skriver...
Svar
0
· Visningar
104
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under gårdagen blev två ponnyer dödade när de attackerades av varg norr om Norrtälje i Stockholms län.
Svar
0
· Visningar
123
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I början på april dödades två minishetlandsponnyer av varg i en hage i Edsbro i Norrtälje kommun i Stockholms län. Efter angreppet har...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I början av september dödades Ursula von der Leyens ponny av ett rovdjur i området runt Hannover i norra Tyskland. Enligt Agrarheute...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp