Flera ridproblem, sitta ner mm *långt

Mussea

Trådstartare
Hej!

Jag har efter flera år på ridskola, samt egen ponny, fortfarande vissa problem i min ridning. Rider dressyr & hoppspecial (den senare för att komma över min hopprädsla)

I dressyren rider jag oftast en pigg äldre angloarab, där galoppen är hans bästa gångart, och det räcker med att tänka in gonom i galopp :love:
på honom kan jag även sitta ner någorlunda, och han bryter inte av.

Ibland rider jag andra och då syns mina problem tydligt. Om inte galoppen kommer direkt vid fattningen, utan traven ökar, så börjar jag studsa massor. Saktar då av, gör en ny fattning, med samma resultat. Igår kväll fick det bli ett antal försök innan jag lyckades. Lite frustrerande efter alla år... :crazy:
Det som händer är att jag studsar /börjar rida lätt & därmed talar om att vi ska fortsätta trava. Jag kan även omedvetet börja gunga med överkroppen för att "skicka iväg" hästen. Har även svårt att sitta ner i traven.

Mitt nästa problem är att jag har svårt att få fram segare hästar, de som inte har någon "egen motor". Jag blir helt slut :eek: Och då cyklar jag iallafall flera mil i veckan..., så ngt fel är det ju.
På vissa är det riktigt illa, de tjurar ihop fullständigt & ställer sig som en ostbåge (inte bara med mig) och bryr sig inte om skänklen. Hur får man fram en sådan häst? Jag vill kunna rida fram den och inte fram pga spö/sporrar.

Jag har en äldre D-ponny som nu är under rehablitering från fång (promenader) och det kommer dröja innan vi kan börja skritta. Han har tidigare gått som fälttävlan /hopp /dressyr med bra resultat med tidigare ägare. En bra läromästare för mig, men pga en förslitning i ena hasen så red vi mest lugnare skogspromenader. Förslitningen märks inte av, men jag har varit rädd att anstränga honom. Vet dock att det är bra om musklerna byggs upp runtom, så blir han bra igen kommer vi även träna lite i paddocken. På honom räckte det med att säga galopp i fattningen, men vi galopperade mest korta sträckor i skogen, och där står jag upp, så där vet jag inte hur jag rider egentligen... :angel:

Jag har helskodda byxor för att få bättre fäste, finns det fler tips?
Träna mag /bålstyrka kanske?, för den är nog inte den bästa. Sitter på en balansboll ibland men vippar så fort jag ej har ngt stöd
Min tränare säger att jag ska sitta som om jag hade klister i baken, och jag försöker verkligen, men bara studsar så någonstans spänner jag mig, trots jag försöker slappna av och andas lugnt.

Efter dressyrpassen med Oskar så är man så glad, och tycker att det äntligen börjar lossna. Han kan ibland bli ngt het, men går ofta i form och det känns som om vi gör övningarna någorlunda bra, det känns yes äntligen liksom!! :bump:

Sen har jag en annan häst och det går inte alls, och då känner man sig helkass och undrar vad man har där att göra. Faktum är ju att i dressyren är det ju faktiskt Oskar som kan och inte jag... Jag vill verkligen lära mig att rida

Tacksam för alla tips!

Mvh Mussea /hopplöst fall?
 
Sv: Flera ridproblem, sitta ner mm *långt

Ta några longerlektioner på lämplig häst. Du behöver inte tänka på något annat än kroppen och att komma ner i sadeln och du har en ridlärare som står och tittar på dig hela tiden och kan korrigera dig vid minsta lilla. Det brukar göra susen för de flesta med de här problemen.

Fundera också på hur stel du är i kroppen, du cyklar flera mil i veckan skriver du men hur ofta stretchar du? Att lära sig ett stretchprogram ordentligt under ledningen av nån kunnig för att inte stretcha fel och skada sig kan göra underverk om man är konsekvent och gör det varje dag. På kvällen brukar jag tycka det är en skön avslutning med stretching innan jag ska lägga mig kroppen blir härligt avslappnad. Sen kan du också försöka stretcha lite före ridningen de gånger du har möjlighet, för att komma ner i sadeln kan det t.ex. vara mycket bra att stretcha höftböjaren. Att regelbundet gå på massage kan också hjälpa till för att lösa upp eventuella spänningar i kroppen som ev. kan förhindra dig att få en bra sits.
 
Sv: Flera ridproblem, sitta ner mm *långt

Tack för svar!

Just nu är det svårt med longering då det dröjer innan min ponny blir så pass bra, men jag ska absolut komma ihåg ditt råd.

När det gäller stretching slog du nog huvudet på spiken, jag är stel som en planka :eek: Överallt...
Jag har liksom mest tänkt ridning som att det är viktigt med att försöka "hitta känslan", kondition, och viss styrka, tex i mag & bål. Jag brister dock i alla 3, trots min cykling. Har faktiskt inte tänkt på stretching alls. Förr i tiden tränade jag lite på gymmet och då stretchade vi efter. Jag kanske kan göra några sådana övningar?
Är det några man absolut ska undvika för att inte skada sig?

Jag har ofta värk i nacken och har fått ett program av sjukgymnastiken, dels stretching av nacke & skuldror men även övningar med hantlar för att bygga upp muskler där. Massage hade varit bra, men jag har svårt att gå ifrån jobbet på dagarna. Har löst det iallafall tillfälligt att jag har en massage-nackkudde på min kontorsstol, och jag tycker det har hjälpt lite mot värken.

Min plan blir nu då att börja med lite lättare strechövningar, träna lite med hantlar, samt de jobbiga sitsupen så kanske det blir en smidigare Mussea till slut :) & förhoppningsvis får min ridning då en skjuts framåt.
 
Sv: Flera ridproblem, sitta ner mm *långt

Att lära sig sitta i trav tycker jag handlar mycket om att lära sig följa hästen. Inte direkt slappna av utan låta höfterna följa hästens ryggrörelser, du måste röra dig själv i hästens takt så att säga. Om du longerar hästen med sadel på ser du tydligt hur sadeln rör sig, fundera över hur du själv måste röra dig för att följa med. Ett knep är också att börja i långsam trav för att sakta hitta fram till den korrekta traven. Viktigt är också att man faktiskt släpper ner benen, de ska vara tunga och hänga längs sidan och tyngden i dina ben ska göra att hälen sjunker när tån vilar i stigbygeln, hälen ska inte trampas ner utan ramla ner.
 
Sv: Flera ridproblem, sitta ner mm *långt

När det gäller stretching slog du nog huvudet på spiken, jag är stel som en planka :eek: Överallt...
Jag har liksom mest tänkt ridning som att det är viktigt med att försöka "hitta känslan", kondition, och viss styrka, tex i mag & bål. Jag brister dock i alla 3, trots min cykling. Har faktiskt inte tänkt på stretching alls. Förr i tiden tränade jag lite på gymmet och då stretchade vi efter. Jag kanske kan göra några sådana övningar?
Är det några man absolut ska undvika för att inte skada sig?

Det gäller snarare att göra stretchövningar korrekt än att undvika något. Det är när man gör övningar på ett felaktigt sätt som man riskerar att skada sig. Om du inte har någon som kan visa dig så köp en bok om att stretcha med olika övningar eller för all del googla så hittar du en del sidor där det visas stretchövningar. De du har lärt dig på gymmet är ju bra då har du väl lärt dig att göra dem korrekt.

Kan du inte ta några longerlektioner på nån av ridskolans hästar om det inte går med din ponny nu? Eller rider du inte hopp- och dressyrspecial på ridskola nu missuppfattade jag dig där?

Hitta en massör som har öppet på helger eller nån kväll i veckan, det brukar finnas i de flesta städer om du inte bor på nåt jättelitet ställe då kanske det är svårt.
 
Sv: Flera ridproblem, sitta ner mm *långt

Sådant här är helt omöjligt att svara på utan att se film och bilder, ta hjälp av en bra tränare!

MEN ska ge dig ett tips, lägg upp stigbyglarna framför sadeln och rid utan stigbyglar i alla gångarter MYCKET. Jag studsade som sjutton innan min dressyrtränare tvingade mig att genomlida denna behandling varenda träningspass på en gammal travare dessutom (skumpigt! ) men då lär du definitivt komma ner i sadeln!
 
Sv: Flera ridproblem, sitta ner mm *långt

Jag har också haft enorma problem med att sitta ner min hästs enorma trav, fick hjälp nyss här på Buke, gå in på denna länk så får du några bra tips; http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1158318 :) vet inte vilken nivå du är på, men att göra t.ex. skänkelvikningar gör nedsittningen mycket lättare :) sitt i sadelns djupaste del, sitt rak på hästen på sittbenen, spänn dig inte, följ med i höfterna, ha bra bålstabilitet, "stå" inte i stigbyglarna. Det är inte lätt, jag vet, men det kommer. :)
Jag har också samma problem som du, att fatta galopp från trav. Jag gör det felet att just när hästen ska fatta galopp, "slänger" jag fram tyglarna åt den i mitt försök att mana fram den, vilket lämnar hästen helt utan stöd framifrån, och den fattar inte galopp utan går över i slängtrav. Jag brukar försöka räta upp mig, göra en halvhalt med yttertygel och flytta fram innerskänkel, och försöka hålla i tyglarna. Detta är vad jag jobbar med. :crazy: Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 415
Senast: Fiorano
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 258
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 976
Senast: mily
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp