Flerfärgade pudlar?

De enda negativa upplevelserna jag haft runtomkring pudlar är två mellanhannar som pissat inomhus - men båda kom från stora kennlar där jag har en vaaag aning om att det inte varit så noga. :angel: Annars har alla varit jättefina och kul och lättsamma. Pälsvården har jag hjälpt till med då och då och den var också rätt enkel (de har alla hållits typ sportklippta.).

Vihar haft många pudlar inom familjen och nära vänner. :) Främst dvärg och mellan.
 
En till sak värd att tänka på är att många verkar vara väldigt(!) kräsna med mat. Sådär till den grad att hundägarna oroar sig för att hundarna ska bli på tok för magra då det inte går att få i dem något alls oavsett vad de hittar på.

Jag är helt övertygad om att en bra pudel är fantastisk, rolig och trevlig att leva med, men kolla upp uppfödarna noga. Det finns massor av statistik på hunddata och avelsdata.
För att citera en kollega med pudlar. Pudlar är inte kräsna, de har ont i magen.

Skulle säga att det ofta ligger gastritproblem i botten.
 
En till sak värd att tänka på är att många verkar vara väldigt(!) kräsna med mat. Sådär till den grad att hundägarna oroar sig för att hundarna ska bli på tok för magra då det inte går att få i dem något alls oavsett vad de hittar på.

Jag är helt övertygad om att en bra pudel är fantastisk, rolig och trevlig att leva med, men kolla upp uppfödarna noga. Det finns massor av statistik på hunddata och avelsdata.
Det är vanligt med kroniska magtarmproblem och ett av de vanligaste symtomen är just dålig aptit.
 
En av de absolut häftigaste hundarna jag vet är en mellanpudel! 😁 Har gjort mh som är betydligt bättre än många brukshundars och är bara så jävla fräsig och träningsglad. Tyvärr HD på den 💔
Ja det är ju tyvärr ett problem hos mellanpudlarna, att dom är ganska drabbade av HD.
Skulle kunna tänka mig pudel om jag visste att jag fick en frisk och glad utan rädslor! Har också sett några på tävling i olika hundsporter och de ser onekligen roliga ut.
 
Det här med öronplock har väl hur man gör det att göra? Innan jag lärde mig hur man faktiskt gör på min löwchen så gjorde det ont. Efter att jag lärt det så låg hon och myste/somnade när jag höll på. Verkade faktiskt tycka att det var skönt.
 
Det gör jäkligt ont och är ju inte direkt nödvändigt. Den mellanpudel-uppfödare, tillika veterinär, som jag känner skulle aldrig rycka öronhåren på sina pudlar.

Inga av pudlarna i min närmaste närhet har haft problem med öronen, de har inte plockats såvitt jag vet.
Det kanske är något man gjorde tidigare. När jag funderade på hundras inför nuvarande hund (som blev golden) lånade jag en bok om pudlar på biblioteket och i den stod det om att rycka öronen. Minns inte detaljer, det kanske inte behövs på alla pudlar? Minns inte heller hur gammal boken var.
 
Det kanske är något man gjorde tidigare. När jag funderade på hundras inför nuvarande hund (som blev golden) lånade jag en bok om pudlar på biblioteket och i den stod det om att rycka öronen. Minns inte detaljer, det kanske inte behövs på alla pudlar? Minns inte heller hur gammal boken var.
Jag tror det är rätt individuellt både om, och hur ofta ifall det behövs.
 
En instruktör jag varit hos föder upp black and tan-pudlar. Jag har intrycket av att hon är noga med mentalitet och allting annat, men är verkligen inte insatt mer än så.
 
Som redan påpekats är flerfärgade pudlar (black and tan och harlekin) godkända i en del länder, bland annat här i Schweiz. Här är det även obligatoriskt med mentaltest för att bli godkänd för avel, så viss koll på mentaliteten iaf. De flerfärgade är ju dock klart ovanligare än enfärgade och ganska svåra att få tag på.

Angående pälsvård så behöver jag i stort sett inte borsta min storpudel alls om jag klipper var 6:e vecka. Men jag brukar klippa i ansiktet en gång emellan (för att hålla pälsen kort runt ögon och mun).

Det där med att man måste rycka päls i öronen tror jag är lite ’old school’, min veterinär rekommenderar tex att klippa istället.
 
En vän till mej, visade mej bilder på flerfärgade pudlar för ett tag sedan.
Givetvis blev jag nyfiken.... Är dessa "godkända"? går dom ställa ut överhuvudtaget?
Avlas det hej vilt på färg, eller är det mentala viktigt?
Förresten, jag kan inget om pudlar! Lär mej allt ni vet om rasen, Är dom alltid skotträdda/berörda?
Vad ska man tänka på , om man vill köpa en pudel? (icke aktuellt, men ändå.... )
Hälsoprogram?
Skillnad mellan storlekarna? förutom höjd över havet förstås.
Hur ofta ska dom klippas?
Tål dom kyla/värme?

Lär mej allt om pudelkunskap!!!!

* Jenny *
Såvitt jag minns så har både Danmark och Tyskland gjort de flerfärgade till en egen ras.
 
Såvitt jag minns så har både Danmark och Tyskland gjort de flerfärgade till en egen ras.
Frankrike har ju valt den vägen eftersom de (ännu så länge?) inte vill godkänna flerfärgade pudlar. Jag vet inte hur det är i Danmark nu (de var godkända där tidigare). I Tyskland är de däremot godkända som pudlar sen typ 15-20 år eller så. Men de är ju bara godkända nationellt i de länder som godkänner dem, eftersom Frankrike är ansvariga för den internationella standarden.
 
Frankrike har ju valt den vägen eftersom de (ännu så länge?) inte vill godkänna flerfärgade pudlar. Jag vet inte hur det är i Danmark nu (de var godkända där tidigare). I Tyskland är de däremot godkända som pudlar sen typ 15-20 år eller så. Men de är ju bara godkända nationellt i de länder som godkänner dem, eftersom Frankrike är ansvariga för den internationella standarden.
Godkända som pudlar är de och du får regga dem och deras avkommor i länder som följer FCI- däremot är det enligt rasstandard som bestäms i rasens hemland ett diskvalificerande fel på utställning.
 
Det kanske är något man gjorde tidigare. När jag funderade på hundras inför nuvarande hund (som blev golden) lånade jag en bok om pudlar på biblioteket och i den stod det om att rycka öronen. Minns inte detaljer, det kanske inte behövs på alla pudlar? Minns inte heller hur gammal boken var.

Jo, förr ryckte man päls ur öronen på flera raser. Numera rekommenderas det inte (iaf inte av hudveterinärer). Behöver pälsen tunnas ut görs det med en trubbig sax.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Dejtingtråden del 37
  • Min ekonomi

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp