Flexikoppel - rep eller band?

Tigertofflan

Trådstartare
Utan att ta någon ytterligare flexikoppelsdiskussion;

Varför väljer man det ena framför det andra? Har ett repflexi nu som jag är nöjd med. Finns det några fördelar och nackdelar med respektive? Väger bandet mer än vad repet gör? Någon av dem som är lättare att dra ut?

Tusen tack för svar!

Sv: Flexikoppel - rep eller band?

Jag fick brännskador på benen när en bekants hund drog iväg med repflexi. Har ett med band. :)

Jag ska använda det till en katt, men tänkte att hundfolk har mer koll på flexikoppel överlag. Viktigast är mest att det är lätt att dra ut, och rullar in fort. Är band- och repflexina lika i de avseendena?

Jag ska använda det till en katt, men tänkte att hundfolk har mer koll på flexikoppel överlag. Viktigast är mest att det är lätt att dra ut, och rullar in fort. Är band- och repflexina lika i de avseendena?

Jaha, nja då hade jag nog använt rep till katt. :)

Vi har valt bandflexit då vi anser är det är mer hållbart än rep. Rep har faktiskt nötts ut och gått av för oss, och det var riktigt Flexi och ingen skitkopia. Bandet har hållt i flera flera år nu.

Av samma anledning? Upplever ni båda att rep- och bandflexina är lika lätta att dra ut och/eller väger lika mycket när de är utdragna?

Gah, jag behöver hitta en bra djuraffär så jag kan pilla!

Band flexi väger lite mer det tycker jag men det är ingen vikt som påverkar särskilt egentligen.
Har bandflexi även till taxen och där är det ju ingen vikt att tala om, det är endast på schäferns bandflexi man märker nån skillnad i vikt men det är som sagt inte mycket. Jag ser tvärtom bara fördelar med själva kraftigheten i bandet. Det känns hela kopplet mer rejält än med lina. :-)
Lika lätta att dra ut tycker jag absolut att de är, kanske aningen aningen lättare med lina men inte mycket inte.

Viktigt är väl att träna hunden att koppeldosan kan komma farande och med band är den som sagt lite tyngre när den väl kommer ;-)

Senast ändrad av en moderator:

Repflexit är lättare att dra ut upplever jag. Dock har jag dåliga erfarenheter just av rep då vi haft åtminstone två sådana som gått av när hundarna dragit iväg (tänk rådjur framför näsan). Sen vi övergick till band har ingen av hundarna lyckats slita av det. Gamla hunden slet till och med av ett kortkoppel i läder, så han var väldigt duktig på att komma lös om han ville (25 kg kraftpaket).

+ Roxer, nu var det ju katt TS skulleha kopplet till därav mitt svar längre upp. :)

Håller med dig och skulle välja rep till en katt. Tror till och med att Flexi har ett speciellt kattflexi.
Har ett repflexi till min hund och skulle jag välja igen, skulle jag valt ett bandflexi, visste inte att det fanns på den tiden jag köpte det. Efter att ha gjort några snygga ärr på vänner och bekanta och för att hon snurrar in andra hundar i det ibland, så hade jag haft en hel del bättre karma om jag hade haft ett bandflexi...

Ja, sant, men jag valde ändå att dela med mig av mina erfarenheter av repflexi. Ett tunt repflexi och en tung katt kan nog ge samma resultat som med hundarna.

Zenith: Man kan bränna sig rätt rejält på bandflexit också... :crazy:

Oavsett till hund eller katt hade jag tagit det som ska hålla för lite mer tyngd än vad som står på och vad min hund väger. Tex vår tax väger 9 kg, det finns flexi upp till 12 kg i vikt men vi har valt upp till 20 kg tror jag det är.

Jag kör med minsta möjliga, de flesta hundar jag haft flexi till är sådana som inte behövt koppel annat än för syns skull, dvs de kunde lika gärna varit lösa.

mycket kan hända oavsett vilken pli man har på hunden, visst vad som kan hända annars oxå men när det gäller flexi tar jag helst mer kraftfulla än svagare. :-)

Vet att det finns ett speciellt kattflexi, men jag vill ha ett riktigt 7meters. :)

Tack för alla svar! Blir nog till att pilla i djuraffären ändå, blir bandflexi om de inte är för tunga.

du får be nån om hjälp i affären, sätt på halsband och gå runt så känner du tyngden i bandet helt ute ;-)

Jag har flexikoppel med rep till min katt och den tycker jag är väldigt bra. Har aldrig provat med band någongång, varken till katt eller hund så skillnaden kan jag inte säga något om.

Kan tipsa om att ta en med ordentlig replängd. Jag tror att min har ca 7 meter på snöret och det behövs. Det står Flexi comfort long 1 på min och handtaget är rött, om färgen har något med modellen att göra tänkte jag då. Jag är supernöjd med min!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 782
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 754
Senast: tanten
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 678
Senast: ildiko
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 850
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka