Bukefalos 28 år!

Flicka nersprungen av häst – framför vännerna

En dödsolycka inträffade på söndagskvällen vid Bollerups Naturbruksgymnasium utanför Tomelilla.
Flickan blev nersprungen av sin häst. Två vänner till flickan blev vittnen till dödsolyckan.
– Hon var en jättefin person, säger eleven Sandra Marovic, 18.
 
Håller med. Så himla dumt formlerat. Hade varit 100 gånger bättre om han sagt att det var en tragisk olycka och att de ska se över sina rutiner för att försöka undvika att det händer igen.



Så otroligt tragiskt. Jag accepterar dock inte riktigt kommentarer som "sånt här händer och det var bara otur. Det hade kunnat hända vem som helst". Jag förstår att man säger så för att inte lägga skuld på flickan, men samtidigt blir det som en axelryckning åt säkerhetsrutiner och olycksförebyggande arbete. Även om hästar är stora och tunga så ska ingen behöva dö för att de valt att ha hästar som hobby och/eller levebröd. Det handlar inte om att skuldbelägga individer, utan att hästsektorn kollektivt verkligen försöker främja så säker hästhantering som möjligt i varje given situation. Även om det hände utanför skoltid så tycker i alla fall jag att det är särskilt problematiskt att det händer en sådan här olycka på ett naturbruksgymnasium. Hade jag varit rektorn så hade jag suttit i krismöte efter krismöte idag och försökt syna varenda detalj i hästhanteringen för att göra den säkrare, både på och utanför skoltid (förhoppningsvis är det också det rektorn gör idag).
 
De är hemskt de som hände, och de får mig att tänka till både en och två gånger och faktiskt skärpa till mig när jag hanterar hästarna trots att jag tycker jag har bra säkerhetstänk. Även mina super snälla hästar kan också bli rädda eller skärrade av saker som gör att de vill fly. Och har man fler i samma hage är de ju alltid en större risk enligt min mening.
Lider med flickans familj och vänner 😭
 
Fruktansvärd tragedi alla tankar till hennes vänner och anhöriga. Går aldrig helt att jobba bort olyckor eller att hästar blir skrämda. Själv använder jag alltid hjälm i all hantering av hästar men det är ju ingen garanti för att jag inte kan råka ut för något. Fick en tankeställare när en häst jag ledde från hagen, som är normalt världens snällaste och lugnaste, blev skrämd när det kom en motorcykel bakifrån och hästen vände sig om och drog omkull mig på asfalt. Var ingen vanlig motorcykel utan en HD som lät mycket värre än en vanlig. Han som körde motorcykeln ska all heder i det läget för han stannade och stängde av motorn tills hästen hade lugnat ner sig. Men sen dess är det alltid hjälm på oavsett om jag är i boxen, hagen, leder en häst, tömkör eller sitter på. Har bara en hjärna och skalle helt enkelt och den behåller jag gärna intakt om jag kan förhindra att något händer.
 
Senast ändrad:
Så väldigt sorgligt :cry:
Det är ungefär tjugo år sen jag blev omkullsprungen och trampad på av en medryttarhäst i hagen, men jag minns fortfarande paniken när jag insåg vad som var på väg att hända. Ingen hjälm hade jag (dumt! jag lärde min läxa där!) men jag hade tur och hästhovarna missade mitt huvud...
 
Otroligt sorgligt!
Även på vårt gymnasium hände en väldigt allvarlig olycka som mycket väl kunnat sluta med dödsfall, och nej, man kan faktiskt inte förutse/förebygga alla eventuella risker. Det går liksom inte. Ibland händer olyckor både med hästar och med mekaniska ting som en inte hade kunnat förhindra ens med risktänkande in absurdum.
 
Man lär sig av sina mistag. Man ska vara tacksam när misstagen blir små.

Jag blev knockad av en häst som hastigt vände på huvudet över mig. Ganachen träffade mig och fällde mig till marken. Ändrade mina rutiner efter det. Hade inte tänktmig för tillräckligt. Det är också anledningen till att jag sedan ledde de yngsta och starkaste hästarna med kedja.
Heder åt de stall och anläggningar som lär ut säkrhet i all hantering.
 
En tragedi för flickan, för vännerna ch för de anhöriga. ☹ Hörde i någon intervju igår med rektorn att de kommer att gå igenom händelsen även fast den hände utanför skoltid och det inte var en skolhäst och att de kommer att gå igenom säkerhetsrutiner. Sen förstår jag verkligen om de mer i det akuta läget behöver ta hand om den sorg som finns hos flickans skolkamrater och säkerligen för de två som var med vid händelsen och försökte rädda flickans liv.

Jag har varit med om olyckor där hästar som normalt sett varit lugna blivit skrämda av något oväntat eller ovanligt. Så allt kan hända och vi som håller på med hästar och är vuxna måste tänka på att vi är förebilder för de yngre som håller på med hästar. Det är vi som måste föregå med goda exempel och ingripa om någon hanterar en häst på ett olämpligt sätt och det är vi som måste lära ut gott hästmannaskap och säkerhetstänk. Nu tänker jag inte på olyckan speciellt utan alltid när vi hanterar våra hästar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En tragisk dödsolycka inträffade på söndagskvällen vid Bollerups Naturbruksgymnasium utanför Tomelilla efter att en flicka blivit...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter n 17-årig elev på Bollerup Naturbruksgymnasium har avlidit efter att ha blivit nedsprungen av en häst. Dödsolyckan skedde utanför...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På söndagskvällen har det skett en dödsolycka på mark som tillhör Bollerup Naturbruksgymnasium. En elev, en 17-årig flicka, har avlidit...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dagbladet (Sverige)) I går kväll var två flickor ute och red i Kvissleby. Då gick en kamphund till attack mot en av hästarna. - Om...
Svar
0
· Visningar
521
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp