Bukefalos 28 år!

Flicka nersprungen av häst – framför vännerna

En dödsolycka inträffade på söndagskvällen vid Bollerups Naturbruksgymnasium utanför Tomelilla.
Flickan blev nersprungen av sin häst. Två vänner till flickan blev vittnen till dödsolyckan.
– Hon var en jättefin person, säger eleven Sandra Marovic, 18.
 
Var tydligen inte hennes häst utan en kompis häst hon skulle hjälpa och det var tydligen dennes hagkompis som sprang över henne enlig några på f.b som kände till det.
 
Usch, har tänkt på det där många gånger när jag t ex. lett två stora hästar samtidigt att risken finns där, men inget hänt.
Man vet aldrig när olyckan är framme, vi får va rädda om oss så gott det går och stötta de som behöver stöd.
Riktigt tragiskt detta. :(
 
Jag vet inte om den döda tjejen hade säkerhetsväst men det räddar många. Då det är snö o is är det viktigt att ha brodd så att man inte råkar halka och hamnar under hästen. Oavsett så var det en väldigt tragisk olycka. Hon dog inte ensam, hon hade vänner runt sig, om det nu är någon tröst.
 
Så otroligt tragiskt. Jag accepterar dock inte riktigt kommentarer som "sånt här händer och det var bara otur. Det hade kunnat hända vem som helst". Jag förstår att man säger så för att inte lägga skuld på flickan, men samtidigt blir det som en axelryckning åt säkerhetsrutiner och olycksförebyggande arbete. Även om hästar är stora och tunga så ska ingen behöva dö för att de valt att ha hästar som hobby och/eller levebröd. Det handlar inte om att skuldbelägga individer, utan att hästsektorn kollektivt verkligen försöker främja så säker hästhantering som möjligt i varje given situation. Även om det hände utanför skoltid så tycker i alla fall jag att det är särskilt problematiskt att det händer en sådan här olycka på ett naturbruksgymnasium. Hade jag varit rektorn så hade jag suttit i krismöte efter krismöte idag och försökt syna varenda detalj i hästhanteringen för att göra den säkrare, både på och utanför skoltid (förhoppningsvis är det också det rektorn gör idag).
 
Så otroligt tragiskt. Jag accepterar dock inte riktigt kommentarer som "sånt här händer och det var bara otur. Det hade kunnat hända vem som helst". Jag förstår att man säger så för att inte lägga skuld på flickan, men samtidigt blir det som en axelryckning åt säkerhetsrutiner och olycksförebyggande arbete. Även om hästar är stora och tunga så ska ingen behöva dö för att de valt att ha hästar som hobby och/eller levebröd. Det handlar inte om att skuldbelägga individer, utan att hästsektorn kollektivt verkligen försöker främja så säker hästhantering som möjligt i varje given situation. Även om det hände utanför skoltid så tycker i alla fall jag att det är särskilt problematiskt att det händer en sådan här olycka på ett naturbruksgymnasium. Hade jag varit rektorn så hade jag suttit i krismöte efter krismöte idag och försökt syna varenda detalj i hästhanteringen för att göra den säkrare, både på och utanför skoltid (förhoppningsvis är det också det rektorn gör idag).
Arbetsmiljöverket skulle utreda olyckan
 
Så otroligt tragiskt. Jag accepterar dock inte riktigt kommentarer som "sånt här händer och det var bara otur. Det hade kunnat hända vem som helst". Jag förstår att man säger så för att inte lägga skuld på flickan, men samtidigt blir det som en axelryckning åt säkerhetsrutiner och olycksförebyggande arbete. Även om hästar är stora och tunga så ska ingen behöva dö för att de valt att ha hästar som hobby och/eller levebröd. Det handlar inte om att skuldbelägga individer, utan att hästsektorn kollektivt verkligen försöker främja så säker hästhantering som möjligt i varje given situation. Även om det hände utanför skoltid så tycker i alla fall jag att det är särskilt problematiskt att det händer en sådan här olycka på ett naturbruksgymnasium. Hade jag varit rektorn så hade jag suttit i krismöte efter krismöte idag och försökt syna varenda detalj i hästhanteringen för att göra den säkrare, både på och utanför skoltid (förhoppningsvis är det också det rektorn gör idag).
Fast alltså. Hur mkt rutiner och säkerhet man än har så är det levande djur vi sysslar med.
Det är helt omöjligt att bli av med alla risker tyvärr.
Det finns liksom inte en säkerhetsrutin i världen som skyddar mot att en häst får panik tex.

Vad jag minns från min tid så hade Bollerup rättbra rutiner och de lär inte ha blivit sämre.
 
Så otroligt tragiskt. Jag accepterar dock inte riktigt kommentarer som "sånt här händer och det var bara otur. Det hade kunnat hända vem som helst". Jag förstår att man säger så för att inte lägga skuld på flickan, men samtidigt blir det som en axelryckning åt säkerhetsrutiner och olycksförebyggande arbete. Även om hästar är stora och tunga så ska ingen behöva dö för att de valt att ha hästar som hobby och/eller levebröd. Det handlar inte om att skuldbelägga individer, utan att hästsektorn kollektivt verkligen försöker främja så säker hästhantering som möjligt i varje given situation. Även om det hände utanför skoltid så tycker i alla fall jag att det är särskilt problematiskt att det händer en sådan här olycka på ett naturbruksgymnasium. Hade jag varit rektorn så hade jag suttit i krismöte efter krismöte idag och försökt syna varenda detalj i hästhanteringen för att göra den säkrare, både på och utanför skoltid (förhoppningsvis är det också det rektorn gör idag).
Problemet ligger i att det är djur vi hanterar och det går inte att förutsäga allt de gör. Ett exempel är att man i all hantering av hästar bör ha skor med stålhätta, men när du sätter dig på hästen så är skor med stålhätta istället en säkerhetsrisk. Hur löser man det helt praktiskt att kunna leda in hästen i ridhuset med stålhätta men hoppa upp på hästen utan stålhätta och samma sak när du ska tillbaka till stallet.
Ja du kan ha hjälm, säkerhetsväst, skor med stålhätta och broddar och ändå bli trampad till döds. Mycket går att förhindra genom ett bra säkerhetstänk men så länge vi hanterar levande djur finns det alltid ett riskmoment som inte går att förebygga.
 
Så otroligt tragiskt. Jag accepterar dock inte riktigt kommentarer som "sånt här händer och det var bara otur. Det hade kunnat hända vem som helst". Jag förstår att man säger så för att inte lägga skuld på flickan, men samtidigt blir det som en axelryckning åt säkerhetsrutiner och olycksförebyggande arbete. Även om hästar är stora och tunga så ska ingen behöva dö för att de valt att ha hästar som hobby och/eller levebröd. Det handlar inte om att skuldbelägga individer, utan att hästsektorn kollektivt verkligen försöker främja så säker hästhantering som möjligt i varje given situation. Även om det hände utanför skoltid så tycker i alla fall jag att det är särskilt problematiskt att det händer en sådan här olycka på ett naturbruksgymnasium. Hade jag varit rektorn så hade jag suttit i krismöte efter krismöte idag och försökt syna varenda detalj i hästhanteringen för att göra den säkrare, både på och utanför skoltid (förhoppningsvis är det också det rektorn gör idag).
Ibland är det också bra att se till hur livet är, saker och ting händer fort och när det gäller djur så är det sånt här som kan hända hur bra säkerhet man än har. Nu vet jag inte vad som hände henne men om hon blev nersprungen av hästen så hjälper inte mycket, det är en otrolig kraft som hästar har och som är lätt att glömma bort.

Det finns ingen hobby eller någonting i livet egentligen som är helt säker från dödsolyckor.
 
Arbetsmiljöverket skulle utreda olyckan

Det tycker jag är på sin plats.

Fast alltså. Hur mkt rutiner och säkerhet man än har så är det levande djur vi sysslar med.
Det är helt omöjligt att bli av med alla risker tyvärr.
Det finns liksom inte en säkerhetsrutin i världen som skyddar mot att en häst får panik tex.

Vad jag minns från min tid så hade Bollerup rättbra rutiner och de lär inte ha blivit sämre.

Problemet ligger i att det är djur vi hanterar och det går inte att förutsäga allt de gör. Ett exempel är att man i all hantering av hästar bör ha skor med stålhätta, men när du sätter dig på hästen så är skor med stålhätta istället en säkerhetsrisk. Hur löser man det helt praktiskt att kunna leda in hästen i ridhuset med stålhätta men hoppa upp på hästen utan stålhätta och samma sak när du ska tillbaka till stallet.
Ja du kan ha hjälm, säkerhetsväst, skor med stålhätta och broddar och ändå bli trampad till döds. Mycket går att förhindra genom ett bra säkerhetstänk men så länge vi hanterar levande djur finns det alltid ett riskmoment som inte går att förebygga.

Att man inte kan förutsäga allt betyder inte att man inte kan förebygga dödsolyckor. Det är absolut en riskfylld sport/hobby, men när ett olyckstillbud sker så anser jag att man är skyldig att analysera situationen och ifrågasätta befintliga rutiner. Var olyckan verkligen helt oundviklig? Faktum är att svaret ofta är just "nej". Sen kan en del säkerhetsåtgärder vara praktiskt omständliga och kostsamma, men jag tycker att det är allas vår skyldighet att alltid vara medvetna om och intresserade av säkerhet i vår hobby. Därför gillar jag inte uttalanden av typen "det hade ändå inte gått att förebygga", för jag tror inte att det är helt sant.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En tragisk dödsolycka inträffade på söndagskvällen vid Bollerups Naturbruksgymnasium utanför Tomelilla efter att en flicka blivit...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter n 17-årig elev på Bollerup Naturbruksgymnasium har avlidit efter att ha blivit nedsprungen av en häst. Dödsolyckan skedde utanför...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På söndagskvällen har det skett en dödsolycka på mark som tillhör Bollerup Naturbruksgymnasium. En elev, en 17-årig flicka, har avlidit...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dagbladet (Sverige)) I går kväll var två flickor ute och red i Kvissleby. Då gick en kamphund till attack mot en av hästarna. - Om...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp