Bukefalos 28 år!

Flickor anmälda av Härnösands ridklubb

Sv: Flickor anmälda av Härnösands ridklubb

Dom kommer inte lägga ett spår av krut i detta.
 
Sv: Flickor anmälda av Härnösands ridklubb

Förhoppningsvis inte. Ett ordentligt snack med barnen och föräldrarna torde göra betydliga bättre nytta utan att förstöra ungarnas framtid.
 
Sv: Flickor anmälda av Härnösands ridklubb

Ja, det hade ju säkert hjälpt! :crazy: Man kanske ska titta "bortanför talltopparna"!? Något som även ridklubben borde göra, det är föräldrarna som brister i första hand. Med det inte sagt att barnen inte ska få en ordentlig åthutning för det som de gjorde, men att polisanmäla! Vilken typ av barn är det som gör något liknande tro!? Minns liknande barn från det jag själv var liten och även när mina barn var mindre. Man bör angripa ett problem från rätt håll anser jag. Om barn i 7-8 års-åldern gör något liknande så bottnar det ju i betydligt mer.

Kicki :laugh:



:bow: Kan bara hålla med.
 
Sv: Flickor anmälda av Härnösands ridklubb

Men polisanmälan kan mkt väl vara det enda sättet att får föräldrar(el samhället) att ta tag i problemen.
PL
 
Sv: Flickor anmälda av Härnösands ridklubb

Tycker inte att socialen i detta läget heller bör kopplas in. Ett ordentligt snack med föräldrarna och ett lagom straff enligt överenskommelse räcker.



Att socialen håller i samtalet mellan barn-föräldrar-ridskola ser jag som positivt- sedan inget straff, utbildning möjligtvis.
 
Sv: Flickor anmälda av Härnösands ridklubb

Att socialen håller i samtalet mellan barn-föräldrar-ridskola ser jag som positivt- sedan inget straff, utbildning möjligtvis.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så bör absolut utbildning finnas med i bilden, både för barnen och föräldrarna. Samtalen bör ske mellan ridskolan, föräldrarna och barnen i första skedet. Men tycker ändå att någon form av reprimand bör utdelas, finns ju många sätt att göra någonting lagom kännbart, behöver ju inte vara en stor åtgärd på något vis. Utebliven veckopeng eller komma och mocka en dag till ridskolans hästar under översyn, för att "gottgöra" sina misstag!

Kicki :laugh:
 
Sv: Flickor anmälda av Härnösands ridklubb

Tycker du inte det är lite väl hårt att låta barnen få ett register redan i den åldern, och det pga att de tjuvridit?

Klart att det ska bli en uppföljare för barnen, men det finns bättre sätt tycker jag.
Varför kontaktade de inte barnens föräldrar först och främst tex?
Och försökte lösa det därigenom?
 
Sv: Flickor anmälda av Härnösands ridklubb

Om vi tänker oss att det gällde ett privat stall så kan det mkt väl vara så att man som privatperson inte vill ta konflikten med försvarande föräldra.
Kan även vara så att kontakt faktiskt tagits med föräldrarna även om det inte framgår.
När barn begår brott får det inte sopas under mattan.
PL
 
Sv: Flickor anmälda av Härnösands ridklubb

Tycker du inte det är lite väl hårt att låta barnen få ett register redan i den åldern, och det pga att de tjuvridit?

Klart att det ska bli en uppföljare för barnen, men det finns bättre sätt tycker jag.
Varför kontaktade de inte barnens föräldrar först och främst tex?
Och försökte lösa det därigenom?
Nej barn under femton kan inte bli dömda för brott o därmed inte hamna i straffregistret.
PL
 
Sv: Flickor anmälda av Härnösands ridklubb

Men ibland visar det sig tycker jag, att samhället blivit så rått att om man själv försöker ta tag i sådana saker, då slår det tillbaka på en själv.
Tokiga föräldrar som ger igen för att de anser det inte var ngt olämpligt barnen höll på med, ungar som föräldrarna skiter i som bestämmer sig för att hämnas, givetvis utan att förstå konsekvenserna av sitt handlande, de är för unga och ingen har brytt sig om att lära dem rätt och fel.

Jag hade polisanmält, i mina ögon en chans för barnen om de var på glid, socialen kommer ju kopplas in när de är minderåriga. Och har de då föräldrar som struntar i dem, då kan ju polisanmälan vara den klocka soc behöver för att ingripa. En win-win situation alltså! ;)

Och har ungarna bra föräldrar, då tar de ju genast tag i saken och ser till att ungarna inte gör sådant igen.
 
Sv: Flickor anmälda av Härnösands ridklubb

Det kan jag hålla med om att det finns en del föräldrar som vägrar se att barnen felat. Och som privatperson kan det ju uppstå knepigheter om så är fallet och föräldrarna är lite "skumma". Fast det kan det ju göra efter en polisanmälan åxå om det är folk av den kalibern. Men tycker ändå att som i det här fallet så bör samtal komma i första hand, vilket det ju iofs. kan ha gjorts fast det inte är utskrivet, och är det resultatlöst så får det ju isf. bli en polisanmälan.

Kicki :laugh:
 
Sv: Flickor anmälda av Härnösands ridklubb

De hamnar inte i straffregistret men kanske i socialregistret.

Polisanmälan går till socialtjänsten som har ett mlte med barn och vårdnadshavare och därefter gör en debömning om man ska inleda utredning. Görs det hamnar de i socialregistret.
 
Sv: Flickor anmälda av Härnösands ridklubb

Tur att vi alla är olika då...
 
Sv: Flickor anmälda av Härnösands ridklubb

ja det är då för undreligt. har varit med om en liknande sak och vist är det fel men polis-anmälning är väll ändå att ta i. Använd poliserna till något viktigare iställe för att utnytja dom. med deta säger jag inte att en sak som detta ska belönas. men är polisanmälan verkligen smartaste läsningen????
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flickor anmälda av Härnösands ridklubb

Jag tror inte att en polisanmälan har så stor önskvärd verkan, varför kontaktat man inte föräldrarna till dessa barn istället som första alternativ.
Man gnölar över att samhället uppfostrar barnen, här ger man ju ansvaret till samhället när det rätteligen borde var vårdnadshavaren som ska informeras. Om detta visat sig resultatlöst, då har jag försåelse för en anmälan men dock inte som första alternativ.

Som ridklubb uppvisar man ett ganska dåligt pedagogiskt uppförande, det är ju i mina ögon ingen bra merit.

Håller med.
Nu vet jag inte vad som gjorts innan polisanmälningen men den lär enligt mig inte få önskvärd effekt utan kan snarare skada.
Att ta kontakt först med föräldrarna och sedan i samförstånd med dem komma överens om att de ska jobba av brottet låter vettigare. T.ex. kan de hjälpa till och mocka ett tag framöver och borsta på hästarna tillsammans med någon ansvarsfull stalltjej som även kan lära dem om hästars beteende och varför/hur man ska respektera dem. Betydligt mer pedagogiskt och givande för samhället, ridklubben och tjejerna.
Nu kan det dock vara så att de redan haft kontakt med föräldrarna och de är helt ovettiga eller inte kan få hejd på det och då måste det väl till med en polisanmälan antar jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 169
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 635
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Hästnyheter Bodens ridklubb har varit avtalslösa i två år. Klubben bedriver bland annat ungdomsverksamhet, tävlingsverksamhet och verksamhet för...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSD) Före detta ordföranden i Bodens ridklubb, Leif Björklund, vill att kommunen ser över klubbens verksamhet snarast möjligt. En...
Svar
0
· Visningar
957
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp