Flughuva på natten?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare HarryBarry
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 4 272
H

HarryBarry

Låter ni era hästar gå med flughuvan på över natten?

Min går på bete och har ingen möjlighet att åka dit både morgon och kväll..

Ser de igenom även på natten tror ni?

Sv: Flughuva på natten?

Vi har alltid huvorna på dygnet runt, dom ser igenom även på natten. :p

Då kan jag sov lugnt alltså..

Blev lite kallsvettig när jag nu kom hem igen från betet och insåg att det faktiskt är första gången på 16 år som han sover ute med flughuvan på.. Skönt då behöver jag inte köra dit igen, det är ca 4 mil..

Dom behövs ju på kvällen, det är ju massor av insekter då. Så min får ha den på dygnet runt.

Dom behövs ju på kvällen, det är ju massor av insekter då. Så min får ha den på dygnet runt.

Har också det av den anledningen. Det är ju så hemskt mycket knott och små-insekter just på kvällen och tidig morgon.
Ser de verkligen så mycket sämre med flughuvan?

Pröva luvan själva:idea: den tar bort en del av ljuset men jag själv tycker nog att med bakgrunden att hästar har bättre mörkerseende än oss så ska det nog inte vara något problem. Viktigt är dock att regelbundet visitera så att luvan inte orsakar skav eller andra besvär.

Jag låter också min häst ha sin luva dygnet runt. Är ju som mest insekter under kväll/natt/morgon, och jag är bara i stallet en gång om dagen. Som sagt, kolla bara regelbundet så den inte skaver.

Jag lät den vara på över natten, men när jag kom låg den som en ihopknycklad boll mitt i hagen.. och den var hel :crazy:

Vanligt att de plockar av den själv?
Han kanske tyckte att han såg dåligt i mörkret:D

Det är vanligt att dom plockar av den själv.
Jag vet hästar som bara plockar av dom med öron, utan öron får vara kvar. Sen finns det hästar som plockar av dom mörka men ljusa får vara kvar:)
Min häst trivs bäst i hööks exem luva.

Jepp, hästarna har flughuva dygnet runt. Iofs blir det inte ens mörkt nuförtiden, ljust dygnet runt, men ändå :D

Min har på sin dygnet runt. Däremot växlar jag mellan 2 olika luvor och ibalnd grimma med flugpannband på. Han får så mycket skav, enda flugluvan han inte får skav av är bucas, men den skaver sönder pannluggen istället.

Jag har den på på både min & syrrans häst över natten, det är ju så mkt flugor då och jag har ingen direkt möjlighet att åka ut två ggr per dag bara för att ta av den lixom.

"Min" häst brukar ibland dra av sin men då är det bara att leta så hittar men den oftast i hagen, hel.
Har inte tänkt på att det beror på ngt speciellt att hon drar av den, hon kanske inte vill ha den på sig just då, hon får ju inge skav eller ngt sånt av den det kollar vi noga.

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 068
Senast: Amha
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
436
Senast: DeCloe
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka