Flughuva vid regn?

Riley

Trådstartare
Förlåt för världens mest övernojiga fråga, men hur funkar det med flughuva på hästarna när det regnar ganska rejält? Får de svårare att se eller något?

Det ösregnar här och jag är på allvar på väg att åka ut till betet mitt i natten och riva av hästen flughuvan, för att jag är rädd att det ska vara obehagligt för henne på något sätt... :p

Sv: Flughuva vid regn?

Största risken (överhängnade) är skav i underkant av huvan, där det brukar vara päls eller fleeceklätt.

Jag brukar försöka ta av den, men mest för att det verkar obekvämt att ha på en blöt luva.

Det blir skav när pälsen är blöt alltså? Men då får den åka av.

En del som kommer hit med hästar, (och de fattar att jag vill ha grimma på hela sommaren) har dessa jädra grimmor med diverse ludd.
Efter ett par dagars regn har huden under ruttnat, det blir för fuktigt och för tätt.

Tror dock inte att jag har något ludd på min huva. Men nu blev jag fan rädd ändå, hoppas det klarar sig till ikväll åtminstone, har inte möjlighet att åka ut tidigare nu...

Huden blir ju känslig när den är blöt (jämför med att gå i blöta skor), då blir det verkligen superlätt skav. Tyvärr är det svårt att häva ett skav på sommaren, eftersom flugor och annat äckel envisas med att tugga i såret. Dessutom behövs ju ofta luvan ännu mer, just för att hålla flugorna borta.

Jo, jag tänkte mer att det inte påverkades så mycket när huvan inte rör sig/är tung. Om jag har blöta skor på mig utan att gå i dem så får ju inte jag skav heller. Men ja, nu ångrar jag nu att jag inte åkte inatt ändå, hoppas det inte har blivit några sår.

Vi brukar inte ha flughuva med nät på hästarna i regn. Det känns som om vattnet kan "samlas" i hålen i nätet och göra att dom knappt ser nått.

Jag har haft luva i regn utan problem ens på skavkänsliga hästar. Dock luvor utan ludd etc och i mjukt nät.

Brukar byta så snart det slutat regna dock, mest för det känns bäst så. När jag t ex jobbat och inte kunnat det har det dock inte varit problem - mer än att luvorna lätt blir skitiga när de rullat etc efter regn.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 913
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 466
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 187
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka