Flughuvor - vilken är bäst?

svea

Trådstartare
Jag tycker egentligen bäst om de där flugpannbanden i plast som skydd för ögonen, men nu redan efter tre dagar börjar min häst se luggsliten ut där grimman har skavt.

Vi har en sån där svart slinkig flughuva, men jag tycker att tyget hamnar för nära ögonen och det fastnar för mycket skräp i dem. Den ska nu förpassas till reservbänken.

Men vad ska jag ha? Vill ha en huva med mjuka kanter och styvt nät utan vassa skarvar. Ingen nosflärp och helst inga öron. Lätt att sätta på och ta av.

Sv: Flughuvor - vilken är bäst?

Jag provade flera olika på en av stona. Hon fick skav, besvärat öga osv. Sen hitta jag en svart i sånt där stretch på granngården (märkeslös tror jag). Den drar man på så ingen kardborre, inga riktiga kanter och nätet vid ögonen är mjukt men ligger inte i ögonen för är generöst :) Den sitter bra på henne och FINALLY inga skav :D Kräver inte grimma heller och de klär inte av den. Täcker öronen och ögonen.

Hoppar på denna tråd jag oxå, vill ha en bra uva som sitter kvar som INTE har öron och det verkar stört omöjligt att hitta..

Mina hästar vill inte ha öron, då plockar de av sig dem direkt..
Jag har nu en från hööks som kostade 99kr, de har funnits i blått o brunt, mjuka och fina UTAN öron men tyvärr så är det dålig kvalite på dem, går sönder jättelätt..

Jag provade flera olika på en av stona. Hon fick skav, besvärat öga osv. Sen hitta jag en svart i sånt där stretch på granngården (märkeslös tror jag). Den drar man på så ingen kardborre, inga riktiga kanter och nätet vid ögonen är mjukt men ligger inte i ögonen för är generöst :) Den sitter bra på henne och FINALLY inga skav :D Kräver inte grimma heller och de klär inte av den. Täcker öronen och ögonen.

och gör att hästarna inget ser om det regnar för då åker tyget ner och ligger mer eller mindre klistrat runt ögonen

Jag har en liknande sån men bättre kvalitet. Nätet är styvare och sjunker inte ihop av regn samt att det är en dragkedja under så man slipper dra den över huvudet. Men för dem som inte vill ha öron så funkar den inte. Själv är jag på jakt efter en ny som den jag har för att kunna växla och tvätta!

Jag använder Hööks vita med svart luddkant på till mina. Har även ett gäng med öron från Horseware men dom åker av på en grisblink.
Jag är faktiskt nöjd med Höökshuvorna, dock drar alla mina halvblod XL i storlek.

Dragkedja vill jag inte heller ha, för krångligt för den som ska släppa ut.

Har testat många olika huvor, och i år har jag hittat en klar vinnare! Den är från Horseguard och har båda öron och nosnät, skyddar riktigt bra, sitter på plats och tål en hel del. Mina har haft sina huvor på varje dag i ca två mnd nu och de är fortfarande hela! Trots kliande mot träd osv. Dessutom är inte nätet så tät att de knapt kan se ut.

Googla HORSEGUARD SOFT INSEKTSMASK så hittar du den.

Inka; Klipp bort öronen?

Här växlar det ganska friskt mellan regn och sol, så huvan måste funka även om den blir blöt. Har inte möjlighet att åka till stallet så fort vädret växlar.

Tack för tipset, jag gillade inte den huvan men när jag googlade fick jag upp att Horseguard verkar ha en styv huva utan öron och med kardborrknäppning. Ska undersökas vidare.

Min favorit är Asorbines fly bonnet. Den har inte gett skav som min vita Hööks luva med hårt nät utan öron har kunnat göra och ahr hållit ett antal säsonger. Men, lite galpp blir det mellan huvud och häst på mina i alla fall, där det skulle kunna krypa in ohyra. Har sett det för dyra pengar, men jag har bara betalt kring 200 för mina på ett ställe... Öron är det dock på dem.

Det fick bli Globus flughuva utan öron, i styvt nät. Den såg helt OK ut, och priset gjorde att jag kunde köpa två att rotera med så att man alltid har en ren huva att sätta på. Så mjukishuvan är numera degraderad till nödreserv och hästen lär bli mycket glad, han var inte alldeles förtjust i örontutorna.

Min häst gillar globushuvan, men har fått skav på sidorna av nosryggen, där luddet på huvan har blivit stelt och tillplattat. Blir det mjukt igen om man tvättar huvan i maskin?

Det borde det väl bli, i värsta fall borde det vara lätt att kanta huva med fräsch fleece eller något?

Jopp, det funkar att sy på fleece! Provade det som sista utväg till min innan jag gav upp hårdare huvor totalt. Använde fleece som blev över när jag kapade för långa lindor :)

Min flughuvehatare har en Horseware Amigo luva med öron som går att klippa av om man inte vill ha dom. Styvt nät och inte ett skav varken förra eller denna sommaren trots att han har den dygnet runt. Han tar inte av den allt för ofta heller, de andra är inte ens på en timme och amigon tog han av ett par gånger förra sommaren och ingen *peppar peppar* denna.

Den andra har fått leva med en vit hööksluva och slinkisvariant men ska få en amigo han också:)

Jag kan förvarna den som tänker köpa Globus-huvan att de är väldigt små i storlekarna!

Köpte på granngården för 129 kr, styv så inget skaver inget mot ögonen. Kanske inte jättebra kvalite men dom håller förhoppningsvis denna sommar. Rekomenderas!

Liknande trådar

Utrustning Vet att det finns trådar om flughuvor, men postar ändå en ny då jag tycker det kommit fler varianter på flughuvor. Det finns ju...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: norrsol
·
Utrustning Måste ha en ny flughuva nu snart. Har en bucas men han tycker den är äcklig för det är så svårt att se genom den. Så letar efter en med...
Svar
13
· Visningar
1 585
Senast: Kariin__
·
Hästvård Ja inte jag alltså utan hästen :crazy:. Hästen är extremt snäll att sätta flugskydd på, det är bara att traska ut i hagen och dra på det...
Svar
10
· Visningar
1 266
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Stärka 3 åring