Flugor!! hjälp!!

vilse

Trådstartare
Vad ska jag göra?? NU när flugorna kommer så börjar min pålle slå med huvudet igen!! Jag blir knäpp!! går knappt att jobba henne.. varje gång en fluga träffar henne på mulen så slår hon..*suck* nån som har ett förlag till hur jag ska få bort detta??

Tyvärr inget superbra förslag, min gör lika och jag håller med det är helt hopplöst att få nått vettigt gjort.
På sommaren brukar jag rida tidigt på mornarna, rida iväg senast 0800 då är det som bäst. Sena kvällar är faktiskt inget bättre än på dagen. Annars brukar jag faktiskt rida med mygghuvan han har på sig i hagen på dagarna, den har jag under tränset. Ibland även sån där fladder som man kan sätta på pannbandet...och massor med myggmedel..

vet ej hur bra detta är för hästen men.. smörj lite runt om på huvuet med äppelcidervinäger...! funkar för mig..

Lite fet olja (typ matolja eller något) funkar bra för min del... De vill inte sätta sig på fettet eftersom de inte kan flyga om de får det på vingarna...
Inte så bra att ha om det är mycket sol och värme dock (iaf inte i ansikte där det exponeras för myckt ljus) eftersom de kan bränna sig då...
Funkar hur bra som helst mot blodsugare runt juver/skap också...

Gubben hade en superkänslig häst tidigare. Han var inget rolig att rida under sommaren med sitt huvudslängande mot minsta lilla fluga. Vi provade lite olika saker och för oss fungerade det bäst att ha antingen flugfransar som pannband eller en näthuva och sen ytterligare en flugfrans som vi satte längre ner ungefär som en engelsk nosgrimma. En riktigt nöjd pålle fick vi, men han såg inte riktigt klok ut och vi fnissade varje gång vi red ut. :rofl:

Har en vän med en häst som har samma problem. Slå¨r som en galning med huvudet när flygfäna kommer fram på våren. Hon har löst det så att hon har sytt en liten "munkorg" av tunt typ gardinnät, som hon fäster vid nosgrimman och som täcker hela mulområdet. Hindrar ingen andning men hindrar flugorna från att komma in i näsborrar och mun och att sätta sig på mulen. Det funkar jättebra!!!!!! Prova!!! Lycka till!! UB :bump:

Prova äppelcider-vinäger, ir myggmedel kanske..?
ha de bra.. Å lycka till :smirk:

Jag såg en häst på en hopptävling en gång, han hade ett flugpannband fastsatt i nosgrimman så att den täckte mulen. Nånting att testa kanske?

Tack för svaren! när hon går i hagen så är det inga problem, då hjälper flugmedlet. Utan är när jag rider och de kommer flygande. Ska se om jag hittar något nät att sätt runt nosen. Någon som vet hur man kan fästa det?? karborre??

Med en isländsk exemhäst har jag alldeles för många gånger vart med om dessa huvudkast. Dagar då risken för huvudkast är stor så rider jag med hans exemtäcke på(grannarna tittar- det vill jag lova!). Och sommartid rider jag i stort sett alltid med en lätt fly-weil av mocka. Och undviker rida vid tider då flugor/knott är som värst.

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Pinus
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 206
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka