Flyga med hund

Sampi

Trådstartare
Det är så att jag ska hämta en hundvalp utomlands i september. Det är första gången som jag flyger med en hund, så jag har naturligtvis saker som jag undrar över.

Vid 12 veckor är valpen, enligt uppfödarens uppgifter, cirka 26 cm i mankhöjd och 35 cm i huvudhöjd. Maxhöjden för väskan för att åka med hund i kabinen är 24 cm. Samtidigt är det viktigt att valpen ska kunna stå upp och vända sig. Hur noggranna brukar de vara med maxhöjden på väskan? Jag har hört att många kommer igenom med en sherpaväska medium som är 26,6 cm i höjd, men som går att trycka ihop lite på ena änden. Tror ni att valpen kommer att kunna åka med i kabinen? Valpen kommer vara 15-16 veckor vid leverans.

Flyget har en mellanlandning. Visst är det väl så att jag ska ta med valpen genom tullen även i det land som vi bara mellanlandar i?
 
När jag skriver hör jag att det låter som en mission impossible att få med valpen i kabinen, men samtidigt vet jag att det finns flera som har flugit med mittelvalpar. 🤔 Vi har spanat in andra färdsätt också om inte det skulle funka att flyga med valp i kabinen.
 
När jag skriver hör jag att det låter som en mission impossible att få med valpen i kabinen, men samtidigt vet jag att det finns flera som har flugit med mittelvalpar. 🤔 Vi har spanat in andra färdsätt också om inte det skulle funka att flyga med valp i kabinen.
Jag flög regelbundet med vuxen dvärgschnauzer när jag studerade utomlands samt har flugit till flera utställningar i Europa. Alltid med SAS eller Lufthansa, ingen erfarenhet av de andra bolagen. Första hunden var en hane som var 35 cm i mankhöjd och det var inga problem, vikt 7 kg. Tikarna jag har nu är mindre. Du ska inte passera tullen vid mellanlandning i alla fall inte om du flyger inom Europa.
Ena dvärgschnauzertiken jag har nu kom till mig via flygväska i kabinen från Ryssland (mellanlandning i Estland) när hon var 4 månader, vilket borde motsvara en mittelvalp i samma ålder.
 
När jag skriver hör jag att det låter som en mission impossible att få med valpen i kabinen, men samtidigt vet jag att det finns flera som har flugit med mittelvalpar. 🤔 Vi har spanat in andra färdsätt också om inte det skulle funka att flyga med valp i kabinen.
Jag har denna från Nobby, kostade strax under 300 kr:
* Länk raderad av moderatorn*

Jag tror jag har den större varianten, men det har alltid funkat då den går att liksom vika ner så den kommer under stolen framför. Kan mäta min när jag kommer hem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har denna från Nobby, kostade strax under 300 kr:

* Länk raderad av moderatorn*
Jag tror jag har den större varianten, men det har alltid funkat då den går att liksom vika ner så den kommer under stolen framför. Kan mäta min när jag kommer hem.

Gör gärna det. 🙂
 
Senast ändrad av en moderator:
Vilket bolag ska du flyga med? Jag har flugit med Norwegian och konstaterat att platsen närmast gången har mindre utrymme för handbagaget under stolen framför, misstänker att det är samma på de flesta flyg då själva metallramen går ner där från sätet. Boka alltså fönsterplats eller mittenplats, jag tar alltid fönsterplats så jag får lite mer privacy för hunden.

Jag har aldrig varit med om att de måttat väskor eller kontrollerat hundarnas utrymme i dem. Huvudsaken att det inte uppenbart är trångt eller väskan uppenbart för stor. Mjuka väskor som kan klämmas ihop så de ryms under sätet bör accepteras av de flesta (tror tom det står nåt om det, tror det var hos SAS?). En mittel lär inte vara så stor vid den åldern. Jag flög mkt med min gamla hund samt med nuvarande så länge hon var liten och uppenbart inte för stor som hon är nu.
 
Vilket bolag ska du flyga med? Jag har flugit med Norwegian och konstaterat att platsen närmast gången har mindre utrymme för handbagaget under stolen framför, misstänker att det är samma på de flesta flyg då själva metallramen går ner där från sätet. Boka alltså fönsterplats eller mittenplats, jag tar alltid fönsterplats så jag får lite mer privacy för hunden.

Jag har aldrig varit med om att de måttat väskor eller kontrollerat hundarnas utrymme i dem. Huvudsaken att det inte uppenbart är trångt eller väskan uppenbart för stor. Mjuka väskor som kan klämmas ihop så de ryms under sätet bör accepteras av de flesta (tror tom det står nåt om det, tror det var hos SAS?). En mittel lär inte vara så stor vid den åldern. Jag flög mkt med min gamla hund samt med nuvarande så länge hon var liten och uppenbart inte för stor som hon är nu.

Jag ska antingen flyga med KLM eller Air France. Jag har pratat med Air France och fick rekommendation om att ha just en flexibel väska.

Jag ska tänka på det där gällande val av plats. Verkar inte som att jag borde ha så mycket att oroa mig för gällande väskans storlek då.
 
Jag har denna från Nobby, kostade strax under 300 kr:
* Länk raderad av moderatorn*

Jag tror jag har den större varianten, men det har alltid funkat då den går att liksom vika ner så den kommer under stolen framför. Kan mäta min när jag kommer hem.

Gällande den väska som du har. Finns det något underlag i väskan som skyddar om t ex valpen skulle råka kissa? Jag läste att det var krav på det när man flyger.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det är så att jag ska hämta en hundvalp utomlands i september. Det är första gången som jag flyger med en hund, så jag har naturligtvis saker som jag undrar över.

Vid 12 veckor är valpen, enligt uppfödarens uppgifter, cirka 26 cm i mankhöjd och 35 cm i huvudhöjd. Maxhöjden för väskan för att åka med hund i kabinen är 24 cm. Samtidigt är det viktigt att valpen ska kunna stå upp och vända sig. Hur noggranna brukar de vara med maxhöjden på väskan? Jag har hört att många kommer igenom med en sherpaväska medium som är 26,6 cm i höjd, men som går att trycka ihop lite på ena änden. Tror ni att valpen kommer att kunna åka med i kabinen? Valpen kommer vara 15-16 veckor vid leverans.

Flyget har en mellanlandning. Visst är det väl så att jag ska ta med valpen genom tullen även i det land som vi bara mellanlandar i?

Nu har jag inte flugit utomlands. Men jag flög regelbundet inrikes med hund förut. Då hade jag en Sherpa M som placerades under sätet. Det gick att knöla in den utan problem. Himla stadig och bra väska!
 
Det är så att jag ska hämta en hundvalp utomlands i september. Det är första gången som jag flyger med en hund, så jag har naturligtvis saker som jag undrar över.

Vid 12 veckor är valpen, enligt uppfödarens uppgifter, cirka 26 cm i mankhöjd och 35 cm i huvudhöjd. Maxhöjden för väskan för att åka med hund i kabinen är 24 cm. Samtidigt är det viktigt att valpen ska kunna stå upp och vända sig. Hur noggranna brukar de vara med maxhöjden på väskan? Jag har hört att många kommer igenom med en sherpaväska medium som är 26,6 cm i höjd, men som går att trycka ihop lite på ena änden. Tror ni att valpen kommer att kunna åka med i kabinen? Valpen kommer vara 15-16 veckor vid leverans.

Flyget har en mellanlandning. Visst är det väl så att jag ska ta med valpen genom tullen även i det land som vi bara mellanlandar i?
Vi flög till Gran Canaria i november förra året med två Chihuahuor i varsin Sherpa väska i storlek medium. Den ena hunden är stor för att vara Chihuahua och väger 4,5 kg.

Det är viktigt att väskan är vattentät i botten!

På utresan var det ingen kontroll alls av väskor eller hundar. På hemresan så kollade dom väskan samt kontrollvägde den.

Jag föranmälda på nätet att vi skulle komma tillbaka till Sverige med datum, tid och passnummer. Iom att vi hade föranmält så var det bara att gå rakt igenom tullen. Vi behövde alltså inte gå och anmäla oss på plats på Arlanda.
 
Gällande den väska som du har. Finns det något underlag i väskan som skyddar om t ex valpen skulle råka kissa? Jag läste att det var krav på det när man flyger.
Nej men man får såklart lägga i något. Jag har en vetbed med gummi under som jag klippt till i lagom storlek. Den suger ju upp evtl kiss så att det inte sprids utanför väskan. Sen kan man för säkerhets skull lägga i ett blöjunderlag också. Dock ovanligt att valpar kissar i väskan. Sånt här underlägg:
puppy-pads-valpmatta-SWzLKn.jpg
 
Gör gärna det. 🙂
Väskan mäter L 51 cm B 24 cm H 27 cm.
Den köptes dock in 2007 så Nobby verkar ha ändrat lite i storlek. Om du köper den väskan jag länkat till skulle jag välja den storlek mindre, den motsvarar en Sherpa Bag Medium (som jag dock tycker är för dyra).

Har fått kontrollväga väska och hund någon gång vid incheckningen och en gång fick jag visa upp att hunden fick plats i väskan vid incheckningen. En gång blev det tjafs i Tyskland då incheckningspersonalen inte tyckte att hunden hade tillräckligt med plats i väskan. Efter mycket tjafs fick jag till slut gå till gaten och de lät piloten avgöra om jag fick komma med. Han verkade tycka att det hela var otroligt onödigt, slängde bara ett snabbt öga på min hund och mig och sa att jag självklart fick åka med hem. Så himla märkligt...alla andra gånger (då pratar vi kanske 30 flygresor) har det gått utan problem.
 
Nu har jag precis beställt en sherpabag medium och ett paket blöjunderlägg (det blir ju trots allt cirka 5 timmar resa och det är lång tid för en valp att hålla sig, så better safe than sorry). Nu får vi hoppas att allt går bra. 😅
 
Hur mycket tid tror ni att man behöver ha mellan varje flyg när man reser med hund? Vissa flyg går med 55 minuters mellanrum och vissa går med t ex två timmars mellanrum. Jag har läst att man bör vara där och checka in hunden i god tid innan flyget går.
 
Hur mycket tid tror ni att man behöver ha mellan varje flyg när man reser med hund? Vissa flyg går med 55 minuters mellanrum och vissa går med t ex två timmars mellanrum. Jag har läst att man bör vara där och checka in hunden i god tid innan flyget går.

Det måste du kolla med respektive bolag. De kan ha olika regler. MEn om hunden åker i kabinen bör det vara samma som att resa utan hund.
 
Hur mycket tid tror ni att man behöver ha mellan varje flyg när man reser med hund? Vissa flyg går med 55 minuters mellanrum och vissa går med t ex två timmars mellanrum. Jag har läst att man bör vara där och checka in hunden i god tid innan flyget går.
Även om du har lång tid mellan flygen så kommer du med största sannolikhet fortfarande inte kunna gå ut utomhus när du väntar på nästa flyg så jag skulle försöka ha en kortare tid mellan flygen (men samtidigt inte så kort att man riskerar missa planet så klart). När det kommer till mellanlandningar är det ju bäst att flyga med ett och samma bolag om tiden är kort mellan flygen.
 
Hur mycket tid tror ni att man behöver ha mellan varje flyg när man reser med hund? Vissa flyg går med 55 minuters mellanrum och vissa går med t ex två timmars mellanrum. Jag har läst att man bör vara där och checka in hunden i god tid innan flyget går.
Du behöver inte ha mer tid för att du har hund eftersom du vid mellanlandning bara går till din nya gate. Du kommer inte att få gå ut för att rasta hunden.
Vad gäller tid för mellanlandning är det olika mellan olika bolag samt beror på vilken flygplats. Lufthansa säger att man ska hinna på 45 minuter (om man ej har incheckat bagage) men det är väldigt knappt om det är en stor flygplats och första planet blir försenat. Försök att flyga med samma bolag så brukar inte problemen bli så stora om man missar ett flyg. Jag flög oftast via Köpenhamn och vissa gånger kunde det bli stressigt med 50 min då det ibland tog lång tid att komma av planet och sen gå genom hela terminalen till nästa gate. Nu i coronatider kan det ta ännu längre tid.
 
Intressant :) Vem kontrollerade? Flygplanspersonal eller på flygplatsen? I Sverige eller på Gran Canaria?
Vid incheckningen på Gran Canaria kollade dom alla hundar samt väskor. Fick en liten tag på väskan där det stod live animals. Dom kollade dock inga vaccinations intyg.. Våra vaccinationer var det ingen som kollade någonstans.

Just det vi lade även inkontinensskydd i väskorna och hade med oss reserv ifall vi behövde byta. Det behövdes dock aldrig men inte så kul om hunden skulle behöva ligga i sitt kiss hela resan. Man får ju se till att checka in så sent som det bara går och se till att hunden är välrastad för när du väl gått igenom säkerhetskontrollen så finns det ingenstans att rasta dom längre.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 859
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 051
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 428
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp