Flyga med katt

Zevzan

Trådstartare
Kollar över alternativet att flyga med min katt när vi ska flytta.

Någon som gjort det? Med SAS?

Dom rekommenderar en transportväska. Men sannolikheten hon kan stå är liten. Men det är en kort resa. Hur griniga är dom?

Behöver man pass och vaccinationsintyg när man åker inom Sverige?

Ge mig alla tips osv man kan behöva
 
Kollar över alternativet att flyga med min katt när vi ska flytta.

Någon som gjort det? Med SAS?

Dom rekommenderar en transportväska. Men sannolikheten hon kan stå är liten. Men det är en kort resa. Hur griniga är dom?

Behöver man pass och vaccinationsintyg när man åker inom Sverige?

Ge mig alla tips osv man kan behöva
Pass och vaccinationintyg behöver till utlandet. Du behöver heller inget pass när du flyger inom landet. Kolla med bolaget vilken typ av bur eller väska dom godkänner för inrikesflyg. Tror det kan skilja mellan utland och inrikes.
 
Pass och vaccinationintyg behöver till utlandet. Du behöver heller inget pass när du flyger inom landet. Kolla med bolaget vilken typ av bur eller väska dom godkänner för inrikesflyg. Tror det kan skilja mellan utland och inrikes.
Jag kan inte hitta särskilt regler inrikes vs utrikes.
Det blir isf sas. Dom har skrivit ut en särskilt bag som ska vara ok. Men samtidigt att katten måste kunna stå och vända sig utan problem.
Låter problematiskt
 
Jag kan inte hitta särskilt regler inrikes vs utrikes.
Det blir isf sas. Dom har skrivit ut en särskilt bag som ska vara ok. Men samtidigt att katten måste kunna stå och vända sig utan problem.
Låter problematiskt
Men i en vanlig kattbur kan dom ju stå och vända sig om.
 
Kollar över alternativet att flyga med min katt när vi ska flytta.

Någon som gjort det? Med SAS?

Dom rekommenderar en transportväska. Men sannolikheten hon kan stå är liten. Men det är en kort resa. Hur griniga är dom?

Behöver man pass och vaccinationsintyg när man åker inom Sverige?

Ge mig alla tips osv man kan behöva
Något man bör tänka på är att man måste ta ut katten ur buren när man går igenom säkerhetskontroller. Kan vara en idé att fundera på koppel så slipper man oroa sig för att ha en panikslagen katt springandes på flygplatsen.
 
Kollar över alternativet att flyga med min katt när vi ska flytta.

Någon som gjort det? Med SAS?

Dom rekommenderar en transportväska. Men sannolikheten hon kan stå är liten. Men det är en kort resa. Hur griniga är dom?

Behöver man pass och vaccinationsintyg när man åker inom Sverige?

Ge mig alla tips osv man kan behöva

Jag har flugit med katt, långt och utrikes. Jag vill minnas att flygbolaget inte ställde några särskilda krav på papper eller dokument, mer än biljett för katten. De utgick från att allt var i enlighet med inrese- och utresereglerna - och hade det inte varit det så hade det inte varit flygbolagets problem. Utöver pass/ägarintyg och vaccinationspapper hade vi även ett veterinärintyg på att katten var vid god hälsa och fit för resan, men tror som sagt inte att det krävs för inrikes.

För de flygbolag som vi kollade på fanns det måttkrav på buren eller väskan när katten skulle resa som handbagage. Kombinationen katten ska kunna röra på sig och samtidigt få plats under sätet är inte helt enkelt. Vi har en mjuk väska av "bag-typ" som funkade bra, men vi har också en kisse i det mindre formatet. Jag har också sett mindre väskor som har accepterats, men det har varit med annat flygbolag. Det brukar också finnas en viktgräns, max 8 kg tror jag.

Som @Monsterliter nämner så är katten inte kvar i buren genom säkerhetskontrollen. På alla ställen utom Sverige fick hon bäras i famnen genom bågen, på Arlanda fick hon specialbehandling och hon och väskan kollades i ett litet rum med sällskap av min partner. Vi hade inte möjlighet att koppelträna innan, men sprattelkissen höll sig lugn så det gick bra.

Själva flygningen var dock jobbig, mest för mattehjärtat som led när kissen tyckte det var otäckt och inte alls kul att starta och landa samt tråååkigt att sitta i bur i många timmar. Katten klarade sig ändå hyfsat, även om hon var trött vid ankomst, men jag hade nog banne mig behövt något lugnande.
 
Något man bör tänka på är att man måste ta ut katten ur buren när man går igenom säkerhetskontroller. Kan vara en idé att fundera på koppel så slipper man oroa sig för att ha en panikslagen katt springandes på flygplatsen.
Måste inte, men röntgenoperatören(och resten av flygplatskontrollanterna med) tackar dig om du tar ur katten ur väskan.



Tilläggas gäller Bromma, där går ok bära katten eller låta den själv gå igenom bågen. Även ta upp katten i rum om det behövs eller låter den gå genom röntgen O_o (ja, det har hänt)
 
Jag har flugit med katt, långt och utrikes. Jag vill minnas att flygbolaget inte ställde några särskilda krav på papper eller dokument, mer än biljett för katten. De utgick från att allt var i enlighet med inrese- och utresereglerna - och hade det inte varit det så hade det inte varit flygbolagets problem. Utöver pass/ägarintyg och vaccinationspapper hade vi även ett veterinärintyg på att katten var vid god hälsa och fit för resan, men tror som sagt inte att det krävs för inrikes.

För de flygbolag som vi kollade på fanns det måttkrav på buren eller väskan när katten skulle resa som handbagage. Kombinationen katten ska kunna röra på sig och samtidigt få plats under sätet är inte helt enkelt. Vi har en mjuk väska av "bag-typ" som funkade bra, men vi har också en kisse i det mindre formatet. Jag har också sett mindre väskor som har accepterats, men det har varit med annat flygbolag. Det brukar också finnas en viktgräns, max 8 kg tror jag.

Som @Monsterliter nämner så är katten inte kvar i buren genom säkerhetskontrollen. På alla ställen utom Sverige fick hon bäras i famnen genom bågen, på Arlanda fick hon specialbehandling och hon och väskan kollades i ett litet rum med sällskap av min partner. Vi hade inte möjlighet att koppelträna innan, men sprattelkissen höll sig lugn så det gick bra.

Själva flygningen var dock jobbig, mest för mattehjärtat som led när kissen tyckte det var otäckt och inte alls kul att starta och landa samt tråååkigt att sitta i bur i många timmar. Katten klarade sig ändå hyfsat, även om hon var trött vid ankomst, men jag hade nog banne mig behövt något lugnande.
Hur långt flög ni? Hur lång var flygresan, alltså?
 
Precis så.
Verkar finnas typ 1 väska som är godkänd typ..
Nej du kan ha vilken väska du vill bara måtten stämmer. Har flugit med hund 10-15 ggr genom åren med SAS, senast förra året. Mina hundar väger 6,5 och 6 kg, den första jag flög med vägde 7 kg med mankhöjd på 30-35 cm.
De flesta kollar inte ens vid incheckningen, ibland har jag behövt väga väska och bur eller visa att djuret får plats i väskan.
Du behöver ha en mjuk väska så att du kan trycka ned den lite för att den ska få plats under sätet. Skulle också starkt rekommendera att katten har sele och koppel som extra säkerhet ifall den skulle bli rädd när ni går genom säkerhetskontrollen.
Jag använder en enkel och billig väska från Nobby som heter Nylon Carrier Bag Dog & Cat och kostar 289 kr.
 
Jag har flugit med katt och använder Sleepypod Air, som min stora katt kan röra sig i utan problem samtidigt som den går in under sätet genom att klämmas ihop lite under själva flygningen. Säker sele + koppel ett måste även om hon är enkel att bära genom säkerhetskontrollen. Oroa dig inte för mycket över måtten på själva buren, det är absolut bättre att katten är med dig i kabinen än att buren är stor men katten ska in i bagageutrymmet! Den kommer ändå bara vilja kura ihop sig och gömma sig under flygningen.
 
Jag har flugit rätt många gånger med mina katter. Både inrikes och utrikes. Katterna har sovit gott under färd. Jag har haft dom i en Sherpa.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 628
Senast: cirkus
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: Sassy
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 297
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp