Flygresa, tusen frågor från en flygrädd.

läskigt! Hur vet man hur mycket man ska ge i dricks? Och till vilka? Det intryck

20% ar det vanligaste att man ger i dricks.

Och det här tankesättet är för mig ett sattyg. :rage: Ursäkta men blir skogstokig på alla med extrema handbagage som gör att inte alla får plats med sina helt enligt reglerna bagage på hyllorna. Önskar av hela mitt hjärta att flygbolagen bara satte ner foten och lämnade kvar/tvingade att checka in till dubbel kostnad de som försöker snika in mer än tillåtet.

Haller helt med! En del Amerikanska bolag gor det, tar betalt for extra handbagage.

Ja, nu tänker jag inte på extrema mängder. Men ett vanligt handbagage och sen en påse med taxfreeinköp. Ett för mycket egentligen. Eller en kabinväska man lägger på hyllan under flighten plus en mindre för sånt man behöver komma åt (under en lång resa) utan att behöva ta ner kabinväskan. Nåt sånt. Det har jag aldrig blivit stoppad över, men kanhända de är stramare nu? Jag håller iochförsig med dig då jag ofta ser folk med MASSOR av handbagage som de knappt tar sig genom mittgången med och som sen ska rymmas på hyllan eller under stolen framför. Känns mest som en säkerhetsrisk tänker jag.

PRECIS sa hade jag, en inkopt vara pa flygplatsen som jag bar i en plastpase for att jag kom direkt nar en anstalld stod och skrek att alla skulle "consolidate, EN personal item och ETT handbagage" da jag hade massor av plats stoppade jag helt enkelt ner pasen i handbagaget och stadade till det nar jag kom ombord ... men tva vaskor och inget annat gick man ombord med. Det ar inte alls sjalvklart, sarskilt nu nar manga Amerikanska bolag tar betalt for extra bagage, att man kan ga ombord med extra vaskor.
 
Jag bodde med en pilot i flera år och skulle vilja tillägga till det alla andra skrivit att de är otroligt skickliga och tränade för sin uppgift. För att ens kunna bli pilot krävs särskilda personliga egenskaper och de tränar regelbundet i simulator för att kunna hantera alla möjliga situationer.

Jag är inte flygrädd i grunden, men kan absolut säga att vetskapen om hur tränade de är gör att jag efter de åren med den sambon är totalt lugn med att flyga. De har många tusen flygtimmar och kan sin sak! :up:
Och piloterna är två! :)

Och vore det livsfarligt att flyga skulle knappt någon vilja bli pilot - eller kabinpersonal!
 
20% ar det vanligaste att man ger i dricks.



Haller helt med! En del Amerikanska bolag gor det, tar betalt for extra handbagage.



PRECIS sa hade jag, en inkopt vara pa flygplatsen som jag bar i en plastpase for att jag kom direkt nar en anstalld stod och skrek att alla skulle "consolidate, EN personal item och ETT handbagage" da jag hade massor av plats stoppade jag helt enkelt ner pasen i handbagaget och stadade till det nar jag kom ombord ... men tva vaskor och inget annat gick man ombord med. Det ar inte alls sjalvklart, sarskilt nu nar manga Amerikanska bolag tar betalt for extra bagage, att man kan ga ombord med extra vaskor.
Jag köpte en liten smidig midjeväska till dottern senast, av just den anledningen. Den kan ju knappast räknas som extra handbagage...? En liten tunn en, alltså.

Men däremot fick hon betala 2000:- i övervikt pga att resväskan vägde 800 gram för mycket! Ingen nåd där - inte ens med tanke på att hon själv väger 46 kilo...!
Tydligen har vissa flygbolag börjat väga passagerarna (på prov och inget som basuneras ut synligt) men för att höja säkerheten och balansera flygplanet bättre, om jag förstod rätt. Att dela ut extra kostnad för personens vikt lär knappast ske.
 
För flygrädda kan det faktiskt vara en fördel att det är en lång resa. Jag har en kompis som var MYCKET flygrädd och som flög till Australien, hon berättade efteråt att man orkar inte vara skräckslagen i tjugotvå timmar i sträck, efter ett par timmar "ger man upp" och sedan känns det rätt lugnt. Och det höll i sig efteråt också, nu är hon inte särskilt flygrädd längre, när hon tänker på att flyga så kommer hon mest ihåg tristessen, det var ju många fler timmar av långtråkigt än av panik.

Saker som kan göra att man känner sig tryggare, för att man vet att man har gjort allt man kunnat:
Statistiskt sett så är det säkrast längts bak i planet (om det skulle störta, vilket det statistiskt sett inte kommer att göra), så boka plats långt bak.
Titta och lyssna på säkerhetsgenomgången, läs foldern som finns vid din plats (med samma information som nyss gåtts igenom på säkerhetsgenomgången, så var inte orolig om det är svårt att höra)
Räkna antalet stolsrader från din till närmaste nödutgång framåt och närmaste nödutgång bakåt, så du vet exakt var de är i förhållande till din plats och du vet att du kan ta dig dit även om du inte kan se pga rök el dyl.
När "Fasten seat belt" skylten lyser (vid start och landning och om det blir turbulens någon gång under flygningen) se till att ha skorna på dig (om planet skulle störta/nödlanda och man behöver ta sig ut fort, så vill man inte springa i strumplästen). Däremellan, ta gärna av dig skorna och vicka på tårna och fötterna för att hålla igång blodcirkulationen, gå fram och tillbaka i gången åtminstone en gång i timmen, ha gärna stödstrumpor (blodpropp är en större risk än att planet störtar). Sitt inte stilla i en stol på flygplatsen i ett par timmar innan flighten, utan passa på att röra på dig då.

När du vet vilken flygplats du ska flyga från och till, kolla upp flygplatsernas hemsidor, de flesta har bra kartor så man kan se exakt var ingångar, säkerhetskontroll, gater finns, vilka caféer, affärer o dyl som finns, var toaletterna finns etc. Man känner sig lugnare om man redan innan vet att man tex ska ta direkt till vänster efter man kommit in osv. Känner du dig osäker på något, gå till informations-disken och fråga.

Tycker du att det känns väldigt svårt och besvärligt med själva flygplatsen så kan du boka assistans, antingen direkt när du köper biljetten eller fram till ett dygn innan du ska åka, det bokas genom det flygbolag man flyger med, då får du en snäll assistent som hjälper dig hela vägen till gaten, med att checka in väskor (om du ska ha incheckat bagage), genom säkerhetskontrollen och den personen har fullt ansvar för att hålla koll om det tex ändras vilken gate planet går ifrån osv, så du behöver inte vara orolig för att gå fel eller missa planet. En annan assistent möter upp på ankomstflygplatsen och hjälper dig hela vägen ut till taxi/flygbuss/flygtåg. Kvalitén på assistans-servicen kan dock variera väldigt mellan olika flygplatser, en det är helt fantastiska (Alicante:heart), en del är väldigt oorganiserade (Gardermoen:turd:), men man har alltid rätt att få hjälp om man behöver.
 
Jag köpte en liten smidig midjeväska till dottern senast, av just den anledningen. Den kan ju knappast räknas som extra handbagage...? En liten tunn en, alltså.

Men däremot fick hon betala 2000:- i övervikt pga att resväskan vägde 800 gram för mycket! Ingen nåd där - inte ens med tanke på att hon själv väger 46 kilo...!
Tydligen har vissa flygbolag börjat väga passagerarna (på prov och inget som basuneras ut synligt) men för att höja säkerheten och balansera flygplanet bättre, om jag förstod rätt. Att dela ut extra kostnad för personens vikt lär knappast ske.

Jag är ganska säker på att en liten tunn midjeväska inte räknas som någon form av bagage, jag har haft en sådan nu när jag gått på kryckor, just för att det blir för besvärligt att få ner ryggsäcken från ryggen och rota fram pass odyl, och inte ens Ryan har sagt något om det. Inte heller hörlurar som hänger runt halsen eller nackkudde som man har runt halsen, tror det räknas som kläder man har på sig. Man får ju ha hur mycket kläder som helst på sig, så får man inte plats med allt i handbagaget så kan man ha dubbla tröjor på sig. Man får också ha hur mycket som helst i fickorna, så ta en jacka med stooora fickor ;).
 
Men om det är en service, nåt som egentligen inte kostar? Vad ger man då? Tyckte det var krångligt när vi för några år sen var over there…
Inte minst då vi svenskar har allt mindre cash på oss - vi betalar ju typ allt med kort. Eller Swish möjligtvis. Jag tar ut lite kontanter och har på mig för såna tillfällen.

På restauranger har man ofta förenklat det lite, genom att skriva längst ner på notan hur mycket en viss procent i dricks skulle bli, så man slipper räkna ut själv. Det brukar finnas tre alternativ, så man kan ge efter hur bra man tyckte servicen och maten var.
 
Såg att du nämnde autism och ADHD.
När jag har flugit till Skottland har jag använt detta: https://hiddendisabilitiesstore.com/nl/hidden-disabilities-sunflower-swedish-pack.html

Vet inte hur det fungerar på amerikanska flygplatser men på Kastrup och i hela Storbritannien är det en klar fördel. Personalen uppmärksammar det verkligen.
Finns den på engelska? Om man ska utomlands är väl engelska bättre än svenska?
Hittar bara på irländska och svenska och sidan är på nederländska :D
 
20% ar det vanligaste att man ger i dricks.

20% ? Är det nytt ? I San Fransisco området som jag brukar resa till är 14 % ish det man betalar.
Jag är snål så brukar själva bara ge det minsta man kan ge hela tiden (vissa kortbetalningar har förinställda OLIKA dricks alternativ)
Personligen är jag emot drickssystemet, men iom att man vackert tar seden dit man åker är det bara att "gilla läget"
Däremot så har kedjor som McDonalds, Pizza Hut, Subway mfl inte dricks "krav" ...
 
@Red_Chili Jag flyger till USA typ minst en gång om året de senaste 20 åren.
Bara PMa om du har frågor, har vart i 42 delstater så sannolikt kanske varit dit du ska :p Har också flugit inrikes massor av gånger.

Jag är också flygrädd.
Min topp 3 till USA
1. SAS
2. Lufthansa
3. Alla andra europeiska bolag.

Flyger 6/7 till Seattle med Delta via Amsterdam.
 
Finns den på engelska? Om man ska utomlands är väl engelska bättre än svenska?
Hittar bara på irländska och svenska och sidan är på nederländska :D
Absolut, jag har en på engelska :D
Länkade till den första sidan jag fick upp.
Tänk på att om man beställer från UK så blit det svindyrt med moms och tullgrejor.
 
Absolut, jag har en på engelska :D
Länkade till den första sidan jag fick upp.
Tänk på att om man beställer från UK så blit det svindyrt med moms och tullgrejor.
Tror jag hittade fler alternativ genom att korta ner url-adressen och ta bort allt efter ".com" Men då kom jag nog till en amerikansk sida, blir ju lika krångligt att köpa därifrån som från UK. Iofs verkade ett band med kort kosta USD 2,50 och frakten kan inte bli så dyr så då tillkommer nog bara moms. Det är väl tullfritt upp till en viss summa.

Edit: Från Irland är det ju tull- och momsfritt! Det finns för olika funktionsnedsättningar.
https://hiddendisabilitiesstore.com/irl/catalog/category/view/s/shop/id/14/?product_list_order=name
 
Senast ändrad:
Ingen nåd där - inte ens med tanke på att hon själv väger 46 kilo...!
Tydligen har vissa flygbolag börjat väga passagerarna (på prov och inget som basuneras ut synligt)
Om jag inte missminner mig var det i Australien.
Men om det är en service, nåt som egentligen inte kostar? Vad ger man då? Tyckte det var krångligt när vi för några år sen var over there…

20% ? Är det nytt ? I San Fransisco området som jag brukar resa till är 14 % ish det man betalar.
Jag är snål så brukar själva bara ge det minsta man kan ge hela tiden (vissa kortbetalningar har förinställda OLIKA dricks alternativ)
Personligen är jag emot drickssystemet, men iom att man vackert tar seden dit man åker är det bara att "gilla läget"
Däremot så har kedjor som McDonalds, Pizza Hut, Subway mfl inte dricks "krav" ...

Det var ett tag sedan du var i San Francisco va? Sist jag var dar tippade man 20% och sa har det varit lange. Egentligen sager de att man bor tippa 15 - 20%, men om man ger 15% sa tror den som har servat en att de gjort fel ... att man ar missnojd, sa atminstone jag ger 20% sa lange jag inte ar missnojd.

Har ar en bra lank om tips.
Och det paminner mig om forsta gangen jag var till harfrissan i USA. Det ar lange sedan, pa den tiden da man betalade det mesta kontant.
Det var en "intressant" salong dar allt var svart och hon som klippte mig forklarade att hon var "Wicca" (en sorts haxa alltsa).

Jag tackade sa mycket for klippningen, forklarade hur nojd jag var och tog fram pengarna. Jag hade till och med jamna pengar. Tjejen fragade mig flera ganger hur jag gillade frisyren, vad jag gillade mest, och sa gott hon kunde forsokte fa mig att forsta att hon ville ha TIPS ... men inte fattade jag.
Nar jag antligen fattade var det for sent att skicka ett tips ... sa jag har alltid undrat om hon la nagon "spell" pa mitt har ... det skulle forklara massor. 🤔
 
Jag tror att alla större västerländska flygbolag är pålitliga. Själv skulle jag inte flyga med nåt ryskt inrikesflyg eller ens nepalestiskt. Men de större flygbolagen som du kan välja bland för din USA-resa, från Sverige/Skandinavien är helt pålitliga och inget du behöver ens fundera kring. Det är bara onödigt. Välj ett där du får en bekväm resrutt (inga 15-timmars väntetider eller sju byten av flyg...). Är du borta mindre än 45 dagar så täcker din hemförsäkring, vår hos Länsförsäkringar gör det i alla fall. Är du osäker så teckna en extra.

Vilka delstater tänker du besöka? Min dotter vistas en del i Ohio och där är man t.ex. väldigt suspekt om man går en promenad till fots. Om man vågar - där finns inga gångvägar eller knappt ens vägrenar. Hon hann bara ett par hundra meter innan hon blev stoppad och fick frågan om hon behövde hjälp? Florida är lite likadant - man promenerar inte. USA överhuvudtaget är ju inget promenadland....
 
Det finns en till sak att tanka pa vad det galler flygbolag. Du har mycket storre rattigheter och flygbolaget har atminstone vissa skyldigheter att transportera dig dit du ska om du valjer ett Europeiskt flygbolag. I USA sa har man forst nu borjat titta pa det och se till att bolagen kommer att fa vissa skyldigheter gentemot sina passagerare.

Bokar man via ett Europeiskt bolag men ett Amerikanskt bolag kor vissa bitar sa (har jag for mig) att de Europeiska reglerna galler rakt av. Sedan brukar standarden vara battre pa Europeiska bolag an pa Amerikanska ... Mat, service, och hela baletten ar vanligtvis battre pa Europeiska bolag.
 
Tack för svaren, och stort tack @Ramona som hittade statistisk också! Nu känns det faktiskt mer överkomligt.

@Milosari, ångestdämpande medicin har jag inte tänkt på, men det är såklart en jättebra idé! Finns sådant receptfritt eller ska jag prata med min läkare om det?

@Migo, det där med dricks känns läskigt! Hur vet man hur mycket man ska ge i dricks? Och till vilka? Det intryck jag fått är att man betalar dricks precis överallt hela tiden till allt och alla :cautious:

Har nu tittat lite på flygresor. Verkar finnas flera "billiga" med SAS i September/Oktober... Sedan kan det vara så att jag behöver flyga en gång inom USA också, för självklart bor inte alla jag vill träffa i samma delstat. Usch så krångligt det känns. Måste prata med de jag känner om allt det här.
Åh flyg inte SAS! De ställer in alldeles för många transatlantiska flygningar. Åtminstone till Chicago så är det så och jag skulle inte ta den risken om du är flygrädd. Ett moment som jag gärna undviker. Jag bor i USA och flyger med Delta/KLM via Amsterdam om jag får välja.
 
Jag tycker att SAS är riktigt proffsiga på sina transatlantiska flyg. De har dessutom väldigt fina och nya plan och godast mat av alla. Du kan välja innan om du vill ha exempelvis vegetarisk mat, asiatisk vegetarisk, vegansk etc. Jag specialbeställer alltid mat för då får man den först (plus att jag inte äter kött). De brukar ha bra serier och filmer på flygen också (du har en egen skärm på stolsryggen framför och väljer själv vad du vill se).
Norwegian är också bra. Jag föredrar att flyga utan byte så försöker alltid att boka direktflyg men det beror ju på var i USA du ska.
Skulle undvika de amerikanska flygbolagen från Sverige, de ska inte ha bra mat.
Har flugit inrikes i USA också utan problem.
Norwegian flyger inte längre till USA.
 
Åh flyg inte SAS! De ställer in alldeles för många transatlantiska flygningar. Åtminstone till Chicago så är det så och jag skulle inte ta den risken om du är flygrädd. Ett moment som jag gärna undviker. Jag bor i USA och flyger med Delta/KLM via Amsterdam om jag får välja.
Är det något de börjat med nu? Har bara varit med om ett inställt flyg från SAS under 20 år och det var i somras under strejken. Fick stanna en dag längre innan vi kunde flyga hem.
Fick sen ersättning med hela flygbiljetten tur och retur.

*kl*
Iceland air skulle jag INTE rekommendera. Svintrångt och usel service plus det blir liksom 2 korta flygningar.
 
Jag köpte en liten smidig midjeväska till dottern senast, av just den anledningen. Den kan ju knappast räknas som extra handbagage...? En liten tunn en, alltså.

Men däremot fick hon betala 2000:- i övervikt pga att resväskan vägde 800 gram för mycket! Ingen nåd där - inte ens med tanke på att hon själv väger 46 kilo...!
Tydligen har vissa flygbolag börjat väga passagerarna (på prov och inget som basuneras ut synligt) men för att höja säkerheten och balansera flygplanet bättre, om jag förstod rätt. Att dela ut extra kostnad för personens vikt lär knappast ske.

Är det så liten övervikt så skulle jag ta och packa om. Skit i att det är pinsamt, folk gör det hela tiden. Ta ur det som är tungt, stoppa det i jackfickorna. I jackan får du ha så mycket som får plats... Handbagaget vägs ytterst sällan, så omfördela där också.

Mvh. En Snål :devil:


Ps: På de flesta platserna jag har flugit från så tar de inget extra betalt förrän man har uppnått ett helt kilo övervikt. Dvs 800 gram faller in under "ok". Eller så ser jag så sympatisk ut eller nåt :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Swisha en främling?
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp