Flygresa, tusen frågor från en flygrädd.

Red_Chili

Trådstartare
Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så vitt jag vet går det inte att ta sig dit på andra sätt?

Hade det inte varit för att jag fått som en andra familj där, som jag verkligen vill hälsa på någon gång i livet (helst snart) så hade jag aldrig ens funderat på att resa dit. Men ja, om jag tar mig dit så får jag träffa fantastiska personer och får se och lära mig så mycket som vore en ren dröm att få uppleva.

Jag har flugit själv många gånger, mellan Arlanda och Kallax. Tyckte att det var sjukt läskigt då med, men det är ju en kort resa och på något vis gick det då. Kanske mängdträningen? Det är dock mer än 10 år sedan nu. Inte heller behövde jag något direkt bagage då och jag minns egentligen inte mycket av själva flygandet.

För mig är allting nytt extremt läskigt. Samtidigt som jag blir uttråkad när allt är likadant hela tiden. Den där fantastiska kombinationen av autism och adhd som är så otroligt lätt att leva med :meh: Om jag ska flyga till USA så blir allt nytt. Jag har inte ens varit utomlands i vuxen ålder.

Det jag vet: Jag behöver ett pass. Jag behöver kolla upp så att jag kan betala för saker och ting i USA. Handbagage får väga max 8kg och man måste gå igenom femtioelva säkerhetskontroller.

Det jag inte vet: Vilket flygbolag är säkrast och bäst? Jag läser om usla villkor för anställda, har sett att flygplanskrasher förekommer och det har ju hänt att flygplan blivit kapade. Hur troligt är det att jag överlever? Finns det flygbolag som använder mindre miljövidriga flygplan? Jag åker såklart gärna billigt, men går det att betala mer och garantera en säkrare/bättre resa så självklart gör jag det! Behöver man någon typ av visum eller så för att åka till USA på en veckas semester? Hur farligt är det att resa själv i USA? Borde jag försöka få med mig sällskap? Jag kommer bo hos personerna jag känner och spendera hela dagarna med dem, men jag behöver ju ta mig runt på flygplatsen, hitta dit jag ska och förflytta mig från flygplats till slutdestinationen. Är det stor risk att bagaget tappas bort? Tanken är att ha kamerautrustningen som handbagage, men den väger massor så risken är att alla kläder osv måste åka som vanligt bagage. Kanske klarar jag mig på enbart handbagage ändå? Det vore nog smidigt...
 
Jag skulle definitivt skicka klader och ha kamera utrustning (Yes, det ar tungt!) som handbagage. Jag har alltid slapat bade dator och camera utrustning i handbagaget ... och det har man ju koll pa sa det inte forsvinner. De flesta ganger vi inte fatt med oss bagage hela vagen har det forsvunnit i Kopenhamn 🤔 Jag tror Heathrow var nummer tva pa att "tappa bort" bagage. :cautious:

Du behover inget direkt visum for USA, men du behover fylla i ett formular ... som jag glomt vad det heter, men det far du reda pa nar du koper biljett.

Flyg med ett Europeiskt bolag. Jag flog nastan alltid med BA for det var enklast, men for dig borde SAS fungera battre. Kan dina bekanta hamta dig pa flygplatsen? Kolla vilken flygplats som ar narmast dar de bor, och vilka bolag som flyger dit. (Norwegian har foresten mycket bra rykte "over here")

Om de inte kan hamta dig pa flygplatsen, fraga dem hur du ska ta dig fran flygplatsen hem till dem.
 
Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så vitt jag vet går det inte att ta sig dit på andra sätt?
Jo, du kan åka transatlantiska sjöresor. I norra Europa utgår de från Köpenhamn.
https://www.usa.se/kryssningar/transatlantiska/

Det går också att åka med Cunards från England till New York.
https://www.cunard.com/en-gb/find-a-cruise/M329G/M329G

Men det är ju knappast billigt och med tanke på vad som kan hända till havs hade jag hellre flugit om man ska tänka på säkerhet.

Vilket flygbolag är säkrast och bäst?

The Top 20 Safest Airlines For 2023

  1. Qantas
  2. Air New Zealand
  3. Etihad Airways
  4. Qatar Airways
  5. Singapore Airlines
  6. TAP Air Portugal
  7. Emirates
  8. Alaska Airlines
  9. EVA Air
  10. Virgin Australia/Atlantic
  11. Cathay Pacific Airways
  12. Hawaiian Airlines
  13. SAS
  14. United Airlines
  15. Lufthansa/Swiss Group
  16. Finnair
  17. British Airways
  18. KLM
  19. American Airlines
  20. Delta Air Lines
Här hade jag valt typ vad som helst som flyger till USA från Sverige utan för långa mellanlandningar. Tex Icelandic Air, Finnair, SAS, British Airways, Lufthansa, KLM, American Airlines. Gå på pris för i slutändan är de ungefär likadana allihop.
Hur troligt är det att jag överlever?
Det finns två olika uträkningar, och den ena säger att risken för att ditt flygplan ska störta är en på 11 000 000 miljoner, vilket innebär att du behöver flyga en gång varje dag i 29 000 år för att vinna över oddsen. En annan uträkning säger att det risken är en på 3,4 miljoner.

Hur farligt är det att resa själv i USA? Borde jag försöka få med mig sällskap?
Alltså, USA är ju inte farligare än något annat västerländskt land. Även amerikaner måste ju fungera i vardagen och ta sig till och från jobb etc. Men några riktlinjer är väl som alltid annars, följ inte med främlingar, gå inte ut mitt i natten själv om du inte vet vart du ska och knalla inte omkring i de "sämsta" områdena själv utan att du vet vad du håller på med. Sen är det ju alltid en trygghet att ha sällskap med sig, men det är inte nödvändigt. Till och från flygplatsen brukar det vara lugnt så länge du åker public transport eller normal taxi, inga hittepå svarttaxis.

Är det stor risk att bagaget tappas bort? Tanken är att ha kamerautrustningen som handbagage, men den väger massor så risken är att alla kläder osv måste åka som vanligt bagage. Kanske klarar jag mig på enbart handbagage ändå? Det vore nog smidigt...
Det är alltid risk att bagaget blir försenat, men det är inte vanligt. Tappas bort är väldigt ovanligt! Blir ditt bagage försenat så kommer flygbolaget skicka ut ditt bagage med en taxi till den adress där du finns. Om ditt bagage inte kommer på bandet vid slutdestinationen så anmäler du det "försvunnet" hos flygbolaget som du åker med. De har en desk i ankomsthallen där man hämtar bagaget. Spara din baggage tag du får vid incheckning, det är kvittot på att den incheckade väskan är din.

Åker du till USA skulle jag säga att du inte klarar dig på handbagage. Det är ju inte bara vikten som är liten, utan även själva väskan. Jag som är resvan och packar lätt klarar mig på handbagage i ca 4-5 dagar, men inte mer. Och då är det inte mer än vardagliga aktiviteter typ gå ut och äta, vara på stranden, kanske något jobbmöte etc. Kläder behöver du inte ha med dig i ditt handbagage, förutom någon tröja som kan vara skönt att ha på planet om det är kallt. Ibland är ac:n på planen väldigt kalla och jag brukar ha med mig en tröja, men på alla flyg kan du fråga om en filt. Många av flygbolagen som kör långt erbjuder filt som ligger på ditt säte när du kommer.

Väl i USA så kommer du vilja köpa med dig grejer hem, så du kommer inte få plats i handbagaget på väg hem. Men det går ju alltid att köpa en väska i USA.

Såklart du ska åka! Det kommer bli hur kul som helst. :D
 
Du har redan fått bra tips om det andra så jag vill bara påminna om att man kan ta ångestdämpande medicin när man ska flyga. Jag antar att du flyger på natten? Då kan du kanske sova dig igenom eländet.

Jag är också jätteflygrädd men flyger flera gånger om året. Det hjälper att göra det ofta. Det hjälper också att läsa på lite om flygsäkerhet, som att dörren till cockpit numera är låst dvs det går inte att kapa planet som man kunde förr. Det är också rätt mycket som ska gå fel, det går t ex utmärkt att landa med bara en motor. Det farligaste på hela resan är transporten till och från flygplatsen! Men jag vet, hjärnan fokuserar inte alltid rätt.
 
Jag var i din sits för några år sedan, flygrädd, inte resvan, kontrollfreak... och så flög jag till Kalifornien 😁

Du behöver inte något visum, men en ESTA https://esta.cbp.dhs.gov/ för att resa in i USA som svensk. Säkerhetskontrollerna är förvisso tidsödande men inte speciellt extrema. Svara artigt, sanningsenligt och glatt så går det bra. Ta inte med mat!

Nu är det ju några år sedan, men jag flög med British Airways och de var bra. Maten är ok. Flög hem med American ena gången, det var betydligt sämre. Oätbar mat.

De har massor av filmer och serier på en liten display för varje passagerare, så är man rastlös finns det underhållning. Det går att köpa till WIFI så man kan slösurfa, men det kostar en del.

I USA är alla serviceminded, har stort överseende med turister och svenska visa/mastercard funkar i princip överallt (enda stället jag hade problem var en bensinstation). Säg att du är turist och behöver hjälp så ordnar de så att du kommer till hyrbil eller anslutande kolektivtrafik. Glöm inte dricksa!
 
Handbagage: det viktigaste och det ömtåligaste. Kamerautrustning hade jag definitivt haft i handbagaget! Oftast (om man inte reser med lågprisbolag) får man ha med ett handbagage (ska få plats i skåpen ovanför sätena) och ett sk "personal item". Personal item är mindre och måste få plats under sätet framför. Det kan vara en datorväska, handväska, mindre ryggsäck. I handbagaget packar jag alltid ner lite kläder. Så att jag klarar mig 1-2 dagar om den incheckade väskan dröjer. T.ex. underkläder, en tröja. I handbagaget ska också all medicin och liknande man behöver ha packas.

I personal item brukar jag packa pass, pengar, mediciner (om de är viktiga) samt det jag vill ha lättillgängligt på flygplatsen och på flyget. Mina noice cancelling hörlurar, mobil, laddare, dagbok och penna osv.

Incheckat bagage: kläder, skor, behållare med vätskor som är större än vad som är tillåtet i handbagage. Osv.

På dig: bekväma kläder!

På flyget: Noice cancelling hörlurar är guld värt! Köp några riktigt bekväma! Du kommer förmodligen vilja ha dem på dig länge på flyget för att slippa ljudet från motorerna och människorna. Ljudbok, musik, nerladdade poddar är perfekt att ha med och lyssna på. På en långflygning hade jag tagit med något litet att äta också. Typ snacks av nåt slag t.ex. frukt.

Och titta inte på nåt som har med flygkrascher att göra! Flyg är säkra! Över Atlanten hade jag helst valt ett av de stora bolagen med gott rykte. Men främst för bekvämlighetens och servicen ombords skull!

Jag är en orolig själ. T ex. Så har jag reseångest. När jag ska iväg och den första tiden där. Tills jag landat mentalt och man kommit igång med det roliga som man reste dit för. Jag väljer aktivt att resa ändå. Jag vägrar låta min oro hindra mig! Jag åker, räknar med att det blir jobbigt i början för jag vet att sen blir det bra för jag vill jag resa egentligen!
 
Tack för svaren, och stort tack @Ramona som hittade statistisk också! Nu känns det faktiskt mer överkomligt.

@Milosari, ångestdämpande medicin har jag inte tänkt på, men det är såklart en jättebra idé! Finns sådant receptfritt eller ska jag prata med min läkare om det?

@Migo, det där med dricks känns läskigt! Hur vet man hur mycket man ska ge i dricks? Och till vilka? Det intryck jag fått är att man betalar dricks precis överallt hela tiden till allt och alla :cautious:

Har nu tittat lite på flygresor. Verkar finnas flera "billiga" med SAS i September/Oktober... Sedan kan det vara så att jag behöver flyga en gång inom USA också, för självklart bor inte alla jag vill träffa i samma delstat. Usch så krångligt det känns. Måste prata med de jag känner om allt det här.
 
Du har fått många bra tips. Vill bara inflika att om du ändå ska åka, fundera på om du kanske vill stanna lite längre än 1 vecka. Jag har tidigare åkt 5-7 dagar till Nordamerika med jobbet, och du hinner knappt komma över jetlaggen innan du ska hem igen. För att undvika för mycket jetlag rekommenderar jag receptfria sömntabletter (jag föredrar Midnite) för att försöka sova "rätt" timmar så fort du kommer fram (gärna redan på flyget!).
 
Du har fått många bra tips. Vill bara inflika att om du ändå ska åka, fundera på om du kanske vill stanna lite längre än 1 vecka. Jag har tidigare åkt 5-7 dagar till Nordamerika med jobbet, och du hinner knappt komma över jetlaggen innan du ska hem igen. För att undvika för mycket jetlag rekommenderar jag receptfria sömntabletter (jag föredrar Midnite) för att försöka sova "rätt" timmar så fort du kommer fram (gärna redan på flyget!).
Jag har redan lätt ångest över att vara ifrån mina hundar i mer än ett dygn :rofl: Osäkert hur lång semester jag kan få också och hur allt kan passa ihop med de jag ska hälsa på. Men, det är helt klart en poäng väl värd att ha i åtanke!
 
Om du har råd, så uppgradera dig till business, då får du snabbare fil genom säkerhetskontrollen, boardingen och kan sitta i loungen medan du väntar, loungen är brukar vara mycket lugnare än resten av flygplatsen. En flygstressad vän med autism rekommenderar den lösningen starkt.
 
Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så vitt jag vet går det inte att ta sig dit på andra sätt?

Hade det inte varit för att jag fått som en andra familj där, som jag verkligen vill hälsa på någon gång i livet (helst snart) så hade jag aldrig ens funderat på att resa dit. Men ja, om jag tar mig dit så får jag träffa fantastiska personer och får se och lära mig så mycket som vore en ren dröm att få uppleva.

Jag har flugit själv många gånger, mellan Arlanda och Kallax. Tyckte att det var sjukt läskigt då med, men det är ju en kort resa och på något vis gick det då. Kanske mängdträningen? Det är dock mer än 10 år sedan nu. Inte heller behövde jag något direkt bagage då och jag minns egentligen inte mycket av själva flygandet.

För mig är allting nytt extremt läskigt. Samtidigt som jag blir uttråkad när allt är likadant hela tiden. Den där fantastiska kombinationen av autism och adhd som är så otroligt lätt att leva med :meh: Om jag ska flyga till USA så blir allt nytt. Jag har inte ens varit utomlands i vuxen ålder.

Det jag vet: Jag behöver ett pass. Jag behöver kolla upp så att jag kan betala för saker och ting i USA. Handbagage får väga max 8kg och man måste gå igenom femtioelva säkerhetskontroller.

Det jag inte vet: Vilket flygbolag är säkrast och bäst? Jag läser om usla villkor för anställda, har sett att flygplanskrasher förekommer och det har ju hänt att flygplan blivit kapade. Hur troligt är det att jag överlever? Finns det flygbolag som använder mindre miljövidriga flygplan? Jag åker såklart gärna billigt, men går det att betala mer och garantera en säkrare/bättre resa så självklart gör jag det! Behöver man någon typ av visum eller så för att åka till USA på en veckas semester? Hur farligt är det att resa själv i USA? Borde jag försöka få med mig sällskap? Jag kommer bo hos personerna jag känner och spendera hela dagarna med dem, men jag behöver ju ta mig runt på flygplatsen, hitta dit jag ska och förflytta mig från flygplats till slutdestinationen. Är det stor risk att bagaget tappas bort? Tanken är att ha kamerautrustningen som handbagage, men den väger massor så risken är att alla kläder osv måste åka som vanligt bagage. Kanske klarar jag mig på enbart handbagage ändå? Det vore nog smidigt...
Jag tycker att SAS är riktigt proffsiga på sina transatlantiska flyg. De har dessutom väldigt fina och nya plan och godast mat av alla. Du kan välja innan om du vill ha exempelvis vegetarisk mat, asiatisk vegetarisk, vegansk etc. Jag specialbeställer alltid mat för då får man den först (plus att jag inte äter kött). De brukar ha bra serier och filmer på flygen också (du har en egen skärm på stolsryggen framför och väljer själv vad du vill se).
Norwegian är också bra. Jag föredrar att flyga utan byte så försöker alltid att boka direktflyg men det beror ju på var i USA du ska.
Skulle undvika de amerikanska flygbolagen från Sverige, de ska inte ha bra mat.
Har flugit inrikes i USA också utan problem.
 
Tack för svaren, och stort tack @Ramona som hittade statistisk också! Nu känns det faktiskt mer överkomligt.

@Milosari, ångestdämpande medicin har jag inte tänkt på, men det är såklart en jättebra idé! Finns sådant receptfritt eller ska jag prata med min läkare om det?

@Migo, det där med dricks känns läskigt! Hur vet man hur mycket man ska ge i dricks? Och till vilka? Det intryck jag fått är att man betalar dricks precis överallt hela tiden till allt och alla :cautious:

Har nu tittat lite på flygresor. Verkar finnas flera "billiga" med SAS i September/Oktober... Sedan kan det vara så att jag behöver flyga en gång inom USA också, för självklart bor inte alla jag vill träffa i samma delstat. Usch så krångligt det känns. Måste prata med de jag känner om allt det här.

Utöver tidigare goda råd så kolla upp om du behöver intyg för ev receptbelagda mediciner för att få ta in dem i landet. Om du har receptbelagda mediciner som inte kräver intyg ska du ändå ha dem i originalasken/burken med "ordinationsflärpen" kvar, för att undvika krångel.

Jag har aldrig varit flygrädd men lite skeptisk... sedan jobbade jag i Finland en sommar och flög fram och tillbaka inkl inrikesflyg flera gånger så på slutet somnade jag direkt när jag satt mig och vaknade av dunsen vid landningen! :laugh:
 
Vill du berätta vart i USA du ska? Det är lite lättare att ge specifika tips om flygbolag osv då.

Jag rekommenderar om möjligt att förlägga eventuella byten i Europa, samt att se till att du ha gått om tid för transfer. Byter du i Europa och har incheckat bagage så kommer din väska att checkas in ända till slutdestinationen. Då behöver du bara hålla koll på ditt handbagage när du byter flyg. Byter du i USA så måste du gå igenom tullen och border security (en trött amerikan som kommer fråga varför du är i USA, var du ska bo samt hur länge du ska vara där. Tips: skriv ner addressen du ska sova på första natten), hämta ditt bagage från bagagebandet, och lämna det för ny incheckning innan du letar rätt på ditt nya flyg. Inrikesflyg i USA går oftast från en annan terminal vilket innebär att du kommer behöva gå igenom security igen dessutom.
 
Du har redan fått väldigt många bra tips! :)
Jag vill bara tillägga att det är MER ÄN OK att tala om för personalen ombord att du tycker att det är läskigt att flyga, för då får du lite extra "tillsyn och omsorg", de svarar mer än gärna på frågor och förklarar saker och ting!
Jag har en kompis som var VÄLDIGT flygrädd och hade blivit bjuden på en resa till Florida, hon övervägde att stanna hemma... Efter en halvtimmes snack med min kompis som är pilot packade hon glatt väskan! :)
 
Håller med @mars. Stora plan är inte alls lika läskiga.
Jag är väldigt flygrädd men älskar att resa så jag tycker det är värt att utsätta mig för eländet.
Inrikesplan är mycket värre än stora, moderna ”långflygningsplan”.
Det vidrigaste jag upplevt var ett jävla propellerplan mellan Landvetter och Kastrup. Under 30 min mosade jag min brors hand.
Direkt efteråt satte vi oss på ett megaplan från Thai Air. Det märktes knappt att vi varken startade eller landade. Inte alls ångestladdat.
 
Du har fått många bra tips. Vill bara inflika att om du ändå ska åka, fundera på om du kanske vill stanna lite längre än 1 vecka. Jag har tidigare åkt 5-7 dagar till Nordamerika med jobbet, och du hinner knappt komma över jetlaggen innan du ska hem igen. För att undvika för mycket jetlag rekommenderar jag receptfria sömntabletter (jag föredrar Midnite) för att försöka sova "rätt" timmar så fort du kommer fram (gärna redan på flyget!).
Verkligen! Jag stannade tre nätter första resan, och 14 dagar andra gången. Kostnaden blev ungefär densamma för båda resorna men andra gången var betydligt mer givande med tanke på jetlag osv!

För mig var jetlagen värre när jag kom tillbaka till sverige, behövde nästan en vecka för att bli mig själv igen.
 
Jag har inte varit i USA sedan före pandemin, men här kommer mina tankar:

Jag delar @Migo s upplevelse av American Airlines. Hamnade på en av deras flighter hem från New York en gång. Det var ett mindre plan där man satt som man gör på turer på 2-3 timmar inom Europa, dvs tre rader på vardera sidan om gången och ingen egen skärm, dessutom på natten. Vi hade flugit över med British Airways och då var det nästintill LYX (i ekonomiklass) med rejält med plats, egen skärm med filmer, spel osv, påse med sovmask, tandborste mm, god mat, fria drinkar och så det som jag tycker BA är bäst på bland de europeiska flygbolagen - service och kundbemötande. Med detta sagt har jag även flugit SAS och Norwegian till USA och uppskattar båda. SAS har nog sin toppersonal på USA-flighterna för de gånger jag rest med dem har jag tyckt det varit lite äldre, uppenbart mycket erfaren kabinpersonal som verkligen känts som att de har superkoll.

Skulle jag resa till USA nu skulle jag nog titta efter just dessa tre bolag bland de europeiska. Du bör kunna få korta flygtider från Skandinavien med dem också.

Det har ju ändrat sig mycket det senaste decenniet vad som ingår. Norwegian är ju ett lågprisbolag där jag misstänker att inget utom personal item ingår numera, men när jag flög till New York med dem uppskattade jag att det var väldigt tydligt vad man kunde köpa och vad det kostade. Sedan har Norwegian (i alla fall inom Europa) väldigt bra priser på att lägga till bagage även i efterhand, i alla fall om man gör det via sitt konto/i deras app.

Det finns ju flera högkvalitativa flygbolag i Mellanöstern (jag flyger frekvent med Turkish Airlines och uppskattar dem mycket), men jag vet inte hur de flyger från Skandinavien till USA.

Speciellt som du inte är så resvan och därmed inte heller van vid jetlag håller jag verkligen med de som skrivit att det är klokt att lägga på några dagar till. Eftersom du flyger reguljärt kan du ju välja nästan vilka datum du vill och 2-3 nätter extra spelar ofta stor roll när det gäller längre flygningar. Även för mig, som är resvan, tycker jag det låter jättestressigt att flyga till USA (med ev byte dit) för att sedan stanna på ett ställe ett par nätter för att direkt sedan resa vidare inom USA (med ev tidsskillnad, dvs mer jetlag?). Det blir ju många resdagar i förhållande till de dagar du kan ligga still och uppleva. Det är ofta dyrt att flyga till en plats och hem från en annan, så du kommer sannolikt att behöva ta dig tillbaka till den flygplats du landade i USA och flyga hem därifrån. Att på en vecka ta sig till USA och hem och även flyga inom USA känns som typisk jobbresa. Jag skulle aldrig göra det om jag reste privat/på semester.
 
Nu är jag inte flygrädd alls, men kan tipsa om sätt att göra en lång flygning aningen mer bekväm. Dessa saker lärde jag mig när jag var korkad nog att tycka att det inte skulle vara några problem att vara på resande fot i 51 timmar för att ta mig till australien :angel: (det var svinjobbigt!)

1. Ta av dig skorna på flyget. Men sätt på dem om du ska gå på toaletten (jag var efter 20 någonting timmar trött på allt i hela världen och gick in på toan på flyget, trots att det var blött på golvet, utan skor. Det blöta är kiss, inte vatten...)
2. Våtservetter är nice. Även om man inte är svettig eller så, bara att känna lite blöt fräsch halvkall våtservett mot huden gör att man liksom tänker på annat en liten stund (detta lärde en kinesisk man mig helt appropå inget, och utan att vi kunde prata med varandra)
3. Nackkudde eller något, och något att lägga över ögonen om du vill sova. Även om det tar mycket plats kan jag inte räkna hur många timmar jag satt på flyget och tittade avundsjukt på de andra som hade något att vila huvudet mot.
4. Jag hade med mig ett litet anteckningsblock där jag skrev ner varje timme allt kul/intressant/jobbigt/dråpligt som hände. Det är ett roligt sätt att ockupera hjärnan med, jag pallar inte läsa/titta film/lyssna på podd i flera timmar. Plus kul minne!
5. Sköna kläder. Hörlurar och/eller öronproppar. Mullret från flygplanet är riktigt jobbigt efter några timmar.
6. Jag tyckte att de bekvämaste sätena när det blev turbulens var när jag satt direkt ovanför vingen, det kanske hjälper om du är flygrädd :)
7. Jag hade en liten necessär med tandborste, tandkräm och en liten tvål. Även ett sånt där prov med parfym, i bland luktade jag lite på provet med parfym för att ge min hjärna något annat luktuttryck än AC-luft.
8. Ta med lite snacks men räkna med att de smakar annorlunda.
9. Om du klarar det trots att du är rädd - Gå en liten promenad då och då (fram och tillbaka på planet) Eller ställ dig upp och stretcha.
10. Om du kan vara social, var det. Tiden går mycket fortare. Jag är extremt introvert men jag träffade en tjej från portugal som jag pratade med någon timme (snabbaste timmen på alla 51 timmar), och så fick jag våtservetter och vanliga servetter från den kinesiska mannen.
11. Berätta för någon i personalen att du är flygrädd. Jag har sett många göra detta när jag har flugit och det är inget konstigt alls.
 
Jag har inga tips om USA för jag har aldrig varit där. Är egentligen inte flygrädd men var extremt stressad över hur det fungerar på flygplatsen när jag skulle resa ensam för första gången förra sommaren.
Det var en kort flygning till Skottland men i min hjärna var det en jättegrej :nailbiting:

En vän gick igenom rutinerna på flygplatsen med mig säkert 3 gånger innan det var dags.
Jag reste med enbart handbagage för att underlätta för mig själv. Checkade in online och kunde därför gå direkt till säkerhetskontrollen.
Efter det var det bara att hålla koll på skärmarna när gaten kom upp och gå dit.

Jag gjorde om resan för några veckor sen och nu var jag knappt nervös innan :)

Ville egentligen bara tala om att du inte är ensam om att ha tusen frågor!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp