Flytt av högdräktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cool Vision
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 214
C

Cool Vision

Mitt sto ska föla ca 11april- nu är det så att vi ska flytta till en ny gård den 1 april och jag vet inte hur jag ska göra. Jag har hört att man inte ska flytta dräktiga ston de tre sista månaderna innan fölning- stämmer det? Finns det risk för kastning så nära inpå beräknat fölningsdatum?
Jag har ev möjlighet att stanna kvar på gården fram tills hon fölat, men då kommer nästa problem. Mitt sto är ibland väldigt "bökig" när hon åker transport,( och ibland så står hon som ett ljus- lite beroende på humör ) så oroar mig därför att köra henne med föl.
Vad är bäst- flytta henne innan fölning eller efter? Behöver råd!

Sv: Flytt av högdräktigt sto

Hur lång är flytten ?
Jag skulle inte köra ett dräktigt sto jättelångt, men ett par mil skulle inte vara ngt större bekymmer

Jag har förstått att man inte ska flytta ett dräktigt sto senare än minst en månad (gärna 6-8 veckor) före fölningen. Hon behöver bilda antikroppar i den nya miljön om jag fattat rätt.
Jag ska flytta mitt sto till ett annat stall inför fölning och tänkte flytta henne minst 6 veckor innan beräknad tid.

Du får vänta tills efter fölningen för som någon av ovanstående skrev så måste hon hinna få antikroppar i den nya miljön. Dessutom kan en flytt oroa dem, med nytt stall osv. så det kan också leda till missöden. De flesta hästar brukar bli lite annorlunda när de har föl, så det går säkert bra att transportera, se till att stoet är oskott och att ni har ordentligt med halm i transporten och sådär.

Om jag inte missminner mig så får man inte flytta ett dräktigt föl när det är mindre än 1 månad till beräknad fölning, eller tidigare än 1 vecka efter fölningen.

oki, tack för svaren- man blir klokare för varje dag :-)
Det är ca 4,5 mil till gården vi ska flytta till. När tycker ni jag tidigast kan flytta stoet o fölet, hur många dagar ska fölet minst vara innan flytt?

Cool Vision skrev:
Mitt sto ska föla ca 11april- nu är det så att vi ska flytta till en ny gård den 1 april och jag vet inte hur jag ska göra. Jag har hört att man inte ska flytta dräktiga ston de tre sista månaderna innan fölning- stämmer det? Finns det risk för kastning så nära inpå beräknat fölningsdatum?
Jag har ev möjlighet att stanna kvar på gården fram tills hon fölat, men då kommer nästa problem. Mitt sto är ibland väldigt "bökig" när hon åker transport,( och ibland så står hon som ett ljus- lite beroende på humör ) så oroar mig därför att köra henne med föl.
Vad är bäst- flytta henne innan fölning eller efter? Behöver råd!

Jag tror att i djurskydds lagen står det 3 månader innan beräknad fölning. För din egen skull kolla upp det, eller ring en vetrinär och be om råd. Det finns alltid människor som får ont i magen, och anmäler.
Lotta

Såvitt jag vet finns det ingen direkt regel om FLYTTNING av dräktigt sto, utan det är TRANSPORT det finns regler för. I det här fallet spelar det ingen roll, men om det rört sig om någon km hade det ju varit möjligt (och tillåtet) att leda stoet till den nya gården.

"20 §
Transport av dräktiga hästdjur, nötkreatur, får, getter, renar, hjortdjur och grisar får inte ske inom tre veckor före beräknad förlossning eller, vid mer än dygnslånga transporter, inom sex veckor. Transport av dräktiga tikar och katter får inte ske, utom till veterinär, inom två veckor före beräknad förlossning. Övriga djurslag får inte transporteras under dräktighetens sista femtedel. Kalvar under två veckors ålder får inte transporteras. Övriga nyfödda däggdjur får transporteras tidigast vid en veckas ålder.

Transport av moderdjur får ske, när det gäller nötkreatur tidigast tre
veckor efter förlossningen och, när det gäller övriga djurslag, tidigast en vecka efter förlossningen."

Källa:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L005_DFS 2004-10.pdf

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 897
Avel När började era dräktiga ston sparka bakbenen mot magen? Om de nu gjorde det :angel: Jag har ett sto som det är lite oklart exakt när...
Svar
2
· Visningar
1 808
Senast: Görel
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad... 2
Svar
34
· Visningar
5 476
Senast: Digbil
·
Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än... 2
Svar
26
· Visningar
8 122
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka