Bukefalos 28 år!

Flytt till Gotland!

Thunderjaw

Trådstartare
Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund.

Jag har blivit varnad av folk att jag kommer gå bananas för det händer ingenting där. Tveksamt om det ens går busslinjer annat än på sommaren, enligt mina syskon.

Inga folk eller fä annat än på sommaren i Visby heller, utanför Visby finns inte en själ oavsett årstid. Inget ställe för extroverter helt enkelt.


Är det någon som bor på/har bott på Gotland och kan ge tips & råd att tänka på? För- och nackdelar? Hur är det att bo på där sommar/vinter?

Jag har anmält mig att bo på skolan, men föredrar eget boende pga katt som annars inte kan följa med. Men hittar ingenting i Fårösund! Någon som vet vad det finns för hyresvärdar? Kanske kan PMa?

Help!
 
Jag har bott på Gotland (Visby) i fem år, och jag tycker verkligen ön generellt får ett otroligt dåligt rykte. Hade jag fått en 10-krona varje gång jag fått frågan "vad gör man egentligen på Gotland på vintern?"...
Själv hade jag gärna kunnat flytta tillbaka för jobb eller utbildning, MEN man kan inte förvänta sig att andra fixar saker om man vill göra något. Nu när jag flyttat på fastlandet tycker jag nästan det är tråkigare, ingen som hoppar på ens idéer, fixar och donar. Föreningslivet är starkt på Gotland! På andra ställen känns det som alla bara rullar tummarna för att någon annan ska fixa saker, medan man på Gotland gör saker.
Nu blir det väldigt generaliserat från mitt håll kring fastlandet och utifrån mina sociala kretsar på Gotland, men jag tror du förstår vad jag menar :) Mycket är fokuserat kring Visby, men det händer mycket kring folkhögskolor och andra centralorter.

Dock, kollektivtrafiken är verkligen under all kritik. Tror jag åkt buss en gång på ön. Så bil och körkort är att föredra!
 
Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund.

Jag har blivit varnad av folk att jag kommer gå bananas för det händer ingenting där. Tveksamt om det ens går busslinjer annat än på sommaren, enligt mina syskon.

Inga folk eller fä annat än på sommaren i Visby heller, utanför Visby finns inte en själ oavsett årstid. Inget ställe för extroverter helt enkelt.


Är det någon som bor på/har bott på Gotland och kan ge tips & råd att tänka på? För- och nackdelar? Hur är det att bo på där sommar/vinter?

Jag har anmält mig att bo på skolan, men föredrar eget boende pga katt som annars inte kan följa med. Men hittar ingenting i Fårösund! Någon som vet vad det finns för hyresvärdar? Kanske kan PMa?

Help!
Gotlandshem verkar vara det största bostadsbolaget på ön, de har en kö man kan ställa sig i. Sen finns det flera andra också, här är en sida som samlar alla bolag du kan kontakta gällande boende: https://gotland.com/article/hyra-bostad/
 
Är det folkhögskolan du ska gå på är det nog inga problem att hitta på saker att göra om kvällarna. När jag gått på folkis har jag haft fullt fokus på att jobba i verkstaden eller att umgås med vännerna en lätt får när en går där.

Nu har jag inte gått på just Gotland, utan i en by i Värmland och en by på Öland. Men det är nog lite samma sal överallt på folkisar.
 
Gotlänning🖐

Här händer alldeles normala saker på vintern. Men kanske inte i fårösund. Själv är jag uppvuxen i visby och har väldigt begränsad erfarenhet av norra delen av ön vintertid.
Egentligen är jag därmed kanske inte till så mycket hjälp för jag vet inget om studentlivet här heller.

Däremot - det är bostadskris. Totalt. Och hyrorna är generellt högre än på fastlandet. Gotlandshem kan du strunta i, jag har stått i kö där i 10 år och har flera hundra före mig i kön på varenda lägenhet.
Kan du bo på skolan är det nog ett mycket bra alternativ, trots att det är tråkigt att inte kunna ta med katten förstås.
Många studenter(och numera pensionärer och t o m barnfamiljer)hyr boende i andra hand av privatpersoner. Det innebär dock i 9 av 10 fall att hyresperioden sträcker sig fram till början av juni ungefär då boendena hyrs ut veckovis under turistsäsongen(v 24 - 32 ca).

Och kollektivtrafiken är under all kritik, yes😎

Däremot brukar mycket kunna lösa sig om man bara är lite öppen och driftig själv. Kontaktnäten sträcker sig långt kors och tvärs över ön. Folk är generellt hjälpsamma och lyckas man knyta en eller ett par positiva kontakter rycker de gärna i trådar.
Lokala facebookgrupper är ofta effektiva också. Testa t ex Gotlands marknad, där läggs det mesta upp från säljes/köpes/hyres, boende, saker, möbler, förfrågningar om jobb, lokalinfo om lösspringade djur och vid nåt tillfälle även kontaktannonser😁
 
Jag bor på norra Gotland och är hit flyttad från fastlandet sen 2018 och har inte ångrat mig en sekund!
Buss går från Fårösund men inte så ofta på helgerna.
Det mesta händer i Visby under vinterhalvåret men på sommaren vaknar hela ön till liv.

Bostadsmarknaden är ett skämt så satsa på skolans boende.

Välkommen till världens bästa ö!
 
Bor på Gotland sen -97, bor halvägs till Fårösund från stan räknat.
Ang. bostad så prova att lägga ut annons i någon facebookgrupp, finns en uppsjö av bostadsgrupper om du söker på Bostad Gotland, dock ska en komma ihåg att, som @SpanskaLoppan skrev, många privatuthyrare hyr ut på vecka under sommaren.

Buss går, men inte så ofta kvällar och helger.

Själv är jag rätt introvert så inte mkt hjälp med var det finns aktiviteter men vet att flera vänner jag har verkar inte ha några problem med att att fylla sina veckor! :D
Det är ju inte så att ön går i ide bara för att turister och sommargotlänningarna åker hem men med en befolkningsminskning från drygt 300 000 på sommaren till 60 000 på vintern märks ju (till min glädje:p)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp