Flytta framdelen.

Gabriol

Trådstartare
Vi har lite problem med det. :smirk:
Pållen flyttar sig för allt annat tryck när jag ber om det, men att få honom att flytta bort framdelen från mig utan att han går i väg är tydligen väldigt förvirrande för honom.
Har använt staket i alla möjliga vinklar som hjälp för att han ska förstå att han inte ska gå iväg, gått med utan att släppa trycket när han går, tagit tillbaka honom och börjat om otaliga gånger, belönat varje liten ansats i rätt riktning och gett honom massa tid att tänka osv osv.

Någon som har något tips på hur jag ska få honom att förstå att han inte ska gå iväg när jag ber honom flytta framdelen?

Inga svar är enkla!
Du skall kankske jobba på detta i flera bitar för att få allt till att bli rätt.
Varför inte låta hästen få gå fram eller tillbaka så länge den bara flyttar framdelen.

Sen tror jag att du skall träna mer backa med hästen först, så att den begriper att den skall flytta sig för dig om du går emot den. Detta kan du sen använda för att flytta framdelen. Ta inte till en massa saker som staket o annat.
Gör det så enkelt för hästen som möjligt, med så få medel att den bara behöver tänka på dig.

Att flytta en hästs framdel eller bakdel är enkelt, jag tror bara att du gör det svårare än vad det är.
Avbryt alla försök, börja backträna, och börja sen om från början så ska det se att det fixar sig.

Men, han backar jättebra och när jag ber om att flytta framdelen så backar han eller går fram, eller flyttar den och går framåt direkt.

Ska jag vara nöjd bara med att han flyttar sig och strunta i att han går iväg så länge?

Ja så länge hästen bara gör delvis vad du begärt för vad som hästen verkar ha svårt för så skall du vara nöjd.

Du lämnar signaler till hästen om att han skall gå fram eller bak. Garanterat visar du fel. Det gäller att du ändrar ditt kroppspråk så att din häst förstår.

T.e.x Gå rakt fram, ta ett steg emot hästen i sidled, hästen fortsätter att gå fram, men kommer även flytta sig i sidled. Stanna o beröm.
Gör om detta, flera gånger utspritt på flera dagar, tragga inte för det hjälper inte.

Träna gör halt. Gå fram och direkt ta ett steg i sidled.
Träna detta som ovan.

Sista steget: Gå direkt i sidled från halt.
Har du tränat med ditt kroppsspråk som jag ovan skrivet skall det nu gå. Tänk bara på att träna korta, korta stunder när hästen har svårt för något, och låt honom sen tro att han bestiget Mount Everest när han gör rätt.

Att beakta, alla sidvärtsrörelser görs enklast med rörelse framåt!!!

Okej.

Blev lite nyfiken när jag såg att du bor på Österlen, det gör jag också nämligen.
Var är du bosatt?

Jag har också haft problem med det med min nuvarande häst, så läste jag denna text och nu funkar det hur bra som helst!

Har inga svar, förutom att jag haft jätteproblem med min egen häst med just framdelsförflyttning från marken. Var på kurs med henne för ett par år sedan och tränaren hjälpte oss tillrätta. Det var så enkelt att jag helt enkelt lade trycket på fel del av framdelen och därför begrep hon inte att hon skulle flytta framdelen åt sidan ;)
Nu minns jag inte hur jag skulle lägga trycket, men jag har för mig jag lade trycket ganska så mitt över bogen, över benet och tränaren lade det längre fram och högre upp... Testa lite olika varianter och se om du kan få till det :)

Du kan ju testa med att trycka på huvudet (åt sida) samtidigt som du trycker på bogen/halsen så att hästen förstår åt villket håll du vill att den ska röra sig.

/Anna

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 194
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 102
Senast: lirco11
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 481
Senast: Lutten
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 929
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka