Flytta häst till Norge??

J

Jippo

Nån som vet vilka papper/ etc man behöver för att sälja en häst till Norge?? Vaccinationer osv?? Eller vart man ska vända sig?? Tackam för svar!

Sv: Flytta häst till Norge??

Hästpass, giltigt köpsavtal med köpesumman, papper på besiktning av distrikstveterinär som är gjort inom 24 timmar innan resan. (endast en snabb hälsokoll, inget böjprov o. dyl.)

Tror inte det skulle behövas något mera, hadde endast hästpass och besiktningspapper när jag tog min (egna) häst över gränsen på "midlertidig export". Vad jag vet krävs det inga vaccinationer...? :confused:

Kan ju fråga norska Tollvesenet, det är iaf där ni ska stanna med hästen och ta hand om alla papper och fortullning.

hästen måste tullas... dvs köparen måste betala mva på hästen.

krävs inga vacc.

"Midlertidig export" innebär väl att hästen ska tillbaks igen och inte stanna kvar i Norge. Det var därför du slapp betala tull och moms.

Till TS ger jag rådet att kontakta norska tullen.

Immer

ja det gör det, och sånt får man endast om man ska över för en tävling!

säljer man en häst till norge så ska köparen betala 25% av hästens värde till norska staten. men säg inte det innan kontraktet är skrivet, då kanske dom ändrar sig.... :p

25% är väl momsen. Men det utgår väl även tull, i vissa fall?

Immer

Är du företagare (momspliktig) så kan du sälja hästen på exportfaktura. D v s utan den svenska momsen. Det gör att det blir väldigt mycket billigare för den norska köparen som då bara får betala avgifter på det svenska priset utan moms och du får ändå samma pengar själv. Men då behövs ett intyg på att hästen tullats in i Norge som man sedan använder i sin egen bokföring.

Lite info om midlertidig export/import:

Det är som det låter, midlertidig... Man måste ha med et export papper från vet, och betala 30 % av värdet på hästen (som man säger själv till tullaren, ingen kollar upp det). Sen måste man bestämma datum hästen skall tillbaka, och är hästen inte tatt tillbaka då, får man problem! När man tar tillbaka hästen, får man tillbaka pengarna man betalade när den skulle inn i landet.

När man ska tävla, får man INTE midlertidig export. Då måste man ta kontakt med Norges Rytterforbund, och så får man ett tullfrihetspapper. Info om hästen o ägare står på der, samt vilken tävling man ska på, datum etc... På tullen måste man ha med papperet, hästpass och aktuell startlista för tävlingen (viktig!!!). Sen måste man ta tillbaka hästen innan 10 dg efter tävlingen. Man behöver INTE ha vet intyg när man får tullfrihetspapper, och man betalar inte ett öre till tullen, men NR tar 250 NKR pr papper.
Funkar väldigt bra, var i Norge o tävlade ca 10 gånger i fjol, och aldrig nått problem!

jag undrar oxå lite om detta då det finns norrmän som är intresserade av mina shettisston.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 952
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 445
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 264
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 517
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa länet för häst?
  • Födda 2022