Flytta ihop, hur?

Häromkring börjar många mäklare lämna hemnet, och antingen bara annonsera i sina egna kanaler eller på andra sidor. Det kan helt klart vara värt att kolla på flera ställen (vilket jag inte upplevde när jag flyttade för fyra år sedan).

För mig har autonomititet alltid varit en grundläggande grej för att kunna trivas i en relation i längden. Även om just den livsstilen vi haft där och då bara varit möjlig pga partnerns ekonomi så vill jag känna att jag utan större problem rent praktiskt skulle kunna lämna. Då är det helt tydligt för mig att jag är där jag av kärlek och inte av något annat skäl. Tillit betyder mer för mig om den existerar i frihet.

Oavsett hur man ser på det vardagliga sällar jag mig dock till kören som säger att man ska se till att ha sin egen trygghet säkrad, på vilket sätt man nu gör det. Sätt på papper det man kommer överens om ekonomiskt, behöver inte vara svårare än så. Fundera på testamente och eventuellt livförsäkring. Trist, men det är i det närmaste en engångsgrej att fixa och om det värsta händer är det väldigt, väldigt mycket bättre att slippa just det bekymret just då.
 
Just för att vi har så olika ekonomi så kommer vi inte ha delad ekonomi, även om vi såklart hjälps åt att betala bostaden tillsammans. Vi har också väldigt olika matvanor, så åtminstone till en början kommer vi betala större delen av våra matkostnader för egna pengar (jag tänker då inte sponsra hans dagliga besök på lunchrestauranger :p ).

Tex hade jag, om jag bott ensam, lätt kunnat bo i en lite större 1a. Min inkomst är inte hög och stor del av mina pengar läggs på mina hundar. Och ja, det är MINA hundar, han ska inte betala dem annat än om han av fri vilja känner att han vill köpa presenter till dem i form av något tuggben eller leksak. Eftersom vi ska bo ihop, han har mer pengar, vill bo större och vi vill kunna tex sitta och jobba hemifrån så tittar vi nu istället på en stor tvåa eller en trea. Det blir ju genast dyrare, även om det inte blir dyrare per kvadratmeter alla gånger. Han har också starkare önskemål om läget än vad jag har då han jobbar mer centralt än vad jag gör så det blir lättare längre resväg för honom än för mig.

Allt om hur vi vill ha det annars i hemmet är vi väldigt samkörda om. Vi har pratat länge om att flytta ihop och umgåtts nästan varje dag i tre år med varandra, så vi känner varandra väldigt väl och vet att vi vill ha det på väldigt lika sätt. Vi har aldrig några kommunikationsproblem heller, så jag är inte ett dugg orolig för den biten. Att vi ens började fundera på att flytta ihop var just för att han började planera för flytt när han hade fast jobb osv och vi insåg att det var onödigt att vi köpte två separata bostäder när vi ändå vill ha precis samma sak :)
Klokt att ha delad ekonomi.

Gemensam ekonomi funkar finfint när förhållandet fungerar. Men om det gnisslar och blir oenigheter kan det krångla.
I mitt äktenskap hade vi geemensam ekonomi. Det slutade i att jag inte hade några egna pengar - han hade vetorätt på allt som köptes. Från läskflaska till kläder. Behövde jag verkligen köpa det.

Som sagt. Min röst ligger på delad ekonomi.
Sams=funkar finfint
Inte sams=funkar inte så finfint.

Ungefär som att jag har brandförsäkrig trots att jag inte tror huset ska brinna.
 
Klokt att ha delad ekonomi.

Gemensam ekonomi funkar finfint när förhållandet fungerar. Men om det gnisslar och blir oenigheter kan det krångla.
I mitt äktenskap hade vi geemensam ekonomi. Det slutade i att jag inte hade några egna pengar - han hade vetorätt på allt som köptes. Från läskflaska till kläder. Behövde jag verkligen köpa det.

Som sagt. Min röst ligger på delad ekonomi.
Sams=funkar finfint
Inte sams=funkar inte så finfint.

Ungefär som att jag har brandförsäkrig trots att jag inte tror huset ska brinna.


Beror på vad man menar med delad ekonomi skulle jag bara vilja inflika. Vi har delad ekonomi så till vida att vi delar på alla pengar som kommer in.,Om vi tar en enkel siffra att vi får in totalt 10 000 kronor en månad så sätter vi in 6000 kronor på vårt konto för hushållet, 60 procent av våra gemensamma inkomster. Sen delar vi på resten och har egna konton för både egna utgifter och eget sparande. Så har jag 10 000 kronor på mitt egna konto så kan jag lägga dem pengarna på vad jag vill utan att min sambo har något inflytande över det. Jag har mitt eget sparande och mitt eget lönekonto. Gemensamt har vi konto för alla gemensamma utgifter, gemensamt sparande på bank och fondkonto . Så gemensam ekonomi för oss innebär att dela på alla inkomster och gemensamma utgifter.
 
Beror på vad man menar med delad ekonomi skulle jag bara vilja inflika. Vi har delad ekonomi så till vida att vi delar på alla pengar som kommer in.,Om vi tar en enkel siffra att vi får in totalt 10 000 kronor en månad så sätter vi in 6000 kronor på vårt konto för hushållet, 60 procent av våra gemensamma inkomster. Sen delar vi på resten och har egna konton för både egna utgifter och eget sparande. Så har jag 10 000 kronor på mitt egna konto så kan jag lägga dem pengarna på vad jag vill utan att min sambo har något inflytande över det. Jag har mitt eget sparande och mitt eget lönekonto. Gemensamt har vi konto för alla gemensamma utgifter, gemensamt sparande på bank och fondkonto . Så gemensam ekonomi för oss innebär att dela på alla inkomster och gemensamma utgifter.
Precis, vi gör ju på liknande sätt. Vet inte hur vi hade gjort om det varit stor skillnad i våra inkomster, men nu är det rätt lika, min sambo kanske får ut någon tusenlapp mer men är å andra sidan föräldraledig 8 veckor om året och kommer vara det några år till så det jämnar ut sig pensionsmässigt. Nu verkar det inte som ts ska skaffa barn men det är också något att ta med i beräkningen isåfall.
 
Beror på vad man menar med delad ekonomi skulle jag bara vilja inflika. Vi har delad ekonomi så till vida att vi delar på alla pengar som kommer in.,Om vi tar en enkel siffra att vi får in totalt 10 000 kronor en månad så sätter vi in 6000 kronor på vårt konto för hushållet, 60 procent av våra gemensamma inkomster. Sen delar vi på resten och har egna konton för både egna utgifter och eget sparande. Så har jag 10 000 kronor på mitt egna konto så kan jag lägga dem pengarna på vad jag vill utan att min sambo har något inflytande över det. Jag har mitt eget sparande och mitt eget lönekonto. Gemensamt har vi konto för alla gemensamma utgifter, gemensamt sparande på bank och fondkonto . Så gemensam ekonomi för oss innebär att dela på alla inkomster och gemensamma utgifter.

Delad ekonomi är motsatsen till gemensam ekonomi.

Sen behöver man ju inte ha helt delad eller helt gemensam, utan kan ju som du beskriver ha viss del av ekonomin gemensam :)
 
Nu har även partnern läst på mer om sambolagen och känner sig nöjd med det. Jag har också råkat få syn på en jättefin lägenhet som de haft till salu ett tag men nu sänkt priset på så att vi faktiskt kan ha råd med den, så vi ska nog kolla lite mer på den (typ kontakta mäklare och så) i början av nästa vecka. När jag visade den för partnern lät han mycket mer positiv än vid någon annan lägenhet vi tittat på. Det enda jag inte gillar är väl att det är parkettgolv överallt. Jag förstår inte varför folk vill ha parkettgolv t.o.m. i hallen(!) där det ju blir blött när man går in. Varför inte klinkergolv?

Men ja. Fortsätt gärna dela med er av era erfarenheter kring allting, det är jätteintressant att läsa om alla olika upplägg. Våra förutsättningar kommer troligen för alltid vara: Han tjänar väldigt mycket mer. Jag har mina hundar. Ingen vill ha barn. Ingen vill vara beroende/fastlåst till den andra. Vi har utmärkt kommunikation kring vanor/regler i hemmet vad gäller städning/besökande vänner/hundar/mat...
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 524
Senast: Imna
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 548
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp