Flytta katt/låna katt

Whirlie

Trådstartare
Jag har vid flera tillfällen under året varit kattvakt åt en kompis katt då han har varit bortrest. Nu senast var jag kattvakt i 6 veckor då han var utomlands och jobbade, innan har det mest varit en vecka eller en helg. Jag har en nära relation till katten då jag både var med och hämtade henne på katthemmet och mellan gångerna jag varit kattvakt varit hemma hos min kompis och då gosat med henne.

Nu är min kompis tillbaka i Sverige igen och ska hämta henne. Och jag saknar henne redan! Jag har nyligen blivit singel och finner stort sällskap i att ha en katt att komma hem till. Min kompis å sin sida har precis skaffat flickvän, och då vi bor i en storstad är det inte direkt så att de är grannar. Så han vill ju kunna spendera tid med henne, sova i hennes lägenhet ibland och inte alltid vara hemma hos katten - om han fick välja. Men såklart tar han hand om henne på det sättet hon behöver, det är ju ett ansvar man tagit på sig när man skaffat djur!

Vi har lite löst pratat om det här, att jag just nu gärna vill ha katt och att han känner sig lite väl låst just nu. Och föreslagit att jag skulle kunna få låna henne lite extra, även fast han inte är bortrest. Hon verkar inte ha några problem med att byta miljö, som jag har hört från många håll att katter har. Hon verkar tvärt om tycka att det är mycket spännande att få utforska "nya" platser och finner sig snabbt till rätta. Hemma hos mig har hon dessutom varit många gånger. Hon är nog snarare, till skillnad från vad jag läst om katter också, mera personbunden.

Vad tycker ni om idén att låna katten lite extra nu under vintern? Tror ni att det kommer stressa henne att ibland vara ifrån sin ägare och hos mig, och sedan vara ifrån mig och hos sin ägare? Finns det risk för att hon inte känner att hon är i sitt revir, eller kommer hon få två revir hon känner sig trygg i? Förslag på smart upplägg tas också tacksamt emot.

Om det blir så att jag lånar henne extra kommer vi självklart se hur hon reagerar och mår och anpassa oss efter det. Men det är bättre att vara förklok än efterklok.
 
Sv: Flytta katt/låna katt

Jag ser inga som helst problem.
Du har ju redan haft henne i sex veckor och om det har funkat för henne så borde det gå hur bra som helst.
Det är en jättebra lösning för alla parter, tycker jag.
 
Sv: Flytta katt/låna katt

Låter som det kommer funka jättebra tycker jag! Min katt är också en sån som tycker det är spännande att vara på nya platser och bara måste utforska varenda vrå och ny människa. :love:
 
Sv: Flytta katt/låna katt

Hon trivs ju redan hos dig så det kommer att gå bra. Risken är väl att du fäster dig ännu mer vid henne...

Mina katter följer med när jag besöker mina föräldrar, tillbringar sommaren i sommarhuset, de har flera "hemma" och det går alldeldes utmärkt :)
 
Sv: Flytta katt/låna katt

Oj, vad positiva alla var. Jag hade förväntat mig motsattsen, att folk skulle säga "nej vad grymt att flytta katten fram och tillbaka". Just nu har jag behållit henne en vecka till, sedan ska jag resa bort så då "måste" ägaren ta tillbaka henne (alltså, jag måste lämna tillbaka henne. Han har inget emot att ha henne men tycker att jag har större nytta av hennes sällskap just nu). Sedan får jag se när jag får tillbaka henne - ska unna honom att få njuta av henne ett tag också.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: ufot
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
497
Senast: cili
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 660
Senast: cirkus
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
754
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp