Bukefalos 28 år!

Flytta med katt.

Vita_N_6520

Trådstartare
Jag är ju nu arbetslös men förr eller senare kommer jag väl få ett jobb som gör att jag måste flytta, så jag har funderat på vilket sätt som är bäst att transportera katterna på.
Förut hade jag bara två missar och de fick plats i min stora bur, men nu har jag råkat få en katt till och tre katter är lite väl mycket att trycka in där även fast de får plats (Har testat :D )

Jag kommer transportera dem till veterinären snart alla tre och då kommer de få vara 2 i stora och en i en liten lånad bur.

Men frågan är när det handlar om längre transporter (minst 4-5 timmar) hur det är bäst att göra då?
Skaffa varsin liten bur till alla 3? Eller försöka bygga ut den stora buren lite/köpa en större bur och ha alla tre i samma? Eller ha dem 2+1?


Hur gör man med toalettmöjligheter, mat, vatten när man åker långt?
Bara lägger in papper och låter kissarna vara utan mat/vatten?
Ge dem lite mat när man stannar? Eller finns det risk för åksjuka om de ätit precis?
Jag tänker om man reser 4-5 timmar så blir ju ändå tiden i buren mkt längre när man lastar i/ur bilen med grejer (då vill jag inte ha några katter lösa!)


Har tänkt på det här tusen gånger men jag kan inte komma fram till någon bra lösning på någonting. :D
 
Sv: Flytta med katt.

Jag tror på en bur åt varje katt och att ställa dem brevid varandra så att de kan höra och ev. se varandra beroende på vilken typ av bur du har.
Om de blir stressade under resan så kan även de bästa vänner börja slåss och det beteendet kan sitta i och det vill man ju inte.

Om man ska flytta så långt som 4-5 timmars åktid så hade jag satt dem i ett rum lösa och sedan flyttat ur de andra rummen för att sedan flytta katterna till ett tomt rum och bära ut resten. Går inte det för att du bor litet så sätt katterna i burar medans ni flyttar ut sakerna och släpp sedan ut dem och låt dem äta och göra sina behov i någon timme. Förslagsvis medans ni ändå äter så slipper katterna tycka att ni är konstiga som bara står och väntar.

Om katterna blir åksjuka eller inte är olika på olika katter, jag har inte råkat ut för någon som har spytt och då har jag ändå åkt med ett tjugotal katter genom åren men däremot har vissa bajsat av nervositet.

Katterna klarar sig utan mat och vatten i 4-5 timmar men du får vara beredd på att de gör sina behov i buren.
 
Sv: Flytta med katt.

Jag brukar ge katten mindre mat æn vanligt om hon ska ut och åka. Då blir hon ju inte så lætt nødig. Tror det ær værre att skita på sig æn att vara småhungrig! Væl framme så tror jag också det ær bæst om dom får vara i ett rum først och vænja sig vid det. Då ær det ingen riska att någon rymmer medans du bær in mer grejor.
 
Sv: Flytta med katt.

Nu vet jag ju inte hur dina katter är, men mina är ganska regelbundna med mat och toatider. Så är dina också vanedjur (och har ungefär samma vanor) så kan du ju ifall det är möjligt lägga restiden så att restiden inträffar under katternas normala sovperioder. Då borde du ju slippa mat/toa problem. Sen kanske resandet i sig ställer till det, det kan man ju aldrig vara säker på. Men katter klarar ju lätt 4-5 timmar utan mat.

Brukar de i vanliga fall kunna sova tillsammans så borde ju även en lite utbyggd trekattsbur funka.
 
Sv: Flytta med katt.

alla katter i separat väska, och ställ väskorna intill varandra så de kan lukta/se/ha kontakt med varandra.

4-5 timmars restid är inget. de kommer knappast vilja äta eller gå på lådan ändå, det är sällan katter är så avslappnade och oberörda av en resa att de är inställda på sånt. ofta går de ju inte på toa hemma ens på en hel dag, så det är ingen fara, lägg in tidningspapper bara om olyckan skulle vara framme.

Jag har rest över atlanten (flugit( med min ena kisse, och han var utan mat och låda i nästan 13 timmar då inga som helst möjligheter finns att ta upp katten ur lådan för sånt. helt okej, det är en cool kisse som inte är rädd av sig, så när vi kom fram strosade han runt och undersökte det nya huset, det var inte så att han sprang på lådan ens direkt. men mat och vatten var uppskattat : )
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 851
Senast: kma
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: G-uldlock
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
962
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp