Flytta med valp till lägenhet?

Gabriol

Trådstartare
Är i valpköpartankar och har lite funderingar. Råd och erfarenheter mottages tacksamt! :)

Om jag ska köpa valp i år så blir det till sommaren, eftersom jag då har tid att vara hemma 2-3 veckor med valpen i början. Jag ska bo hos mina föräldrar under sommaren, eftersom jag har jobb i närheten av dom juni-augusti. Sen i September ska jag flytta tillbaka till min lägenhet (en 1a) igen.

Tanken är alltså att jag ev ska skaffa valp i slutet på maj (och då bo hos mina föräldrar) och då vara hemma med valpen 2-3 veckor. Sen börjar jag jobba (dock ej heltid), då kommer jag få hjälp av mina föräldrar som har semester och kan vara hemma med valpen när jag jobbar. Sen i slutet på Augusti ska jag flytta tillbaka till min lägenhet och börja plugga igen, och ska då såklart ha valpen med mig.

Mina föräldrar har en villa med stor trädgård, och min lägenhet är som sagt en 1a. Lägenheten ligger visserligen på landet, med möjlighet att gå ut på inhägnad innergård/trädgård, men utrymmet inomhus är ju ganska litet.

Tror ni att det funkar överhuvudtaget? Eller blir valpen helt förvirrad över att flytta efter så kort tid?
Någon som har erfarenhet av att från villa till lägenhet med hund? Hur har det gått?

Sv: Flytta med valp till lägenhet?

Gjorde nästan likadant när jag skaffade min hund. Bodde i ca 1½ månad hemma hos föräldrarna, mitt på landet där han hade hela gårdsplanen + lägdan att springa lös på som han ville. Sen efter ca 6 veckor så flyttade vi (valpen & jag) till min lägenhet. Gick super, inga problem alls, annat än att han från början reagerade varje gång det körde förbi en bil, någon gick i trapphuset, tåget for förbi eller så, men det gav sig väldigt snabbt.

Det kommer gå galant!

Om du låter bli att köpa ett nervvrak så ska det inte vara några problem.

Tack för svaren! :)

Är det lättare för en valp att anpassa sig till nya miljöer än en vuxen hund, tror ni?
Får valpar som från början är vana vid att följa med till olika miljöer det lättare att flytta till ny bostad?

Tänkte att det kanske är viktigt att jag tar med mig valpen till olika ställen, och själv skapar en bra relation, så det är mig den känner sig trygg med och inte är beroende av omgivningen. Är rädd att den ska känna sig otrygg när man byter bostad ännu en gång, att lämna sitt hem, mamma och syskon är ju en stor omställning..

Mina har varit med överallt sen de var små, ibland var o en för sig ibland ihop, och övernattat hos andra osv. Dessutom är jag student så de har varit på min pluggort terminerna o i min hemstad på somrarna- en hund som inte klarar det är inte sund. Sen har jag varit noga med att låta andra i familjen o bekanta passa dem ibland så de bryr sig inte så mkt om det heller, de är trygga i sig själva. (hade hand om en dvärgpinscher ett tag som var så bunden till en att han bajsade på sig av stress om man gick o duschade med stäng dörr.. så ville jag inte ha det med mina).

Men för att svara på din fråga, säger som Jadzia, det ska inte va några problem :)

Så växte min upp. Fick hem honom i maj, var med mig i lägenheten två veckor, sen spenderade vi sommaren hos mina föräldrar (villa och trädgård) för att sedan vara tillbaka i lägenheten till hösten. Inga problem;)

hundar ska oavsett ålder ha lätt för att anpassa sig till nya miljöer. för en normal och sund hund är det inga problem alls att leva "luffarliv". själv har jag flyttat fyra gånger på mindre än två år och mina hundar tycker bara att det är roligt att få komma ut på nya rundor.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 503
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
501
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka