Flytta utomlands med hund

JmHforest

Trådstartare
Hej! :)

Jag har skapat två trådar här på Bukefalos om vilken hundras jag ska köpa och valet landade på Rottweiler. Allt funkar jätte bra och vi har verkligen fastnat för varandra, jag och Edith. Jag planerar att aktivera henne mycket. Hon blev 15 veckor idag.
Men nu till mina frågor, jag planerar att flytta utomlands med henne när hon blir äldre och jag har verkligen ingen aning om hur allt går till. Behöver hon sitta i karantän om man flyttar inom EU? Landet som lockar mest är Australien men skulle en Rottweiler klara av den värmen? Måste hon sitta i karantän om vi flyttar till Australien? Och hur länge måste hon sitta där då? Får man hälsa på hunden medans den sitter i karantän? Vad är det som gäller, vad behöver fixas med hunden innan flytten? Jag tänkte fråga er om vilka länder ni rekommenderar också, jag vill nog flytta till ett varmt land, men om inte det går med Edith så måste det bli ett land som är ungefär som Sverige i vädret. Jag vill ha mycket vacker natur runt omkring mig där jag kan vandra med hunden. Jag vill inte bo i någon storstad men vill gärna ha någorlunda nära till en lite större stad. Så, vad tror ni? Vart ska jag flytta? Vad är det som gäller för Edith? Jag kommer att plugga eller jobba i landet jag flyttar till. Och juste, jag vill helst flytta till ett land där de pratar engelska eftersom att Svenska och engelska är de enda språk jag kan.
Jag hoppas att det är okej att jag startar den här tråden på Bukefalos Hund, jag hittade inget annat ställe att ställa dessa frågor på.
Jag har googlat runt mycket men inte hittat några bra och tydliga svar på mina frågor.

Med vänliga hälsningar :)
 
Snabb googling sa 30 dagars karantän i Australien. Men det verkar som att hela alltet med flyg, karantän och allt kommer kostar rätt ordentligt med pengar för en stor hund som en rottweiler.
 
Det känns som om det är ganska stor skillnad på EU och Australien. Vad du också bör fundera lite kring är vilka faror det finns för hundar i de olika länderna (sjukdomar, vilda djur som kan skada osv). Du bör även fundera på hur det ser ut med lagar och regler kring hundar. Hundhållningen skiljer sig mycket mellan olika delar av världen.

Med tanke på hur otroligt många länder det finns, kolla upp några som är intressanta, kolla upp lite hur det ser ut med jobb och boende där för din del och sök sedan efter hur det är att ha hund där. Ta ett land i taget, så kommer du nog kunna hitta väldigt mycket information.

Däremot, generellt när du reser med hund inom EU så gäller det att hunden har rabiesvaccin. Det kan också krävas avmaskning när du ska in i vissa länder. Karantän blir det först när du ska utanför EUs gränser.
 
Jag har bott i Italien vid två tillfällen med mina hundar och varit i schweiz 1,5 månad.

Inom EU/europa är det enkelt. Rabiesvaccin och pass för djur. Sen väntar du minst 21 dagar och sen är det bara att åka :) Vissa länder kräver även avmaskning. Så det måste du kolla upp innan. Info om det finns på jordbruksverkets hemsida.

I länder utanför Europa kan det nog vara mer eller mindre krångligt och dyrt med karantän osv.
 
Snabb googling sa 30 dagars karantän i Australien. Men det verkar som att hela alltet med flyg, karantän och allt kommer kostar rätt ordentligt med pengar för en stor hund som en rottweiler.
Okej, då vet jag. 30 dagar är ganska lång tid. Att det blir dyrt är jag inställd på men att det är 30 dagars karantän får mig att tveka lite. :)
 
Det känns som om det är ganska stor skillnad på EU och Australien. Vad du också bör fundera lite kring är vilka faror det finns för hundar i de olika länderna (sjukdomar, vilda djur som kan skada osv). Du bör även fundera på hur det ser ut med lagar och regler kring hundar. Hundhållningen skiljer sig mycket mellan olika delar av världen.

Med tanke på hur otroligt många länder det finns, kolla upp några som är intressanta, kolla upp lite hur det ser ut med jobb och boende där för din del och sök sedan efter hur det är att ha hund där. Ta ett land i taget, så kommer du nog kunna hitta väldigt mycket information.

Däremot, generellt när du reser med hund inom EU så gäller det att hunden har rabiesvaccin. Det kan också krävas avmaskning när du ska in i vissa länder. Karantän blir det först när du ska utanför EUs gränser.
Ja det är stor skillnad på Australien och EU. Ja det måste jag kolla upp, faror och så och hur hundhållningen ser ut.
Okej, så inom EU är det ingen karantän, det är bra å veta! :)
 
Jag har bott i Italien vid två tillfällen med mina hundar och varit i schweiz 1,5 månad.

Inom EU/europa är det enkelt. Rabiesvaccin och pass för djur. Sen väntar du minst 21 dagar och sen är det bara att åka :) Vissa länder kräver även avmaskning. Så det måste du kolla upp innan. Info om det finns på jordbruksverkets hemsida.

I länder utanför Europa kan det nog vara mer eller mindre krångligt och dyrt med karantän osv.
Åh, vilka raser har du? Hur klarade de av värmen i Italien på sommaren? Okej, ska kolla upp info på jordbruksverket :)
 
Åh, vilka raser har du? Hur klarade de av värmen i Italien på sommaren? Okej, ska kolla upp info på jordbruksverket :)

Jag har en schäfertik av brukslinjer och en liten blandras. Blandrasen hade mest ont av värmen men de kunde ofta ligga på cementgolvet i stallet om de ville. Dock var de med ute på dagarna och hämtade hästar osv även när det var 30-35 grader utan problem. När det blev mot 40 grader så gick de dock inte särskilt långt.

Jag upplevde att de vande sig ganska bra med värmen och min schäfer var piggare än vad jag var :angel:

Framförallt så gillar jag Italien för att hundar är välkomna typ överallt. Mcdonalds, barer, klädbutiker osv. Gripa var med inne på Primark i Florens :D

I de södra delarna är det dock väldigt annorlunda. Mer kriminalitet, fattigt, skräpigt, gatuhundar osv. Så jag skulle rekommendera från mitten och uppåt om du kollar in landet att bo och jobba i.

Bonusbild på när hundarna fick åka flaket på ena "traktorn" vi hade :)

18814679_1364492240303401_2591429003931555160_o.jpg
 
Det är omöjligt att svara ordentligt på den fråga utan att veta var du vill flytta, eftersom alla länder har sina egna regler framförallt utanför EU.

Jag har bott i Tyskland och flyttat med två hundar dit vilket inte varit något problem. Du bör kolla upp vilka sjukdomar och parasiter som finns i landet och behandla förebyggande mot dom om det går. Det är till exempel vanligt med kattloppor och fästingar i Europa så att regelbundet, året runt, behandla med något som förhindrar/förebygger är viktigt.
Även vissa vaccinationer är viktigare utomlands än i Sverige.
Det du också ska tänka på att det är ovanligt med djurförsäkringar utomlands och att du då istället behöver ha en rejäl veterinärbuffert.
Handlar det bara om några månader och inom EU kan en svensk försäkring gälla, men vilka krav det då finns måste du kolla upp med ditt försäkringsbolag.
 
För en så kort tid i karantän som 30 dagar så skulle jag personligen INTE åka och hälsa på om det är ”på-plats-karantän”. Jag tror helt enkelt att det är enklare för hunden att vara ifrån matte i 30 dagar än att matte kommer och går. Med personalen har den inga förväntningar på aktivering eller så heller och jag tror det skulle vara enklare att acceptera box- och tråkliv en månad. Det är inte så himla lång tid.
 
Snabb googling sa 30 dagars karantän i Australien. Men det verkar som att hela alltet med flyg, karantän och allt kommer kostar rätt ordentligt med pengar för en stor hund som en rottweiler.
Min kompis som bor i Australien och har tagit med sin hund säger att det är minimum 10 dagar, vad har du för källa på 30 dagar?

Till TS: här finns hela importförfarandet för Australien: https://www.agriculture.gov.au/cats-dogs/step-by-step-guides/category-3-step-by-step-guide-for-dogs
 
Min kompis som bor i Australien och har tagit med sin hund säger att det är minimum 10 dagar, vad har du för källa på 30 dagar?

Till TS: här finns hela importförfarandet för Australien: https://www.agriculture.gov.au/cats-dogs/step-by-step-guides/category-3-step-by-step-guide-for-dogs

Som sagt, snabb googling bara... har ingen källa på det. Jag tar för givet att TS kollar upp allt själv noga innan hen bestämmer sig. Har inte lust att lägga en massa tid på att kolla källor. Någon skrev i ett forum för några år sen att det var 30 dagar.

I den länken står det minimum 10 dagar men den säger inget om vilket land hunden kommer från. Jag tar för givet att en del länder kräver längre karantän och andra kortare. Sverige borde vara ett land som har något kortare karantän med tanke på att Sverige är fritt från rabies. Isolerade öar borde ha kort tid och länder med mycket sjukdomar t.ex. i tropikerna borde ha längre.
 
Som sagt, snabb googling bara... har ingen källa på det. Jag tar för givet att TS kollar upp allt själv noga innan hen bestämmer sig. Har inte lust att lägga en massa tid på att kolla källor. Någon skrev i ett forum för några år sen att det var 30 dagar.

I den länken står det minimum 10 dagar men den säger inget om vilket land hunden kommer från. Jag tar för givet att en del länder kräver längre karantän och andra kortare. Sverige borde vara ett land som har något kortare karantän med tanke på att Sverige är fritt från rabies. Isolerade öar borde ha kort tid och länder med mycket sjukdomar t.ex. i tropikerna borde ha längre.

Jo det står om du går vidare att Sverige tillhör der land i kategori 3 (eller vad det hette?) som var minimum 10 dagar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
306
Senast: Törnrosa
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 520
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp