Bukefalos 28 år!

Foder med protein

Z

zillax89

Jag har ett föl och ett sto här hemma som skall vänjas av nu och stoet har just nå svårt att hålla hullet över ryggen, eller har agentligen haft det ända sen hon fick lilla fölet. Vi har kört med Soja och solvalla men har inte hjälpt sådär jättebra, men betet har gjort henne tjock om magen iallafall ;) Men nu när vi vänjer av dom kommer det ju säkert bli tvärtom att det blir fölet som får svårt att hålla hullet då han får sina proteiner från mammans mjölk. Så vad skall jag ge dom..? Några tips på bra foder man kan ge? Vad jag förstår är ju soja väldigt bra men det kan man väl inte ge i hur stora mängder som helst? och vad skall man isånafall komplettera med? För enligt uppfödaren jag har kontakt med så tror hon att solvallan innehåller väldigt mycket energi och det är ju vad dom INTE skall ha, de skall ha mycket protein.
För om jag ger fölungen för mycket foder med energi i så växer han ju, visst, men finns risk att musklerna inte hinner med och det kan ju inte vara så bra.
Måste tillägga att vårat hö ser ut att innehålla mycket protein då vårt lilla sto på två år håller sitt hull endast med höet och hennes muskler växer i takt med kroppen som det skall göra. Dock har jag ingen hö analys, och vad kostar det? Hur läser man av en sån?
så mycket tips som möjligt tack, skall åka iväg och fixa med allt imorgon.
 
Sv: Foder med protein

Jag kan försöka ge lite råd. För att hon ska lägga på sig över ryggen behöver hon ju muskler där. För att få muskler behöver hon röra på sig och få ett bra foder. Det hjälper ju inte att bara stoppa i henne massor med protein om det inte finns något tt bygga upp, så att säga. Men, säg att hon rör sig tillräckligt. Då behöver du först och främst en analys på höet för att se om det täcker hennes behov av energi och protein. Jag har för mig att det kostar några hundralappar, men jag är inte säker. Oavsett så tycker jag att de är värt det- kanske finns allt hon behöver i höet och då behöver du inte köpa kraftfoder och tillskott för dyra pengar.

Fölisen kommer troligtvis inte ha samma behov som stoet, så du får helt enkelt räkna ut vad de båda behöver, och om de behöver något tillskott. behhöver de tillskott av protein kan man fodra med ex. lusern eller krafft protein, beroende på hur mycket som saknas.

"Hästens näringsbehov och utfodring" är en mycket utförlig bok om detta ämne, om du vill ha hjälp att tyda analysen och hästarnas behov.

Lite tips från mig, hoppas de kan hjälpa.
 
Sv: Foder med protein

Fölisen kommer troligtvis inte ha samma behov som stoet QUOTE]
Stämmer så till vida, att i jämförelse med en vuxen häst skall den ha mer proteiner i förhållande till MJ . En vuxen häst bör ligga på 6 - 7 gr smältbart råpotein/MJ, ett föl skall ha runt 9 gr.

Muskler kan väl ett djur bygga utan nåt direkt arbete, förutsatt att de får ordentligt med proteiner. Titta på köttdjur (nöt) som i vissa fall kan stå i stora boxa , på stall, och blir musklade (det är ju muklserna som vi äter). Låt vara att det inte direkt är några muskler som kan jobba långe, men dock.....
 
Sv: Foder med protein

Visst kan de ha muskler, men de flesta hästar är ju inte firekt några charolais som blir jättebitiga av bara foder. En sådan häst har iaf inte jag träffat. Så behöver mna ju inte nödvändigtvis rida för att det ska få muskler, men att bara stå i en box och få proteinfoder skulle inte jag rekommender för att bygga ryggmuskler. Sen kan det säkert gå jättebra att ha den ute mycket i en hage där den får motion, och kan röra på sig.
 
Sv: Foder med protein

Okey, Jo just nu har vi varit ute och gått i skog och mark i kanske...3 veckor, är uppe i 30 minuters rundor, dock bara varannan dag, de andra dagarna är jag på ridbanan och tränar lite markarbete varvat med longering. Eller longering och longering, ber henne skritta några varv åt varje håll sen har vi markarbete resten av tiden. Har inte travat särskilt mycket än, bara någon gång ute i skogen. Men som jag förstått det så är skritt den mest muskelbyggande gångarten, eller vad man skall kalla det..? Har små backar + en rätt stor backe som vi använder ute i skogen, där får hon väldigt varierat. Backar, sand, rötter, slingriga stigar osv..
Men om det hade varit tillräckligt mycket protein i höet hade det väl märkts? visst, hon har hull, men det lägger sig inte över ryggen och som jag förstått det så är det = proteinbrist?
Gud vad irriterad jag blir att jag inte kan det här, och uppfödarna jag frågar hjälper mig inte särskitl mycket heller, ingen tycker att höanalys är nödvändigt för det skall dom ju ha i vilket fall som helst som basfoder och i rätt stor mängd.
Har kontakt med tre olika uppfödare + en ridlärare - alla säger bara - soja. Hästarna går i hagen från kl 06.00 till ibland 23.00 om vädret tillåter, vill att dom skall få vara ute så mycket som möjligt så länge dom tycker om det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder med protein

Det finns Krafft Protein, foderjäst som har höga proteinvärden. Inte bara soya alltså.
 
Sv: Foder med protein

Den absolut bästa (och nyttigaste för hästarna) är ett bra och näringsrikt grovfoder, de är ju grovfoderomvandlare . Kan du klara dig på bara det är det bäst för hästarna och din plånbok. Man måste inte ge några tillskott om det inte behövs. du bör absolut skaffa en analys på ditt grovfoder.
 
Sv: Foder med protein

Det finns ju flera bra proteinfoder förutom soja. Krafft protein och lusern, t.ex. men det är svårt att ge det om du inte vet om/hur mycket som behövs.

Rör hon sig så mycket borde hon ju lägga på sig på ryggen! Du kan ju testa att ge ex. lite lusern (som är ett grovfoder) och se om det händer något. min häst hade proteinbrist förra vintern och blev smal över rygg, och framför allt spinkig över rumpan. Såg liksom knotig ut.
 
Sv: Foder med protein

pröva att ge lusern, det dom inte behöver kommer ju ut där bak :angel: personligen fodrar jag inte mina hästar med soja (och har aldrig gjort) utan tycker lusernet är bättre. visseligen mycket dyrare, men ofarligt även om givan skulle vara för stor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 083
Senast: Ise
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 364
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 958
Senast: Fazeem
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 011
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp