Foder- och hullfunderingar

literealistisk

Trådstartare
Hej,

Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar.
1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de olika tabellerna de har, tex tabell 17, står det ”mg per 100 kg kroppsvikt”. Visst innebär det att både vad de ska ha och maxvärdet ska multipliceras med tex 5 för en häst på 500 kg?
2. Höanalysen på höet innehåller inte analys på selen, jod, kobolt, zink, koppar, järn, mangan, kalium samt vitaminer. Ger mineraltillskott och vitamintillskott, kan det vara så mycket eller lite i höet att det blir överskott eller underskott av något? När jag går efter ”standardvärden” ser allt bra ut. Det jag mest oroar mig för underskott är järn, mangan, kalium och jod.
3. Hur kan man bedöma om hästen har fettnacke? Min är ett svenskt halvblod som jag inte tror har så många extra kilon så rimligtvis borde hon ju inte ha det. Jag vill ju dock vara säker och tycker att googlandet inte gav mig så mycket
4. Det här med hästens revben. De ska ju kännas, läste någonstans att i rörelse ska de även synas. Stämmer det?

Jag har pratat med en foderrådgivare, men vill lära mig och se att det stämmer även när jag räknar själv. Jag vet att det allra bästa vore att ta analys på höet där även mineraler är med (inte jag som gjort analysen från början) men jag spenderar varje extra krona på veterinärräkningar just nu så om jag slipper ta analys vore det bra…
 
1. Ja. Om tex hästen väger 500 kg och rek. är tex 2 mg per 100 kg häst blir det 10 mg.

2. Svenska hö har allt som oftast överskott på järn och mangan och underskott på koppar och zink och selen framförallt så svårigheten är oftast faktiskt att tillsätta de mineraler som fattas UTAN att tillsätta extra järn och mangan då dessa mineraler dessutom påverkar upptag av bland annat koppar och zink negativt.

3. Se bild.

4. Ja, i stort men man går på fler punkter än så när man gör en hullbedömning. Googla " Hennekes skala" tex.

Ska du räkna på mineraler måste du ha en analys och kan inte gå efter standardvärden och dessutom hålla koll på korrekta förhållanden mellan mineralerna då de som sagt samverkar och påverkar varandras upptag.
 

Bifogade filer

  • images (1).jpeg
    images (1).jpeg
    9,4 KB · Visningar: 47
Om du inte har någon mineral analys så tycker jag att du inte ska tillsätta mineraler. Risken är att du förvärrar en obalans. Bättre och billigare att avstå.
 
1. Ja. Om tex hästen väger 500 kg och rek. är tex 2 mg per 100 kg häst blir det 10 mg.

2. Svenska hö har allt som oftast överskott på järn och mangan och underskott på koppar och zink och selen framförallt så svårigheten är oftast faktiskt att tillsätta de mineraler som fattas UTAN att tillsätta extra järn och mangan då dessa mineraler dessutom påverkar upptag av bland annat koppar och zink negativt.

3. Se bild.

4. Ja, i stort men man går på fler punkter än så när man gör en hullbedömning. Googla " Hennekes skala" tex.

Ska du räkna på mineraler måste du ha en analys och kan inte gå efter standardvärden och dessutom hålla koll på korrekta förhållanden mellan mineralerna då de som sagt samverkar och påverkar varandras upptag.
Tack så jättemycket för svaren! 🤗 Koppar, zink och selen får hon i sig från andra källor, men då känns det ju inte som att det bör bli överdos på dem iallafall. Men järn och mangan borde jag kanske kunna räkna med att hon får i sig då? Vet du hur det ligger till med jod? ☺️

Om du inte har någon mineral analys så tycker jag att du inte ska tillsätta mineraler. Risken är att du förvärrar en obalans. Bättre och billigare att avstå.
Vilken balans är det jag kan förvärra? Ca/P har jag (ok) värden för, vilka andra balanser är det man behöver hålla koll på? ☺️
 
Tack så jättemycket för svaren! 🤗 Koppar, zink och selen får hon i sig från andra källor, men då känns det ju inte som att det bör bli överdos på dem iallafall. Men järn och mangan borde jag kanske kunna räkna med att hon får i sig då? Vet du hur det ligger till med jod? ☺️


Vilken balans är det jag kan förvärra? Ca/P har jag (ok) värden för, vilka andra balanser är det man behöver hålla koll på? ☺️
Jag menar de mineralerna som @Oknytt skriver om. Det är balansen dem emellan som är viktigt. Tex balansen mellan järn och koppar.
 
Vilken balans är det jag kan förvärra? Ca/P har jag (ok) värden för, vilka andra balanser är det man behöver hålla koll på? ☺️

Se bild. Att mecka med mineraler kräver kunskap och är så mkt mer än att hålla rätt på kvoten mellan kalcium och fosfor. De viktigaste jag kan komma på på rak arm är Ca/Mg, samt förhållanden mellan järn, koppar, zink och mangan. Således kan man eg inte bara på pappret ge tillräckligt med koppar utan måste även få förhållandet rätt mellan de olika mineralerna som interagerar med varandra. Har man ingen analys så är det således bättre att låta bli överhuvudtaget.

Jag kan inte svara på om du uppfyller behovet för jod då jodmängden varierar och du har ingen analys. Mitt hö har tex knappt något jod alls.
 

Bifogade filer

  • The-mineral-wheel_img.jpg
    The-mineral-wheel_img.jpg
    99,9 KB · Visningar: 36
Se bild. Att mecka med mineraler kräver kunskap och är så mkt mer än att hålla rätt på kvoten mellan kalcium och fosfor. De viktigaste jag kan komma på på rak arm är Ca/Mg, samt förhållanden mellan järn, koppar, zink och mangan. Således kan man eg inte bara på pappret ge tillräckligt med koppar utan måste även få förhållandet rätt mellan de olika mineralerna som interagerar med varandra. Har man ingen analys så är det således bättre att låta bli överhuvudtaget.

Jag kan inte svara på om du uppfyller behovet för jod då jodmängden varierar och du har ingen analys. Mitt hö har tex knappt något jod alls.
Jag tycker nog att man gott kan tillsätta mineraler även när man inte vet. Det är ju tex väldigt osannolikt att grovfodret ger tillräckligt med zink och koppar eller att kvoten mot järn är rätt. Det lär vara fel från början, tillsätter man så vet man såklart inte hur det blir men med tanke på hur högt järnet vanligen ligger lär man kunna lägga till lite utan att det tippar över åt fel håll.

Jag ger iaf hellre extra koppar och zink ”i blindo” för att täcka upp ett underskott som högst troligen finns, även om kvoten inte kommer gå att få perfekt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analys på hösilaget vi har börjat ge nu. Det finns även mikromineral-analys. Jag har inte så stor vana av att räkna på det, då...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: drutta
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 025
Senast: Irival
·
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
2 683
Senast: MalanMjöl
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 845
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp